هشت نویسنده و پژوهشگر در کرمانشاه ‘بازداشت شده‌اند’

By | ۱۳۹۸-۰۹-۲۸

شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید در روزهای اخیر هشت نویسنده و پژوهشگر در استان کرمانشاه ایران بازداشت شده‌اند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان روز چهارشنبه ماموران امنیتی فواد مظفری، نویسنده و فرزاد سفره، شاعر را در خانه‌شان بازداشت کرده‌اند. همین وبسایت می‌گوید ماموران امنیتی قصد بازداشت دو فعال فرهنگی دیگر را هم داشته‌اند، که آنها خانه نبوده و بازداشت نشده‌اند.

فعالان مدنی و حقوق بشری در مناطق کردنشین ایران در روزهای اخیر از بازداشت ۶ فعال ادبی و فرهنگی دیگر نیز خبر داد‌ه‌اند، که عباس جلیلیان(آکو) از چهره‌های ادبیات کُردی یکی از آنها است.

با گذشت چند هفته از اعتراضات گسترده ضدحکومتی پس از گرانی غافلگیرانه بنزین، بازداشت‌ها در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد. گزارش‌های مختلفی از بدرفتاری و آزار بازداشت شدگان رسیده است.

شبکه حقوق بشر کردستان گفته آنیسا جعفری‌مهر، از نویسندگان مجله ادبی “ژ” پس از احضار و بازجویی و با تعهد آزاد شده است.

چند روز پیش کانون نویسندگان ایران هم خبر داد که دادگاه انقلاب در آبادان حکم جلب پنج شاعر و روزنامه‌نگار خوزستانی را صادر کرده است.

علی‌اکبر جاویدان، رئیس پلیس استان کرمانشاه گفته است که بیشتر از ۲۵۰ نفر در ارتباط با اعتراضات در این استان بازداشت شده‌اند.

آقای جاویدان بازداشت‌‎شدگان را “سردسته” ناآرامی‌ها توصیف کرده و اتهام‌هایی چون ” تحریک مردم به ایجاد آشوب و اغتشاش، تخریب اموال عمومی و وارد آوردن خسارت به اماکن دولتی، شکستن شیشه خودروهای امدادی و شخصی مردم و حمله به ماموران پلیس و نیروهای بسیج” را علیه آنها مطرح کرده‌اند.

به گفته یکی از نمایندگان مجلس ایران بیش از ٧ هزار نفر پس از اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *