ادامه موج برخورد با امضاکنندگان بیانیه ۷۷ نفره؛ عیسی سحرخیز احضار شد

By | ۱۳۹۸-۰۹-۲۲

موج برخورد قضایی در ایران با ۷۷ امضاکننده بیانیه‌ای که در اوج اعتراضات اخیر از معترضان حمایت کردند ادامه دارد که در تازه‌ترین نمونه آن، عیسی سحرخیز به دادسرا احضار شده است.

تصویر احضاریه آقای سحرخیز را نزدیکان او روز پنج‌شنبه ۲۱ آذر در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که در آن اتهام وی «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» عنوان شده است.

مرجع این دستور احضار نیز شعبه ۲ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران قید شده است.

۷۷ امضاکننده بیانیه یادشده خشونت نیروهای امنیتی ایران در قبال معترضین را محکوم کرده و آن را «جنایت» نامیده بودند.


اعتراض‌های اخیر ایران روز ۲۴ آبان در واکنش به سه برابر شدن قیمت بنزین در سراسر کشور آغاز شد و روزها ادامه یافت.

در سرکوب این اعتراض‌ها صدها نفر به دست نیروهای امنیتی و انتظامی کشته شدند که مقام‌های جمهوری اسلامی به رغم گذشت نزدیک به یک ماه از این حوادث هنوز آماری از تعداد کشته‌شدگان اعلام نکرده‌اند. این در حالی است که افراد مختلفی در حکومت ایران از کشته شدن «تعداد زیادی از مردم» سخن به میان آورده‌اند.

بخشی از بیانیه ۷۷ نفر می‌گوید: «شلیک بی‌محابای تفنگی که از محل بیت‌المال برای دفاع از مردم فراهم شده به‌ سوی شهروندان عادی و غیرمسلح که برای ابراز اعتراض یا خشم خود به خیابان آمده‌اند، مطلقاً و فارغ از موضوع اعتراض غیرقابل توجیه و جنایتی است که قانون و دستگاه قضا نباید حتی لحظه‌ای در تعقیب بانیان، آمران و عاملان آن تعلل کند».

تاکنون از امضاکنندگان این بیانیه، مهدی محمودیان، عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی بازداشت شده است. شمار بسیاری از آنها نیز احضار شده‌اند که از جمله می‌توان مصطفی تاج‌زاده، حسین کروبی، قربان بهزادیان‌نژاد، حسن اسدی زیدآبادی و ریحانه طباطبایی را نام برد.

در این میان آقای تاج‌زاده تاکید کرده که مسئولیت این بیانیه را به طور شخصی می‌پذیرد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «از مسئولان امر و تصمیم‌گیران موکداً می‌خواهیم با احترام به حقوق مردم به‌ویژه حق اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان، از اعمال خشونت در هر سطحی پرهیز کنند و فوراً نسبت به تعقیب کیفری آمران و عاملان تیراندازی به‌سوی مردم اقدام کرده و نتیجه را به عرض ملت برسانند».

با استفاده از گزارش‌های رادیو فردا، وبسایت زیتون و شبکه‌های اجتماعی؛ س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *