فرانس‌پرس: گسیل تاسف‌آور موج کارگران ایرانی به کردستان عراق در جستجوی کار

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۹

گزارش خبرگزاری فرانسه از گسیل کارگران ایرانی به اقلیم کردستان عراق خبر می‌دهد. این خبرگزاری انگیزه این کارگران برای ترک دیار خود را  بیکاری و وضعیت بد اقتصادی ایران دانسته است.

گرچه بخش عمده این کارگران ایرانی را اهالی کردستان ایران تشکیل می‌دهند، اما هستند کارگرانی که از دیگر نقاط ایران نیز برای جستجوی کار راهی کردستان عراق می‌شوند.

بخشی از کارگران مهاجر ایرانی در میادین کارگری کردستان عراق منتظر می‌مانند تا کسانی که برای کارهای ساختمانی نیاز به کارگر داشته باشند، آنها را با خود ببرند. این کارگران دستمزد دریافتی خود در عراق را سه برابر دستمزد کار در ایران، ۲۰ تا ۲۵ دلار می‌دانند.

در این باره یک کارگر ۳۱ ساله اهل ارومیه که به اربیل مسافرت کرده به خبرگزاری فرانسه گفته ‌است که با دستمزد روزانه کار او در ایران یک مرغ هم نمی‌شود خرید؛ در حالی که خانواده‌ها به بیش از یک مرغ، به پول و غذا نیاز دارند.

در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که این دسته از ایرانی‌ها با اخذ ویزای یک‌ماهه و بعنوان گردشگر به اقلیم کردستان وارد می‌شوند. آنها قبل از پایان مهلت اقامت‌شان با خرید مقداری اغذیه که در مقایسه با ایران ارزان‌تر است، به ایران می‌روند. آنها پس از یک هفته مجددا همان سیکل گرفتن ویزا به قصد گردشگری را طی می‌کنند و به کردستان عراق باز می‌گردند.

علاوه بر افزایش بیکاری و رشد منفی ۶ درصدی اقتصاد ایران،‌ در تیرماه امسال نرخ تورم سالانه از مرز کم‌سابقه ۴۰ درصد عبور کرد. در این میان برخی اقلام غذایی افزایشی دو برابری را تجربه کرده‌اند.

نرخ بیکاری در ایران در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) از سوی صندوق بین‌المللی پول نزدیک به ۱۳.۹ درصد برآورد شده است. این نهاد بین‌المللی، نرخ بیکاری را برای امسال ۱۵.۴ درصد پیش‌بینی کرده است که یک و نیم درصد افزایش خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *