وکیل خانواده‌های خدمه سانچی، ایران را به جعل گزارش متهم کرد

By | ۱۳۹۸-۰۹-۲۸

دفتر حقوقی هریسچی که وکالت خانواده‌های ده نفر از خدمه نفتکش سانچی در پرونده شکایت علیه سه فرد حقیقی و حقوقی مسئول جمهوری اسلامی به دادگاه فدرال آمریکا را برعهده دارد، مقام‌های جمهوری اسلامی را به جعل در گزارش درباره حادثه آتش‌سوزی و سپس غرق شدن این کشتی متهم کرد.

دفتر حقوقی هریسچی، در بیانیه‌ای به اظهارات اخیر شهرام فرحبد، مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران و همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران و مسئول کمیته رسیدگی به سانحه سانچی در زمان حضور ربیعی در وزارت کار پاسخ داد.

در حالی که شرکت ملی نفتکش و علی ربیعی اعلام کرده‌اند که همه خدمه در اولین لحظات بعد از تصادف به علت استنشاق گاز سمی فوت کرده‌اند، این دفتر حقوقی بار دیگر تاکید کرد: «ما می‌گوییم ۱۰۰ درصد خدمه در لحظات اولیه فوت نکرده‌اند.»

دفتر حقوقی هریسچی به «اختلاف در متن گزارش فارسی و انگلیسی» اشاره کرد و نوشت: «در گزارش فارسی صفحه هفتاد و هشت آمده است «گاز سمی ناشی از میعانات گازی اطراف کشتی را در بر می‌گیرد». این جمله در گزارش رسمی انگلیسی نیامده است. به نظر می‌رسد دلیل اضافه کردن این خط به گزارش فارسی تنها توجیه خبر بی‌اساس مرگ بر اساس استنشاق میعانات بوده است.»

این دفتر حقوقی همچنین شرکت ملی نفتکش را به «قانون‌شکنی» در اعلام فوت خدمه کشتی و اجبار خانواده‌های آنان به قبول گواهی فوت متهم کرده است.

در بیانیه هریسچی آمده که دیه پرداخت شده هم «بسیار کمتر از میزان دریافتی در صورت مرگ بر اساس پیمان جمعی خدمه است».

این دفتر حقوقی این پرسش را مطرح کرده که «چرا شرکت ملی نفتکش اصرار به قبول فوت خدمه دارد و چرا این خانواده‌ها از مزایای مفقودین هم‌چون مفقودین جنگ برخوردار نبوده‌اند؟»

هریسچی درباره تماس‌ها به خانواده خدمه سانچی نیز، مقام‌های جمهوری اسلامی را به «لاپوشانی واقعیت» متهم کرد. برخی خانواده‌های خدمه نفتکش سانچی اعلام کرده‌اند که تماس‌هایی از کشورهای جنوب شرقی آسیا دریافت کرده‌ و این فرضیه را دارند که ممکن است تماس‌ها از طرف خدمه باشد.

همچنین درباره اظهارات مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش مبنی بر این که اطلاعات جعبه سیاه کشتی چینی پاک شده است، دفتر هریسچی نوشت: «آیا شرکت ملی نفتکش سعی کرده که به طور مستقل گفته چینی‌ها را راستی‌آزمایی کند؟ یا این یک اتفاق خوشایند برای طرفین چینی و ایرانی، بوده است؟»

این بیانیه می‌افزاید: «متاسفانه چین امکان مصاحبه با خدمه کریستال و یا تیمی که برای کشف جعبه سیاه وارد کشتی شده بودند را نمی‌دهد و البته ایران هم هیچ اصراری بر این امر ندارد.»

نفتکش «سانچی» در دی ماه ۱۳۹۶پس از تصادف با یک کشتی چینی به نام «کریستال» به تدریج سوخت و ۹ روز بعد از سانحه، در آب‌های شرقی چین غرق شد.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که هر ۳۲ سرنشین این کشتی «در همان ساعت اول بعد از حادثه» کشته شده‌اند، خانواده‌های ده تن از خدمه کشتی سانچی که روایت رسمی مبنی بر کشته شدن خدمه در ساعت نخست این حادثه را قبول ندارند، معتقدند آن تعداد از خدمه کشتی که از این حادثه نجات پیدا کرده‌اند به گروگان گرفته شده‌اند و به احتمال قوی هنوز زنده‌اند و اگر هم بعد از این حادثه کشته شده باشند، متهمین علاوه بر آدم‌ربایی به قتل هم متهم خواهند شد.

علی ربیعی درباره این اظهارات گفته است: «چرا باید جمهوری اسلامی شهروندان خود را ببرد پنهان کند؟ بیشتر حرف‌زدن در‌این‌باره نمک‌پاشیدن روی زخم است.»
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *