قطع اینترنت در برخی نقاط و افزایش فشار در آستانه چهلم قربانیان آبان

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۴

در آستانه روز پنجم دی مصادف با چهلم جان‌باختگان آبان ۹۸، خبرهایی از بازداشت اعضای خانواده کشته‌شدگان، افزایش فشار بر آنها و ایجاد جو امنیتی و همچنین قطعی اینترنت در برخی نقاط ایران منتشر شده است.

چندین کاربر در ایران از قطعی اینترنت موبایل «همراه اول» در «کرج، محمدشهر، ملارد، فردیس و [ایستگاه] اتمسفر» خبر می‌دهند و می‌گویند که در مهرشهر کرج هم اینترنت تلفن‌های همراه قطع شده، اما اینترنت خانگی هنوز وصل است.

روز چهارشنبه همچنین خبرگزاری ایلنا نوشت که برخی کاربران اینترنت خانگی از نقاط مختلف شیراز و برخی شهرستان‌های فارس در تماس با دفتر این خبرگزاری از قطعی اینترنت‌ خبر می‌دهند.

به نوشته این خبرگزاری، صبح روز چهارشنبه ۴ دی، اینترنت همراه در شیراز نیز با مشکل مواجه شده و سرویس‌دهی به شهروندان در شبکه‌های همراه اول و ایرانسل مختل شده‌ است و کاربران به سختی می‌توانند به سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس‌اپ و اینستاگرام دسترسی پیدا کنند.

حومه‌ دو شهر کرج و شیراز در جریان اعتراضات آبان از نقاطی بودند که اعتراضات و سرکوب این اعتراضات در آنها شدت زیادی داشت.

همچنین از روز گذشته خبرهایی از تشدید جو امنیتی در برخی نقاط پایتخت و حضور نیروهای ضدشورش، به‌ویژه در میدان انقلاب تهران، منتشر شده است.

این تحولات پس از آن رخ می‌دهد که شماری از خانواده‌های جان‌باختگان سرکوب‌ جمهوری اسلامی برای برگزاری مراسم چهلم قربانیان آبان‌ماه در روز پنجم دی‌ماه فراخوان دادند.

در آستانه پنجم دی، ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری، پدر و مادر پدر پویا بختیاری و تعداد دیگری از اعضای خانواده آنها توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

پویا بختیاری روز ۲۵ آبان در مهرشهر کرج در جریان اعتراضات به افزایش بهای بنزین به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد. خانواده پویا بختیاری از عموم مردم خواسته‌اند تا در مراسم چهلم وی شرکت کنند.

یکی از بستگان خانواده پویا بختیاری روز سه‌شنبه گفت که مقام‌های امنیتی سعی کرده‌اند با بازداشت جمعی از بستگان و اعضای خانواده بختیاری و ایجاد «ترس و وحشت» مانع برگزاری مراسم چهلم پویا بختیاری شوند.

در ادامه فشارها، روز چهارشنبه خبر رسید که شهناز اکملی، مادر یکی از قربانیان اعتراضات سال ۸۸، که در حمایت از خانواده پویا بختیاری برای چهلم قربانیان آبان‌ماه فراخوان داده بود دعوت خود را پس گرفته است.

خانم اکملی، مادر مصطفی کریم‌بیگی که در سال ۸۸ کشته شد، روز چهارشنبه در یک پیام توئیتری نوشت که «بنا به دستور مسئولین و متولیان امنیتی و قضایی، فراخوان اینجانب برای برگزاری مراسم چهلمین روز و ادای احترام به جان‌باختگان اعتراضات آبان‌ماه از سوی من لغو شده اعلام می‌شود. مسئولین مربوطه به سبب این که مسئولیت این یادبود به عهده مادر داغداری چون من نباشد این امر را اعلام کرده‌اند؛ امیدوارم سرانجام روزهایی سرشار از امید و روشنایی کنار هم ببینیم.»

شهناز اکملی که دادگاه تجدیدنظر اخیرا حکم حبس او را تایید کرد توئیت خود را با دو هشتگ «سکوت» و «دخترم» به پایان برده که می‌تواند اشاره به وضع بغرنج دختر او، مریم کریم‌بیگی، باشد.

روز سه‌شنبه، سوم دی‌ماه، همزمان با بازداشت خانواده پویا بختیاری، خبر رسید که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی مریم کریم‌بیگی را نیز تهدید کرده و گفته‌اند که برای وی و مادرش، شهناز اکملی، «پرونده تشکیل داده‌اند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *