وضعیت نامشخص دانشجویان بازداشتی در ایران؛ شورای صنفی دانشجویان: امکان گرفتن «اعترافات دروغین» از این دانشجویان وجود دارد

By | ۱۳۹۸-۰۹-۱۳
شورای صنفی دانشجویان ایران با اعلام این که هنوز اطلاعی از تعداد و وضعیت دانشجویان بازداشتی در دست نیست، وزارت علوم را مسئول مستقیم خطرات احتمالی به این دانشجویان دانست.

شورای صنفی دانشجویان ایران در کانال تلگرامی خود روز سه شنبه ۱۲ آذرماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «با گذشت بیش از دو هفته از شروع اعتراضات آبان ماه و بازداشت شمار زیادی از دانشجویان، هنوز آمار رسمی و قابل اتکایی از مجموع بازداشت‌شدگان دانشگاه های سراسر کشور وجود ندارد.»

بنابر این بیانیه «گزارش هایی که از بازداشتگاه ها به دست رسیده در کنار بی اطلاعی از روند پرونده، محل نگهداری و وضعیت سلامت دانشجویانی که اسامی آنان در لیست بازداشت شدگان تایید و منتشر شده است» نگرانی ها از وضعیت دانشجویان به خصوص دانشجویانی که «مشخصاتی از آن‌ها در دسترس نیست را دو چندان می کند.»

شورای صنفی دانشجویان کشور گزارش داد که بسیاری از دانشجویان بازداشت شده «از حق برقراری تماس تلفنی محروم » هستند و با توجه به این بی اطلاعی از وضعیت آن ها و عدم دسترسی بازداشت شدگان به وکیل و راهنمایی های حقوقی «امکان اعتراف‌های دروغین» آن‌ها علیه خود وجود دارد.

این شورای صنفی در ادامه «وزارت علوم را به سبب مسئولیت‌‌ مستقیم اش در خطراتی که متوجه این دانشجویان است» دانست و اعلام کرد که این وزارتخانه، «موظف به پیگیری آزادی بی قید و شرط » این دانشجویان است.

بنابر اعلام شوری صنفی دانشجویان ایران، سها مرتضایی،کامیار ذوقی، سعید احمدزاده سعید محبی، محمد بابایی، حمید بینا، حمیدرضا صفری و ابولفضل نژادفتح دانشجویان دانشگاه تهران به همراه یاشار دارالشفا از دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی از جمله دانشجویان بازداشت شده در روزهای اخیر هستند. اما آمار دیگری دانشجویان بازداشت شده در دست نیست.

پیش از این شوراهای صنفی دانشجویان روز سه‌شنبه ۲۹ آبان کشور گزارش داده بود که ۴۰ تا ۵۰ دانشجو در اعتراضات به گرانی بنزین در دانشگاه بازداشت شدند. نیروهای لباس شخصی با چندین آمبولانس اقدام به بازداشت این دانشجویان کرده بودند.

تیر ماه سال گذشته دیدبان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مقام‌های ایران سرکوب دانشجویان معترض را با صدور احکام زندان و ایجاد محدودیت برای فعالیت‌های مسالمت آمیز، شدت بخشیده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز بارها برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان و مخالفان رژیم به بهانه‌های مختلف، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.
صدای آمریکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *