رشد هزار درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی طی یک سال

By | ۱۳۹۸-۰۹-۲۳

خبرگزاری تسنیم به جزئیات یکی از پیوست‌های لایحه بودجه سال ۹۹ دسترسی پیدا کرده که نشان می‌دهد خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی در مرداد ماه امسال نسبت به مرداد پارسال با رشدی نزدیک ۹۹۹ درصدی به بیش از ۶۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

تسنیم می‌نویسد میزان نقدینگی کشور نیز در همین ماه به ۲۰۷۶ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مرداد پارسال ۲۶ درصد رشد کرده است.

اوج‌گیری بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در حالی است که در لایحه بودجه سال آینده صادرات روزانه ۱ میلیون بشکه نفت در نظر گرفته شده است و در صورت عدم تحقق آن، جبران آن از محل ذخایر ارزی و صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که بر اساس آمارهای شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته است، صادرات روزانه نفت ایران در ماه گذشته تنها ۲۱۳ هزار بشکه بوده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است میزان بدهی خالص دولت ایران (به همه بخش‌ها از جمله بانک مرکزی) در سال جاری میلادی به ۲۷.۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی برسد که این رقم معادل ۱۲۶ میلیارد دلار است.

این در حالی است که میزان بدهی خالص دولت ایران در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ به‌طور متوسط حدود ۲.۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *