دادگاه انقلاب تهران ۹ نوکیش مسیحی را مجموعا به ۴۵ سال زندان محکوم کرد

By | ۱۳۹۸-۰۹-۲۹

 ۹ نوکیش مسیحی به نام‌های عبدالرضا علی حق نژاد، محمد اسلام دوست، بهنام اخلاقی، بابک حسین زاده، مهدی خطیبی، خلیل دهقان پور، حسین کدیور، کمال نعمانیان و محمد وفادار توسط دادگاه انقلاب تهران هر کدام به ۵ سال حبس و در مجموع به ۴۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این حکم در تاریخ ۲۱ مهرماه امسال به این افراد ابلاغ شده است. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان در تاریخ ۱ مهرماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۹ نوکیش مسیحی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۴۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

براساس این حکم که در تاریخ ۲۱ مهرماه ۱۳۹۸ توسط قاضی محمد مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب  تهران صادر شده است، عبدالرضا (متیاس) علی‌حق‌نژاد، محمد (شهروز) اسلام‌دوست، بهنام اخلاقی، بابک حسین‌زاده،  مهدی خطیبی، خلیل دهقان‌پور، حسین کدیور، کمال نعمانیان،  محمد وفادار هر یک از بابت اتهام “اقدام علیه امنیتی ملی” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان در تاریخ ۱ مهرماه امسال برگزار شده بود.

این نوکیشان مسیحی به رای صادره توسط دادگاه انقلاب تهران اعتراض کرده و و کماکان در انتظار رای نهایی دادگاه تجدیدنظر هستند.

بابک حسین زاده، بهنام اخلاقی و مهدی خطیبی پیشتر در تاریخ ۴ اسفندماه ۹۷ در یک جلسه کلیسای خانگی در شهر رشت بازداشت شده‌ بودند.

حسین کدیور و خلیل دهقان پور نیز در تاریخ ۹ بهمن ۹۷ در یک جلسه کلیسای خانگی توسط ماموران این نهاد بازداشت شده بودند.

در تاریخ ۲۱ بهمن ماه نیز عبدالرضا (متیاس) علی حق نژاد در منزل شخصی خود بازداشت شده بود و در ادامه این روند روز جمعه ۲۶ بهمن ماه نیز سه نوکیش مسیحی دیگر به نام‌های محمد وفادار، محمد (شهروز) اسلام دوست و کمال نعمانیان در یک جلسه کلیسای خانگی بازداشت شده بودند.

بازداشت تمامی این شهروندان توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه صورت گرفته بود.

خلیل دهقان پور، حسین کدیور، کمال نعمانیان و محمد وفادار در اسفند سال گذشته هر کدام با تودیع قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. عبدالرضا علی حق نژاد، شهروز اسلام دوست، بهنام اخلاقی، بابک حسین زاده و مهدی خطیبی نیز به دلیل امتناع از قبول وکیل تسخیری و اصرار بر وکیل تعیینی و منتخب خود، با افزایش مبلغ قرار وثیقه به یک میلیارد و پانصد میلیون تومان مواجه شدند و به علت ناتوانی در تامین آن به بند ۴ زندان اوین منتقل شدند.

کمال نعمانیان  در سال ۹۰ نیز به همراه ۳ نوکیش مسیحی دیگر به دادگاه احضار شده بود. در اردیبهشت ماه سال ۹۵ نیز، محمد وفادار به همراه کشیش یوسف ندرخانی و دو تن دیگر از نوکیشان مسیحی بازداشت شده بود. عبدالرضا علی حق نژاد، معروف به ماتیاس نیز دارای حداقل سه سابقه بازداشت در سالهای ۸۵، ۸۹ و ۹۰ به دلیل تبلیغ و ترویج مسیحیت است.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *