مجتبی رضاخواه دکترای اقتصاد انرژی: آقای روحانی نام اقتصاددانانی که پیشنهاد بنزین ۳هزار تومانی را دادند، منتشر کنید

By | ۱۳۹۸-۰۹-۱۸

 عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: رقمی که به عنوان کمک معیشت پرداخت می‌شود به فقرا کمکی نمی‌کند و تورمی که اکنون در بازار ایجاد شده از تورمی که دولت با نرخ ۴ درصد اعلام کرده بیشتر است.

مجتبی رضاخواه دکترای اقتصاد انرژی افزود: زمانی که تورم ۴۰ درصدی در جامعه وجود دارد و رشد اقتصادی منفی و رکود شدیدی در بازار حس می‌شود حتی نرخ ۴ درصد هم برای تورم زیاد است. اکنون هزینه یک خانواده ۴ نفره ماهانه حدود ۵ میلیون تومان است. اعتراضاتی که برای افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاد بیشتر در اطراف شهرهای بزرگ بود که فشار هزینه‌ای به این خانوارها باعث بروز این نارضایتی بزرگ شد. بهتر است آقای روحانی نام اقتصاددانانی که پیشنهاد بنزین ۳ هزار تومانی را مطرح کرده‌اند، منتشر کند.

سیاست افزایش قیمت بنزین، اصلاح اقتصادی به حساب نمی‌آید 
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی هم گفت: نمی‌توان سیاستی که دولت در ارتباط با قیمت بنزین اعمال کرد را یک اصلاح بازار یا یک اصلاح اقتصادی نامید. این یک سیاست مقطعی است که اتخاذ شده و هنوز مشخص نیست که واقعا چطور می‌خواهد اعمال شود.

داود سوری افزود: بحث از کمک‌های معیشتی شده اما هنوز چارچوب مشخصی برای آن وجود ندارد. اما اگر بخواهیم فارغ از سیاستی که فعلا گرفته شده، صحبت کنیم، هیچ شکی وجود ندارد که بازار انرژی باید اصلاح شود. وقتی صحبت از اصلاح بازار انرژی می‌کنم، الزاما منظورم افزایش قیمت نیست؛ ممکن است افزایش قیمت هم جزئی از آن باشد. وی ادامه داد: آنچه در ذهن مردم طی سال‌های گذشته شکل گرفته و دولتمردان دم از آن می‌زنند، صرفا همان افزایش قیمت انرژی است. اما به این امر، اصلاح بازار گفته نمی‌شود. دلیل روشن آن هم این است که ما هر چند سال یکبار ناچاریم قیمت را تغییر بدهیم و دولت‌ها تا وقتی که مجبور نشوند تن به این تغییر قیمت نمی‌دهند و به نوعی ما همیشه انرژیمان را به زیر قیمتی که واقعا باید باشد، می‌فروشیم و همواره عقب هستیم. بنابراین، الان به جایی رسیده‌ایم که شاید آخرین باری باشد که دولت بتواند چنین کاری را انجام دهد و واقعا مشخص نیست دفعه بعد بتواند به این صورت و به‌زعم خودش اصلاح قیمتی انجام دهد.

نماینده مجلس: با افزایش نرخ بنزین راهی برای جلوگیری از افزایش نرخ کالاهای دیگر نداریم/ بنزین مادر و منشاء افزایش تمامی کالاهاست

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت: با افزایش نرخ سوخت طبیعی است که کرایه ماشین‌ها افزایش یابد و بالا رفتن کرایه‌ها به‌ صورت تصاعدی بر تمامی کالاها تسری پیدا می‌کند و به هیچ شکل نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم.
 محمدرضا بادامچی، با اشاره به افزایش نرخ بنزین گفت: زمانی که بنزین را گران می‌کنیم راهی برای جلوگیری از افزایش نرخ کالاهای دیگر نداریم. بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت در سن کار، یا شاغلان، مسافرکشی می‌کنند و افزایش نرخ بنزین بر زندگی آنها تاثیرگذار است.
نماینده تهران ادامه داد: افزایش نرخ سوخت قطعاً روی نرخ قطعات ماشین و تمامی کالاها تاثیر می‌گذارد. با افزایش نرخ سوخت طبیعی است که کرایه ماشین‌ها افزایش یابد و بالا رفتن کرایه‌ها به‌ صورت تصاعدی بر تمامی کالاها تسری پیدا می‌کند و به هیچ شکل نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم. این نماینده مجلس با اشاره به نگرانی مردم بابت افزایش نرخ بنزین تاکید کرد: به‌ منظور برطرف کردن این نگرانی باید به سمت تعامل با کشورها برویم. قرارداد ایران با اوراسیا بسته‌ شده و قرار است ۸۵۰ کالا ترجیحی معاوضه شود. ۵۰۰ کالا مربوط به ایران و ۳۰۰ کالا مربوط به پنج کشور دیگر در این پیمان است. بنابراین با اقدامات اینچنینی و مراودات اقتصادی با همسایگان‌مان می‌توانیم شاهد اشغال‌زایی باشیم.
بادامچی توضیح داد: باید اشتغال ایجاد کنیم تا مردم درآمد داشته باشند بدین ترتیب نگرانی مردم بابت افزایش نرخ بنزین کاهش پیدا می‌کند. در غیر این صورت دولت چقدر می‌تواند یارانه پرداخت کند؟ ضمن اینکه یارانه دادن باعث ایجاد تورم در کشور می‌شود.
او درباره کنترل نرخ کالاها از سوی دستگاه‌های نظارتی گفت: ۴۰ سال است که اقدام دستگاه‌های نظارتی را دیده‌ایم، اما هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به‌ خوبی عمل کنند. دستگاه‌های نظارتی هیچ‌گاه مفید نبوده‌اند چون سازوکار و ابزار لازم را ندارند. در سال‌های گذشته اگرچه گفته شد دستگاه‌های نظارتی با اقدام خود مانع افزایش نرخ کالاها شوند، اما همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. به گفته این نماینده مجلس، در کشور ما بنزین مادر و منشاء افزایش تمامی کالاهاست. بادامچی در مورد میزان افزایش حقوق کارگران و کارمندان در سال آینده گفت: حقوق کارگران و کارمندان ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند اما کافی نیست، چون تورم قبلاً این درصد از افزایش را بی‌اثر کرده است. حدود ۴۰ درصد تورم داریم، اما در توان دولت نیست که بیش از ۲۰ درصد حقوق‌ها را افزایش دهد. چون دولت با کسری بودجه مواجه است و نمی‌تواند بیش از این حقوق‌ها را افزایش دهد. در سه ماه اخیر دیده‌ایم که هزینه دولت با منابع دولت همخوانی ندارد.

نماینده مجلس: با افزایش نرخ بنزین تورم سه برابر می‌شود
یک نماینده دیگ مجلس هم گفت: افزایش نرخ بنزین موجب گرانی سایر کالاها و جهش تورم می‌شود. با افزایش نرخ بنزین به نظر می‌رسد تورم سه برابر شود و باید با افزایش حقوق و دستمزد، تورم را جبران کرد. حسن نوروزی،سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش نرخ کالاها و دلار در پی افزایش نرخ بنزین گفت: متاسفانه نمی‌توان با افزایش نرخ بنزین مانع افزایش قیمت سایر کالاها شد. دولت نه می‌تواند جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد و نه انگیزه‌ای دارد.
با افزایش نرخ بنزین تورم سه برابر می‌شود
نماینده رباط‌کریم تاکید کرد: افزایش نرخ بنزین موجب گرانی سایر کالاها و جهش تورم می‌شود. با افزایش نرخ بنزین به نظر می‌رسد تورم سه برابر شود و باید با افزایش حقوق و دستمزد، تورم را جبران کرد. این نماینده مجلس با اشاره به گرانی‌ خدمات بعد از افزایش نرخ بنزین خاطرنشان کرد: در حال حاضر کامیون‌هایی که در خراسان چغندر جابه‌جا می‌کنند کرایه‌ها را ۲ برابر کرده‌اند.
دستگاه‌های نظارتی نمی‌توانند اقدامی در مقابل افزایش نرخ کالاها انجام دهند
او با اشاره به اینکه دستگاه‌های نظارتی برای کنترل نرخ کالاها نمی‌توانند اقدامی انجام دهند گفت: دستگاه‌های نظارتی طبیعتاً نمی‌توانند اقدامی به‌ منظور ممانعت از عدم افزایش نرخ کالاها انجام دهند. دستگاه‌های نظارتی هیاهوهای تبلیغاتی و تلویزیونی دارند، اما در شرایط کنونی که بنزین افزایش قیمت پیدا کرده نمی‌توانند اقدامی در راستای جلوگیری از افزایش نرخ کالاها صورت دهند.
جای خالی کار کارشناسی در افزایش نرخ بنزین
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: باید روی افزایش نرخ بنزین در مجلس کار کارشناسی انجام می‌شد؛ برای مثال می‌گفتند نرخ بنزین به ۱۵۰۰ تومان افزایش یابد چون در حال حاضر ۶۰ درصد مصرف با بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۴۰ درصد با بنزین سه هزار تومانی است. دولت باید قیمت بنزین را ۱۵۰۰ تا ۲ هزار تومان در نظر می‌گرفت.  او با گفتن اینکه مجلس نمی‌تواند اقدامی در خصوص کاهش نرخ بنزین یا تغییر سهمیه بنزین انجام دهند توضیح داد: سران سه قوه باید در مورد کاهش نرخ بنزین یا تغییر سهمیه بنزین تصمیم‌گیری کنند. اگر نظر مجلس ملاک بود، ما می‌گفتیم که نرخ بنزین ۱۵۰۰ یا ۲ هزار تومان باشد.  نوروزی با تاکید بر لزوم افزایش حقوق و دستمزدها گفت: دستمزدها باید تغییر کند و به اقشار آسیب‌پذیر کمک کنیم. اگر یارانه دریافتی اقشار آسیب‌پذیر به ۱۰۰ هزار تومان افزایش می‌یافت و قیمت بنزین هم ۲ هزار تومان می‌شد و از قبل هم به مردم اعلام می‌کردیم، قابل‌ تحمل بود. اما اینکه یک‌مرتبه اعلام شد نرخ بنزین افزایش‌ یافته بحران ایجاد کرد و اکنون ما باید تلاش کنیم بحران مرتفع شود. این نماینده مجلس درباره میزان افزایش حقوق و دستمزد در سال آینده گفت: وقتی بنزین هزار تومانی به سه هزار تومان افزایش‌ می‌یابد حقوق باید حداقل ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.
بهار نیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *