«۹۰ برابر شدن» درخواست وام برای کودک‌همسری در ایران

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۸

گزارش‌ها حاکی است همراه با افزایش رقم وام ازدواج در ایران، تعداد متقاضیان این وام‌ها برای ازدواج افراد زیر ۱۵ سال نیز از دو سال پیش به این‌سو «۹۰ برابر» شده است.

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی، یکشنبه ۸ دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا دربارهٔ افزایش کودک‌همسری به واسطه وام ۶۰ میلیونی ازدواج گفته است تعداد متقاضیانِ وام ازدواج برای افراد زیر ۱۵ سال در پنج ماه امسال نسبت به سال ۱۳۹۶، حدوداً ۹۰ برابر شده و تعداد این‌گونه ازدواج‌ها هم بسیار افزایش پیدا کرده است.

وی گفت بر اساس آمار وزارت ورزش و جوانان که از بانک مرکزی به دست آمده است، تعداد متقاضیان زیر ۱۵ سالِ وام ازدواج در سال ۱۳۹۷ که وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد، نسبت به سال پیش از آن، یعنی سال ۱۳۹۶، حدوداً ۷۰ برابر شده بود.

ایلنا می‌نویسد در برخی از مناطق دورافتاده و اغلب فقیرنشین کشور افزایش وام ازدواج تا سقف شصت میلیون تومان باعث شده است خانوادهایی که بضاعت مالی چندانی ندارند، دختران زیر پانزده خود را به عقد یک مرد درآوردند تا بتوانند سهم سی میلیون تومانی از این وام را به دست بیاورند.

پارسال لایحه منع ازدواج با کودکان در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی رد شد.

بر اساس قانون شرع اسلام سن بلوغ ۹ سال تمام برای دختران و ۱۵ سال تمام برای پسران است.

خانم سیاوشی می‌گوید با توجه به تشدید وخامت اوضاع اقتصادی در سال گذشته و امسال، افزایش وام ازدواج، باعث شیوع کودک‌همسری شده است و احتمالاً تا پایان سال، شاهد رشد چشم‌گیر تعداد متقاضیان زیر ۱۵ سال این وام نسبت به سال ۱۳۹۶ باشیم.

اردیبهشت امسال مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد که حدود ۲۳ تا ۴۰ درصد از جمعیت ایران در سال ۹۷ زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.

در سال‌های اخیر نمایندگان زن مجلس تلاش کردند تا سن ازدواج در قوانین ایران را تغییر دهند، اما با مقاومت سایر نمایندگان و نیز روحانیون روبه‌رو شدند.

فروردین‌ماه سال جاری مقامات محلی در ایران اعلام کردند در سال گذشته ۱۴۰۰ دختر زیر ۱۴ سال در استان زنجان و ۱۰۵۴ دختر زیر ۱۴ سال در خراسان شمالی ازدواج کرده‌اند.

خردادماه نیز یک مقام قضایی همدان گفت در سال ۱۳۹۷ یک هزار و ۵۹۶ ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در این استان ثبت شده که ۶۰ مورد از آنها به طلاق منجر شده است.

پیش از این محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش نیز از افزایش «چهار برابری» کودک‌همسری در برخی نقاط ایران به دنبال افزایش مبلغ وام ازدواج خبر داده بود.

او ضمن انتقاد از افزایش میزان وام ازدواج گفته بود این موضوع «کمکی به افزایش میزان ازدواج در کشور نمی‌کند، بلکه ممکن است زمینه‌ساز مشکلات و آسیب‌های دیگری نیز شود.»

سیاست‌های جمعیتی در ایران در سال‌های اخیر با تاکید آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بر افزایش جمعیت ایران تا ۱۵۰ میلیون نفر دچار تغییراتی شده است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *