نماینده مجلس از استثمار اقتصادی کودکان کار توسط پیمانکاران شهرداری خبر داد

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۴

 طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی عضو مجمع نمایندگان تهران با انتقاد از اینکه جان کودکان زباله‌گرد قربانی ناکارآمدی و بی‌تدبیری دولت در حوزه مدیریت پسماند است، گفت که دست‌های پنهان و چرخش مالی سنگین مانع از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه پسماند می‌شود. شاه‌عنایتی با یادآوری اینکه کودکان زباله گرد به نفع پیمانکاران شهرداری زباله‌ها را تفکیک می‌کنند و بیماری‌های عفونی آنها را تهدید می‌کند، اظهار کرد “برخی از کودکان جان خود را از دست داده و برخی نیز مبتلا به انواع بیماری‌ها به ویژه ایدز می‌شوند”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خانه ملت، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی با بیان اینکه کودکان زباله گرد دردناک‌ترین آسیب اجتماعی پایتخت هستند، گفت: “پیمانکاران کودکان را در مراکز پسماند به کارگیری می کنند و در واقع این آسیب به صورت مستقیم با شهرداری در ارتباط است”.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه کودکان زباله گرد به نفع پیمانکاران شهرداری زباله‌ها را تفکیک می‌کنند و بیماری های عفونی آنها را تهدید می کند، افزود: “برخی از کودکان جان خود را از دست داده و برخی نیز مبتلا به انواع بیماری ها به ویژه ایدز می شوند”.

مدیریت شهری در ساماندهی پسماند ناکارآمد است

وی با انتقاد از اینکه مدیریت شهری در ساماندهی پسماند ناکارآمد است، تصریح کرد: “تا زمانی که سیستم مکانیزه و خلاءهای قانونی رفع نشود به طور مداوم شاهد بکارگیری کودکان در مراکز پسماند زباله توسط پیمانکاران شهرداری هستیم”.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه زباله گردی در پایتخت تنها شامل کودکان نمی شود، گفت: “بی شک اگر ساماندهی پسماند در دستور کار مسئولان شهری و دولت قرار می گرفت در حال حاضر شاهد گسترش معضل زباله گردی و فعالیت مافیای زباله نبودیم”.

سیستم جمع آوری پسماند و زباله عقب افتاده و سنتی است

سیاوشی‌شاه‌عنایتی با انتقاد از اینکه سیستم جمع آوری پسماند عقب افتاده و سنتی است، افزود: “مراکز متعددی در اطراف شهر ری یا برخی مناطق پایتخت در حال تفکیک زباله به صورت سنتی هستند”.

پیمانکاران شهرداری کودکان زباله گرد را استثمار اقتصادی می کنند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه پیمانکاران شهرداری کودکان را با دستمزد بسیار ارزان و ناچیز در مراکز پسماند بکارگیری و به نوعی آنها را استثمار اقتصادی می کنند، تصریح کرد: “کودکان برای گذران زندگی و امرار معاش ناچار هستند در این مراکز کار کنند”.

عضو مجمع نمایندگان تهران با یادآوری بازدید میدانی از مراکز بازیافت و نشست‌هایی با شورای شهر تهران، گفت: “در این نشست تاکید کردیم که اگر خلاء قانونی یا کمبود بودجه وجود داشته باشد با توجه به اینکه در آستانه بودجه قرار داریم همکاری لازم را خواهیم داشت”.

دست های پنهان و چرخش مالی سنگین اقتصادی مانع از حضور سرمایه گذاران خارجی در عرصه پسماند

وی با بیان اینکه در زمانی که موضوع تحریم ها مطرح نبود سرمایه گذارانی برای موضوع پسماند وارد کشور شدند و با وجود سردادن شعار خصوصی سازی اما به هیچ وجه از آنها استقبال نشد، ادامه داد: “سرمایه گذاران خارجی و داخلی وجود دارند که به شکل عمده در سطح کلان کشوری می توانند ورود و مشکل زباله را حل کنند اما متاسفانه دست های پنهان و چرخش مالی سنگینی که بحث بازیافت دارد مانع از حضور سرمایه گذار خصوصی که می تواند با ورود به این عرصه کیفیت خدمات شهری را بهبود و آلودگی ها را کاهش و همچنین معضل اجتماعی زباله گردی را حل و فصل کند شده است”.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: “همانطور که پیشتر گفتیم اگر در این رابطه خلاء قانونی و موضوع کمبود بودجه مطرح باشد مجلس حمایت‌های مناسب و لازم را خواهد داشت البته هنوز بر روی رفع خلاء‌های قانونی این موضوع بحث نشده و مباحث پایه‌ای و محوری بحث زباله‌های خشک در شکل قانونی مورد بحث است اما در زمینه بودجه تا حدودی مجلس ورود خواهد کرد و مباحث دیگر را شهرداری و شورای شهر پیگیری خواهند کرد”.

سیاوشی‌شاه‌عنایتی ادامه داد: “البته باید مدل هم وجود داشته باشد به عنوان مثال اصفهان مدلی تقریبا موفق است و تفکیک زباله را از مبدا و منازل انجام می دهد که منجر به کاهش آلودگی ها می شود اما این مهم در پایتخت به دلیل وسعت بیشتر و همچنین تعدد مسائل فرهنگی هنوز اتفاق نیفتاده است”.

شهرداری توان مقابله با پیمانکاران را ندارد/ کمیسیون شوراها مجلس ورود کند

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه به نظر می رسد شهرداری از قدرت لازم برای مقابله با پیمانکاران برخوردار نباشد، تصریح کرد: “از کمیسیون شوراها انتظار می رود به این مهم ورود کند و پیگیری کند که چرا شهرداری توان مقابله با پیمانکارن را ندارد”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *