اعضای خانواده پویا بختیاری بازداشت شدند, چرا خانواده پویا بختیاری بازداشت شدند؟

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۳

خانواده پویا بختیاری، یکی از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان بازداشت شدند. دلیل بازداشت جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم پویا بختیاری اعلام شده است. همچنین شماری از مراجعه‌کنندگان به منزل این خانواده برای ساعاتی بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نیمه‌شب گذشته از بازداشت اعضای خانواده پویا بختیاری خبر داد. خانواده پویا بختیاری، جوان ۲۷ ساله‌ای که روز ۲۵ آبان در مهرشهر کرج کشته شد اعلام کرده‌اند که مراسم چهلم فرزندشان را روز ۵ دی در آرامستان بهشت سکینه در کرج برگزار می‌کنند.

خبرگزاری مهر در “خبری اختصاصی” با این ادعا که “دشمنان… برای استمرار اغتشاشات و استفاده ابزاری از معدود خانواده‌های قربانیان هستند”، نوشت: «یکی از این خانواده‌ها که فرزندشان در اغتشاشات اخیر به صورت مشکوکی کشته شد، خانواده پویا بختیاری بود که علیرغم دعوت و صحبت با ایشان، در روند پروژه ضدانقلابی ورشکستگان فراری قرار گرفته و فعالانه بر اقدامات ساختارشکنانه خود اصرار ورزیدند لذا با حکم قضائی و در راستای صیانت از نظم و امنیت مردم شریف و خسارتدیده، و نیز به منظور جلوگیری از تداوم پروژه کشته‌سازی و تکرار اقدامات مسلحانه علیه مردم، این عناصر بازداشت شدند.»

منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه، پدر و مادر پویا بختیاری در روزهای گذشته به وزارت اطلاعات فراخوانده شده بودند. به گفته پدر پویا بخیتاری، مأموران وزارت اطلاعات در جریان حضور سه ساعته او در این وزارتخانه گفته‌اند اجازه برگزاری مراسم چهلم پویا در محلی غیر از مکان‌های سرپوشیده را نداده و از آن جلوگیری خواهند کرد، اما او بر عزم خود برای برگزاری این مراسم تأکید کرده است.

دویچه وله:

شب گدشته همچین تعدادی از مراجعه‌کنندگان به منزل خانواده پویا بختیاری بازداشت شده‌اند. خبرگزاری خقوق بشری “هرانا” در این باره به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «امشب سه ماشین و حدود ده نفر از فعالان مدنی و همینطور تعدادی از وکلا به منزل خانواده بختیاری برای عرض تسلیت و دیدار رفته بودند، پس از پایان دیدار مراجعهکنندگان سوار بر سه ماشین در حال برگشت از کرج به تهران بودند که نیروهای امنیتی یکی از خودروها را متوقف کردند و سرنشینان آنها را بازداشت کردند.»

هم‌چنین “سحام‌نیوز” سایت نزدیک به مهدی کروبی خبر داده که نیروهای امنیتی به خانه خانم شهناز اکملی حمله کردند. در ابتدا قصد دستگیرى شبانه مریم کریم‌بیگى را داشتند که چون وى در منزل حضور نداشته، موبایل او را ضبط کردند.

شهناز اکملی و مریم کریم‌بیگى، مادر و خواهر مصطفی کریم‌بیگی، یکی از کشته‌شدگان در اعتراضات عاشورای ۱۳۸۸ هستند. سحام‌نیوز نوشته است این مادر و دختر دو روز پیش هم به وزارت اطلاعات احضار شده و ساعاتی بازجویی و تهدید شده بودند. در بازجویی‌ها از باز شدن پرونده برای مریم کریم‌بیگی و نیز پرونده‌ای تازه برای خانم شهناز اکملی خبر دادند. خانم اکملی بابت اجرای حکم زندان در پرونده‌ی قبلی، طی روزهای آینده باید خود را به زندان معرفی کند.

حدود ۱۵۰۰ نفر کشته در سه روز اعتراض

چندین مقام وزارت کشور جمهوری اسلامی تأیید کرده‌اند که در میان قربانیان ۱۷ نوجوان، حدود ۴۰۰ زن و نیز تعدادی از نیروهای امنیتی و پلیس دیده می‌شوند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه دوم دی‌ماه ۹۸ (۲۳ دسامبر) در یک گزارش اختصاصی به نقل از سه مقام رسمی ایران که نخواسته‌اند نامشان فاش شود گزارش داد که در اعتراض‌های هفته آخر آن‌ماه در ایران حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند.

رویترز نوشته است خود آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، دستور برخورد شدید با معترضان را صادر کرده است. این خبرگزاری نوشته است دستور آیت‌االه خامنه‌ای برای سرکوب شدید معترضان از سوی سه منبع نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی تایید شده است. به گفته رویترز، آیت‌الله خامنه‌ای به نیروهای امنیتی دستور داده برای متوقف کردن آنها هر کاری که لازم باشد انجام دهند.

آماری که به دست خبرگزاری رویترز رسیده، متکی است بر اطلاعاتی که از نهادهای مختلفی چون نیروهای امنیتی، غسال‌خانه‌ها و سردخانه‌ها، بیمارستان‌ها و پزشکی‌های قانونی جمع‌آوری شده است.

رویترز می‌نویسد که نمایندگان دولت امتناع می‌کنند از اینکه بگویند که این فرمان از سوی شخص علی خامنه‌ای در جلسه‌ای که او در ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) تشکیل داد، صادر شده است. حتا نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل نیز از پاسخ به پرسش‌هایی در این زمینه خودداری کرد.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است، موج اعتراضات در ۲۶ آبان، که دومین روز اعتراضات بود، به تهران رسید. مردم خواستار پایان دادن به نظام جمهوری اسلامی بودند و سرنگونی رهبر جمهوری اسلامی را می‌خواستند. رویترز با تکیه بر ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد که در شماری از شهرها معترضان تصاویر علی خامنه‌ای را به زیر کشیده و خواستار بازگشت رضا پهلوی به کشور شده بودند.

خامنهای در شامگاه روز ۲۶ آبان مسئولان ارشد امنیتی و دولتی و نیز رئیس‌جمهوری و اعضای دولت را به بیت خود فراخواند. در این جلسه که رویترز از سه منبع نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی محتوای آن را تأیید کرده، علی خامنه‌ای ۸۰ ساله که تصمیم‌های نهایی کشوری و لشکری را اتخاذ می‌کند، از نوع برخورد مسئولان با معترضان انتقاد کرده و از سوزاندن تصاویر خود و عکس‌ها و نمادهای روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی به دست مردم خشمگین بوده است.

به گفته یک منبع موثق، علی خامنه‌ای سپس گفته است: «جمهوری اسلامی در خطر است. هر کاری می‌توانید انجام دهید تا به این غائله پایان داده شود. شماها این اختیار را از سوی من دارید.»

چرا خانواده پویا بختیاری بازداشت شدند؟/ اتهامی به سنگینی «اجرای پروژه کشته سازی»!

روزداد 24 (اصلاح طلب) :   خانواده پویا بختیاری از جان‌باختگان اعتراضات آبان بازداشت شدند. هنوز معلوم نیست بازداشت آنها توسط کدام نهاد انجام شده است.

در آستانه برگزاری چهلم پویا بختیاری، شب گذشته خانواده او بازداشت شدند. خبرگزاری اصولگرای مهر به نقل از یک منبع آگاه که البته گفته نشده مربوط به کدام نهاد امنیتی بوده، نوشته خانواده بختیاری بازیچه دشمنان ضد انقلاب شده‌اند.

در بخشی از توضیح این منبع آگاه آمده است: «دشمنان انقلاب برای استمرار اغتشاشات، سناریوی نخ‌نما شده کشته سازی و استفاده ابزاری از معدود خانواده‌های قربانیان این پروژه را دنبال می‌کنند و یکی از این خانواده‌ها که فرزندشان در اغتشاشات اخیر به صورت مشکوکی کشته شد، خانواده پویا بختیاری بود که علیرغم دعوت و صحبت با ایشان، در روند پروژه ضدانقلابی ورشکستگان فراری قرار گرفته و فعالانه بر اقدامات ساختار شکنانه خود اصرار ورزیدند لذا با حکم قضائی و در راستای صیانت از نظم و امنیت مردم شریف و خسارت دیده و نیز به منظور جلوگیری از تداوم پروژه کشته سازی و تکرار اقدامات مسلحانه علیه مردم، این عناصر بازداشت شدند.»

در خبری که خبرگزاری مهر منتشر کرده، از خانواده پویا بختیاری به عنوان «عناصر فریب خورده که پروژه کشته سازی را دنبال می‌کنند» یاد شده است.

به گزارش رویداد۲۴ پویا بختیاری پویا نوجوان متولد ۱۳۷۱ بود که به گفته پدرش در اثر اصابت گلوله به جمجمه در ۲۵ آبان جان باخته است.

گفته شده نهادهای امنیتی از خانواده پویا بختیاری خواسته‌اند که مراسم ترحیم فرزندشان را در مسجد برگزار کنند اما آنها خواسته‌اند که برای نشان دادن اعتراض خود، استادیوم آزادی را در اختیارشان قرار دهند. خانواده بختیاری در پیامی از همه مردم خواسته در مراسم چهلم فرزندش شرکت کنند.

برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور نوشتند که شب گذشته خانواده پویا بختیاری مهمانان مختلفی داشته‌اند که آنها در راه بازگشت بازداشت شده‌اند اما بعد از مدت کوتاهی همگی آزاد شدند.

جعفر پناهی فیلمساز نیز از کسانی بود که به دیدار خانواده پویا بختیاری رفته است. او در توضیحی نوشته روحیه خانواده غیر قابل توصیف بود و آنها عزمشان را جزم کرده‌‎اند تا مراسم چهلم را به بهترین نحو برگزار کنند.

در روزهای گذشته فیلم‌های مختلفی از خانواده پویا بختیاری منتشر شده که نشان می‌دهد آنها معتقدند خون فرزندشان به ناحق ریخته شده و درخواست دارند افرادی که عامل این اتفاق بوده‌اند، مجازات شوند.

پدر پویا بختیاری در روزهای اخیر مصاحبه‌های متعددی با رسانه‌های خارجی داشته و گفته از رسانه‌های داخلی، کسی با او تماس نگرفته است.

بازداشت خانواده پویا بختیاری

بازداشت خانواده بختیاری در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشته است. برخی نوشته‌اند برای حفظ نظام باید جلوی اقدامات خرابکارانه آنها گرفته می‌شد زیرا آنها نمی‌دانستند ناخواسته در حال بازی کردن در زمین ضد انقلاب هستند بنابراین این اقدام ضروری بود.»

کاربر دیگری نوشته «اینکه جان فرزند کسی به ناحق گرفته شود، دلیل مناسبی نیست که آن فرد بخواهد هر کاری کند و هر صحبتی بکند بنابراین نیروهای امنیتی وظیفه خود را به درستی انجام داده‌اند.»

کاربران دیگری هم بودند که مخالف این اقدام توسط نهادهای امنیتی هستند. یکی از کاربران نوشته «آیا این کار درستی است که پدر و مادر داغدیده‌ای بازداشت می‌شوند و در خبری که تنظیم می‌شود از آنها با عنوان عناصر کشته سازی یاد می‌کنید.»

برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور نوشته‌اند که نیروهای امنیتی به خانه مصطفی کریم بیگی از جان باختگان حوادث انتخابات سال ۸۸ هم رفته‌اند اما کسی در آنجا بازداشت نشده است.» با این حال گفته شده شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی به خاطر برخی اظهارات به حبس محکوم شده است.

به جز خانواده کریم بیگی افراد دیگری هم به دیدار خانواده بختیاری رفته‌اند. رسانه‌های خارجی نوشته‌اند حوریه فرج زاده خواهر شهرام فرج‌زاده، سمیه شیردل نامزد میثم احمدی، هاجر رستمی مطلق مادر ندا آقاسلطان، اکرم نقابی مادر سعید زینالی،شهین مهین‌فر مادر امیر ارشد تاجمیر، مادر صبا کردافشاری، پروین فهیمی مادر سهراب اعرابی، گوهر عشقی مادر ستار بهشتی و سکینه احمدی مادر ابراهیم کتابدار از جمله این خانواده‌ها بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *