واکنش خانواده برخی از جانباختگان اعتراضات مردمی ایران به پیشنهاد پرداخت دیه از سوی خامنه‌ای

By | ۱۳۹۸-۰۹-۱۴

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که معترضان را «اشرار، کینه‌ورزان، و انسان‌‌های ناباب» توصیف کرده بود، در تازه‌ترین سخنرانی خود پیشنهاد پرداخت دیه به برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان را مطرح کرد که این پیشنهاد با واکنش منفی برخی از خانواده‌های قربانیان روبرو شده است.

ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، از جانباختگان اعتراضات اخیر در ایران روز پنجشنبه ۱۴ آذر در واکنش به صحبت‌ها اخیر علی خامنه‌ای به رادیو فردا گفت، «خون پسر من با ارزش تر از این حرف‌هاست که بخواهند با پول دیه جبرانش کنند و اصلا چنین اجازه‌ای را به مقامات نمی‌دهم که از در خانه من وارد شوند.»

پویا بختیاری، کشته شده در اعتراضات ۱۳۹۸ – ندا آقا سلطان، کشته شده در اعتراضات ۱۳۸۸

خانم شیرپیشه با اشاره به این که هر قطره از خون پایمال شده پویا بختیاری میلیاردها تومان ارزش دارد گفت که مقامات جمهوری اسلامی «از خشم و غضب من باید بترسد، از آه من باید بترسند. این‌ها باید از من، مادر پویا بختیاری، بترسند.»

پویا بختیاری، از جانباختگان اعتراضات اخیر در ایران است که در دومین روز از اعتراضات به افزایش قیمت بنزین به همراه دیگر اعضای خانواده خود به راهپیمایی رفته بود که مورد هدف گلوله قرار گرفت و پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی خبرگزاری‌های داخلی ایران روز چهارشنبه ۱۳ آذر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دستور داد که شهروندان کشته ‌شده‌ای که «هیچ‌گونه نقشی در اعتراضات» نداشتند و «در میانه درگیری‌ها جان باخته‌اند، در حکم شهید محسوب شده و خانواده‌های آنان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار بگیرند.»

این اولین بار نیست که مقامات جمهوری اسلامی ایران از پرداخت دیه به خانواده جانباختگان اعتراضات در ایران می‌گویند، پیشتر در اعتراضات مردمی سال ۸۸ که پس از انتخابات ریاست جمهوری در شهرهای مختلف ایران به صورت گسترده اتفاق افتاده بود مقامات ایران پیشنهاد پرداخت دیه را به برخی از خانواده قربانیان داده بودند.

محمد آقاسلطان، برادر ندا آقاسلطان، از جانباختگان اعتراضات سال ۸۸، با انتشار متنی در توئیتر خود به صحبت‌های اخیر رهبر جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و نوشت، در سال ۸۸ هم به خانواده قربانیان پیشنهاد پرداخت دیه داده شده بود که برخی پذیرفتند و برخی مثل خانواده آقاسلطان از دریافت دیه سر باز زدند.

هاجر رستمی، مادر ندا آقاسلطان، نیز در گفتگو با رادیو فردا گفت که پس از مرگ ندا پنج نفر از هلال احمر به منزلش رفتند و لوحی با دست خط و امضای علی خامنه‌ای برای دلجویی آوردند؛ اما «اجازه ورود به آنها ندادیم. دو بار هم برای پرونده ندا پیش شهریاری قاضی پرونده رفتم که پیشنهاد پرداخت دیه داد اما قبول نکردیم.»

ندا آقا سلطان از جانباختگان اعتراضات سال ۸۸، یک روز پس از سخنرانی آیت الله خامنه‌ای در نماز جمعه ۲۹ خرداد بر اثر اصابت گلوله کشته شد. تصاویر مرگ ندا آقای سلطان توسط دوربین موبایل یک شهروند ثبت و در جهان بازتاب داشت.

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود از سرکوب اعتراضات مردمی آبان ماه اعلام کرد که بنا بر گزارش‌های معتبری که توسط این سازمان دریافت شده حداقل ۲۰۸ نفر در این اعتراضات کشته شده‌اند. هرچند شمار واقعی کشته شدگان احتمالا بیش از این است.

در پی افزایش ناگهانی قیمت بنزین، ایران شاهد اعتراضات گسترده مردم علیه جمهوری اسلامی بود. روز جمعه ۲۴ آبان ماه پس از انتشار خبر این افزایش قیمت، اعتراضات گسترده‌ای در شهرهای مختلف ایران به راه افتاد و شامگاه شنبه ۲۵ آبان، تنها یک روز بعد از آغاز اعتراضات، جمهوری اسلامی اینترنت را تقریبا به طور کامل قطع کرد.

پرزیدنت دونالد ترامپ روز سه‌شنبه ۱۲ آذر به برخوردهای دولت ایران با مردم معترض واکنش نشان داد و در حاشیه گردهمایی سران کشورهای عضو ناتو گفت: این بسیار تاسف‌بار است که معترضان در ایران فقط به دلیل این که اعتراض کرده‌اند، کشته شدند.

رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه این گردهمایی چند بار به موضوع معترضان ایران و حمایت آمریکا از مردم ایران اشاره کرد و گفت: معترضان در ایران به دنبال آزادی هستند و ما به طور کامل از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده نیز روز دوشنبه ۱۱ آذر در سخنانی در دانشگاه لوئِول (لوئی‌ویل) با تایید دلایل داخلی اعتراضات در برخی از کشورهای خاورمیانه، به نقش جمهوری اسلامی در این کشورها نیز اشاره کرد و گفت که رژیم ایران عامل مشترک در پس همه اعتراضات منطقه است.
صدای آمریکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *