چرا معترضان ایرانی علیه تحریم‌های آمریکا شعار نمی‌دهند؛ توضیحات ربیعی

By | ۱۳۹۸-۰۹-۲۶

برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، روز ۲۱ آذر، در شورای روابط خارجی آمریکا اظهار داشت: «می‌گفتند که اگر ما فشار اقتصادی را زیاد کنیم مردم ایران پشت رژیم خواهند ایستاد اما دیدیم که برعکس شد».

او گفت «در جریان اعتراضات اخیر حتی یک مورد دیده نشد که مردم معترض آمریکا را مقصر بدانند و پرچم آمریکا را آتش بزنند. کسی عکس دونالد ترامپ را آتش نزد اما دیدیم که تصاویر آیت‌الله خامنه‌ای را سوزاندند.»

سه روز بعد از او، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، در مقام یافتن علل این موضوع برآمده و در یادداشتی که روز شنبه ۲۳ آذر در روزنامه ایران منتشر شده با اشاره به سخنان برایان هوک نوشت «امروز من معتقدم ما اشتباه کردیم، باید مسئله تحریم را برای مردم به‌طور شفاف تبیین می‌کردیم.»

آقای ربیعی نوشته که رویکرد حکومت جمهوری اسلامی در قبال تحریم‌ها «کتمان و انکار» بوده و این رویکرد «اشتباه» بوده است

این مقام جمهوری اسلامی اضافه کرد: «حتی گروه‌های وابسته به آمریکا می‌گویند مردم در خیابان‌ها علیه تحریم شعار نمی‌دهند، بلکه علیه نظام شعار می‌دهند و مایک پومپئو [وزیر خارجه آمریکا] و برایان هوک نیز مطالبی به همین مضمون بیان کردند.»

سخنگوی دولت ایران علت چنین اظهارنظرهایی را «سیاست غلط اطلاع‌رسانی» حکومت ایران دانسته و نوشته است: «باید به سؤال “برای چی تحریم می‌شیم” و “تحریم چیست” پاسخ داد. در غیر اینصورت همه فجایعی که تحریم برسر ایران می‌آورد به جانب حاکمیت فرافکنی خواهد شد».

او نوشته که رویکرد حکومت جمهوری اسلامی در قبال تحریم‌ها «کتمان و انکار» بوده و این رویکرد «اشتباه» بوده است.

علی ربیعی این‌گونه اظهار نظر کرد که اگر «حقیقت تحریم» را به مردم نگوییم، آمریکا تبرئه می‌شود.

آقای ربیعی همچنین نوشته باید «مقاومت بر ضد تحریم‌ها را به جامعه واگذار کنیم. جامعه را دور نزنیم وبه مردم نگوییم مردم ما بدون شما و برای شما و به نیابت از شما با تحریم‌ها مقابله می‌کنیم».

سخنان سخنگوی دولت در مورد واگذار کردن «مقاومت بر ضد تحریم‌ها به جامعه» و گفتن «حقیقت تحریم» به مردم در حالی بیان می‌شود که بنا بر گزارش‌های متعدد باز وخامت اقتصادی ایران به خاطر تحریم بیشتر بر دوش اقشار آسیب‌پذیر بوده و افزایش سه‌برابری بنزین به خاطر فشار تحریم هم به‌ویژه اعتراض اقشار کم‌برخوردار را به دنبال داشت.

علی ربیعی در ادامه برای رسیدن به «رضایت حداکثری مردم»، چند پیشنهاد مانند برگزاری انتخابات مجلس مانند انتخابات اولین مجلس شورای اسلامی ارائه داده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز روز ۱۷ مهرماه در جلسه هیات دولت، با اشاره به انتخابات اولین دوره مجلس گفته بود در آن زمان «شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت» ولی«بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود».

در آن زمان، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت رئیس‌جمهور ایران «قانون اساسی و قوانین انتخابات» را نادیده انگاشته و او را به پرهیز از «هیجان سیاسی» دعوت کرد.

سخنگوی دولت ایران که در بخشی از یادداشتش تاکید کرده است که هیچ کشوری بدون تعامل با دنیا و با وجود تحریم «نتوانسته به توسعه اقتصادی سریع» دست پیدا کند، پیشنهاد داده که «با تجرید ایران از نظام مالی و بانکی جهانی که اتهام تروریسم و پول‌شویی در رأس آن قرار دارد»، مبارزه شود.

منظور سخنگوی دولت ایران تصویب لوایح مرتبط با پول‌شویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف که وظیفه دیدبانی بر شفافیت مالی در نقل‌وانتقال‌های بانکی بین‌المللی، جلوگیری از پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را بر عهده دارد، اواخر مهرماه امسال برای ششمین و آخرین بار به ایران مهلت چهارماهه داد تا لوایح مربوط به کنوانسیون‌های پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را تأیید کند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *