ممنوعیت صید ماهی‌های خاویاری خزر تا یک سال دیگر تمدید شد

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۶

کشورهای ساحلی دریای خزر ممنوعیت صید ماهی‌های خاویاری دریای خزر را تا پایان سال ۲۰۲۰ تمدید کردند.

اداره شیلات روسیه با اعلام این خبر گفته است کمیسیون مشترک منابع طبیعی دریای خزر متشکل از نمایندگان پنج کشور ساحلی شامل ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان همچنین درباره موضوع منابع طبیعی و سهم کشورها از ماهیگیری (غیر از ماهی‌های خاویاری) در دریای خزر مذاکره کردند.

همزمان نبی‌الله خون میرزایی، رئیس سازمان شیلات ایران، با تایید این خبر گفته است بر اساس امضای سند همکاری برای محافظت آبزیان خزر، ممنوعیت صید تجاری ماهی‌های خاویاری برای بازسازی ذخایر، تا سال ۲۰۲۰ ادامه دارد.

به گفته وی، در حال حاضر ذخایر ماهی‌های خاویاری در دریای خزر «بسیار نگران‌کننده» است و بر همین اساس مقرر شد، صید تجاری در سال ۲۰۲۰ نیز ممنوع باشد و تنها برای امور تحقیقاتی، صید این گونه ماهی‌ها انجام شود.

به گفته وی، کشورهای ساحلی همچنین توافق کردند پیش‌نویس سند مبارزه با صید غیر مجاز آبزیان دریای خزر را تنظیم و در اجلاس آتی در ترکمنستان امضا کنند.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: بر اساس این سند برنامه صید ماهی کیلکای استخوان‌دار در دریای خزر نیز به تصویب رسید.

پروتکل ممنوعیت صید ماهی‌های خاویاری که نسل آنها در دریای خزر به شدت کاهش یافته‌ است، در سال ۱۳۹۳ میان کشورهای ساحلی امضاء شد، اگرچه رؤسای کشورهای ساحلی در سال ۲۰۱۰ توافق کرده بودند که صید ماهی‌های خاویاری را متوقف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *