وحشت پنجم دی‌ماه بر پیکر لرزان نظام: دستکاری هشتگ، آرایش نظامی، محدودیت در اینترنت و هراس از مزار یک معترض!

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۶

– اعضای خانواده‌ی برخی جانباختگان و تعدادی از فعالان مدنی و سیاسی نیز در روزهای منتهی به پنجم دی‌ماه بازداشت شدند.
– نیروهای انتظامی و ضد شورش و بسیجی در چهارراه‌ها و میادین شهرهایی چون تهران، اصفهان، کرج، کرمانشاه، مشهد، شیراز و… آرایش نظامی گرفتند.
– گزارش‌ها در روز پنجشنبه خبر از قطع یا محدودیت شدید اینترنت موبایل در مناطق مختلف بسیاری از شهرهای ایران از جمله کرج، شهریار، تهران، اصفهان، اردبیل، اهواز، شیراز و مشهد دارد.
– یکی از نکاتی که در روزهای گذشته خواری و هراس توأمان جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد، دستکاری هشتگی است که مردم در توئیتر برای برای اعتراضات پنجم دی‌ماه به کار می‌برند.
– بازداشت، قطع اینترنت، آوردن نیروها و تجهیزات نظامی به درون شهرها و دستکاری هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی همگی نشان از دستپاچگی و هراس جمهوری اسلامی از اعتراضات گسترده‌ی مردم علیه نظام دارد.

(+ ویدئو) پنجشنبه پنجم دی‌ماه در حالی آغاز شد که جوّ بسیاری از شهرهای ایران ملتهب و به شدت امنیتی است. آرامستان «بهشت سکینه» کرج محل مزار پویا بختیاری یکی از جانباختگان اعتراضات سراسری آبان‌ماه زیر شدیدترین کنترل‌های امنیتی قرار دارد و اینترنت در بسیاری از شهرها با اختلال روبروست.

پنجم دی‌ماه برابر با مراسم چهلمین روز قتل بسیاری از جانباختگان اعتراضات سراسری آبان‌ماه است. منوچهر بختیاری پدر پویا بختیاری پیشتر در فراخوانی از مردم ایران درخواست کرد در مراسم چهلم پسرش حاضر شوند و یاد و خاطره جانباختگان را در شهرهای مختلف زنده نگه‌ دارند. پیرو همین دعوت مردم در شبکه‌های اجتماعی برای حضور در میدان اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کرده بودند.

وحشت اعتراضات اما چنان بر پیکر لرزان نظام سرکوبگر سایه افکند که از روزهای گذشته اقدام به بازداشت خانواده پویا بختیاری و چند فعال مدنی و سیاسی کرد.

منوچهر بختیاری پدر پویا، ناهید شیربیشه مادر پویا، مونا بختیاری خواهر پویا، مهدی کرمی شوهر خواهر پویا، آصف بختیاری و مهرداد بختیاری عموهای پویا، اشکان بختیاری پسرعموی نوجوان پویا بختیاری، آرین شیرپیشه و فرید شیرپیشه دایی‌های پویا بختیاری از جمله اعضای بازداشت شده خانواده بختیاری درشامگاه دوشنبه دوم دی‌ماه بودند.

دو روز پس از این بازداشت تعدادی از اعضای خانواده آزاد شدند اما همچنان پدر، مادر، خواهر و عموهای او در زندان بسر می‌برند. به گفته اعضای خانواده بختیاری، هدف مأموران از این بازداشت برگزار نشدن مراسم چهلم پویا بختیاری بوده است.

در همین حال تعدادی از فعالان مدنی و سیاسی نیز در روزهای منتهی به پنجم دی‌ماه بازداشت شدند از جمله آرش گنجی مترجم و منشی کانون نویسندگان ایران روز یکشنبه اول دی‌ماه در تهران بازداشت شد. امیر آقاجانی دکتر روانشناس و از فعالان ملی‌گرا در تهران روز چهارشنبه چهارم دی‌ماه بازداشت شد.


حیدر عباس‌زاده، فرمانده انتظامی خوزستان نیز از بازداشت فردی به دلیل ارتباط با شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال در روز چهارشنبه چهارم دی‌ماه خبر داد. کانال تلگرامی «قرارگاه سایبری عمار» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز روز پنجشنبه پنجم دی خبر از بازداشت سه تن از ادمین‌های کانال تلگرامی «بازگشت شاهزاده» داد.

این جوّ امنیتی از نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه پنجم دی‌ماه تشدید شد. همچنین آرامستان «بهشت سکینه» کرج که محل آرامگاه پویا بختیاری است از روز چهارشنبه چهارم دی‌ماه وضعیتی امنیتی داشت. نیروهای ضد شورش و تجهیزات نظامی از نخستین دقایق بامداد پنجشنبه پنجم دی‌ماه در این آرامستان مستقر شدند و از روز پنجشنبه ورودی این آرامستان تحت کنترل نیروهای نظامی قرار گرفت.

در حالی که همچنان والدین پویا بختیاری، عموها و خواهرش در بازداشت بسر می‌برند اما دیگر اعضای خانواده، دوستان و مردم برای شرکت در این مراسم راهی آرامستان «بهشت سکینه» شدند. بر اساس گزارش‌هایی که از سوی یکی از اقوام پویا بختیاری بدست کیهان لندن رسیده است، نیروهای انتظامی و امنیتی با خشونت اقدام به پراکنده کردن کسانی کردند که برای حضور در مراسم چهلم پویا خواستار ورود به «بهشت سکینه» هستند و برخی گزارش‌ها نیز حکایت از بازداشت تعدادی در این محل دارد.

هراس از اعتراضات سراسری چنان بر جسم نحیف جمهوری اسلامی نشسته است که اینترنت در ایران نیز برای بار دیگر از روز چهارشنبه دچار اختلال شد. گزارش‌ها در روز پنجشنبه خبر از قطع یا محدودیت شدید اینترنت موبایل در مناطق مختلف بسیاری از شهرهای ایران از جمله کرج، شهریار، تهران، اصفهان، اردبیل، اهواز، شیراز و مشهد دارد.

اما یکی از نکاتی که در روزهای گذشته خواری و هراس توأمان جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد، دستکاری هشتگی است که مردم در توئیتر برای اعتراضات پنجم دی‌ماه به کار می‌برند. اصلی‌ترین هشتگ برای این اعتراضات #وعده_ما_پنجم_دی_ماه است اما نیروهای سایبری جمهوری اسلامی با استفاده از هشتگ‌های مشابه تلاش در فریب کاربران برای ترند نشدن این هشتگ اعتراضی داشتند. آنها برای نمونه از هشتگ‌هایی چون #وعده_ماه_پنجم_دی (ماه به جای ما) و #وعده_ما_پنجم__دی (با دو آندرلاین) استفاده کرده و تلاش در ترند کردن این هشتگ‌ها داشتند! 

بازداشت، قطع اینترنت، آوردن نیروها و تجهیزات نظامی به درون شهرها و دستکاری هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی همگی نشان از دستپاچگی و هراس جمهوری اسلامی از ادامه‌ی اعتراضات گسترده‌ی مردم علیه نظام دارد.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *