سعدالله زارعی نویسنده روزنامه کیهان : تنها در سه روز اول حوادث آبان حدود ۱۷۰ نفر کشته شده اند

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۹

سعدالله زارعی نویسنده روزنامه کیهان در ماهنامه «پاسدار اسلام» در تحلیل حوادث و اعتراضات آبان ماه گزارشی نوشته است که در بخشی از آن آمده؛

در این اغشاشات به بیش از ۵۰ پایگاه و پاسگاه انتظامی و نظامی حمله شد. ۳۴ آمبولانس، ۷۳۱ بانک، ۱۴۰ مکان عمومی، ۹ مرکز مذهبی، ۷۰ پمپ بنزین، ۳۰۷ خودروی شخصی و غیردولتی، ۱۸۳ خودرو انتظامی و ۱۰۷۶ موتور سیکلت شخصی مورد حمله قرار گرفتند. تعداد کشته‌های این سه روز حدود ۱۷۰ نفر بود که شامل به شهادت رسیدن تعدادی از نیروهای انتظامی، امنیتی و بسیج هم می‌شود. این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد که هدف اصلی درگیری‌هایی که در این سه روز روی داد، منفعل کردن مردم و ایجاد وحشت در آنان بوده است. به آتش کشیده شدن بیش از ۱۸۰ خودروی انتظامی می‌تواند پیامی دو وجهی داشته باشد؛ یک وجه آن خویشتنداری نیروهای انتظامی از اقدام مسلحانه حتی در وقت قرار گرفتن در معرض تعرض است و یک وجه دیگر انفعال نیروهای انتظامی حداقل در روز اول بوده است. یک گزارش بیانگر آن است که ورود جدی نیروی انتظامی در روز یکشنبه تأثیر زیادی در مهار تخریب‌ها داشت.

مقام‌های جمهوری اسلامی از ارائه هویت و آمار دقیق بازداشت‌شدگان و هرگونه آماری از کشته‌شدگان سر باز می‌زنند

کیهان: تنها در سه روز اول حوادث آبان ۹۸ حدود ۱۷۰ نفر کشته شده اند

امتداد  : به نظر می رسد پس از گذشته یک ماه و اندی از اتفاقات آبان ماه، بالاخره تصمیم گرفته شده تا عدد و رقمی در خصوص کشته شدگان اعلام شود.

آمار جدید درست پس از آنکه خبرگزاری رویترز آمار گشته شدگان را۱۵۰۰  نفر اعلام کرد اعلام می‌شود و البته این آمار نیز باز از سوی مراجع رسمی نیست و کماکان دادستانی که خود دستور سکوت در این باره داده است، هیچ آمار رسمی را منتشر نمی کند.

در همین رابطه سعدالله زارعی، نویسنده روزنامه کیهان در ماهنامه «پاسدار اسلام» در تحلیل حوادث و اعتراضات آبان ماه می نویسد:
“تنها در سه روز اول حوادث آبان ۹۸ حدود ۱۷۰ نفر کشته شده اند.”

زارعی در حالی می گوید سه روز نخست که هنوز حتی معلوم نیست مجموعه‌ی این اعتراضات به چند روز کشیده شد، خصوصا که گستردگی اعتراضات در شهرهای مختلف کشور، تعداد روزها را نیز متغییر کرده است. اگر به طور مثال در تهران ۲ روز بود، در ماهشهر اعتراضات چندین روز به طول انجامید، در بهبهان و شیراز و شهرهای دیگر نیز همین‌طور.

با قطعی اینترنت در یک هفته بسیاری از اخبار و اطلاعات نیز ناقص آمد و حتی اینترنت بعضی از استان ها چون خوزستان بیش از یک هقته قطع ماند.

اما پیش از رویترز سازمان حقوق بشری عفو بین الملل نیز تعداد این کشته ها در سه روز را ۳۰۴ نفر اعلام کرد.

زارعی درباره کشته شدگان می نویسد: “تعداد کشته‌های این سه روز حدود ۱۷۰ نفر بود که شامل به شهادت رسیدن تعدادی از نیروهای انتظامی، امنیتی و بسیج هم می‌شود.”

او در بخش دیگری از این نوشته در خصوص آنش گرفتن ماشین های نیروی انتظامی اینگونه تحلیل می کند: “به آتش کشیده شدن بیش از ۱۸۰ خودروی انتظامی می‌تواند پیامی دو وجهی داشته باشد؛ یک وجه آن خویشتنداری نیروهای انتظامی از اقدام مسلحانه حتی در وقت قرار گرفتن در معرض تعرض است و یک وجه دیگر انفعال نیروهای انتظامی حداقل در روز اول بوده است. یک گزارش بیانگر آن است که ورود جدی نیروی انتظامی در روز یکشنبه تأثیر زیادی در مهار تخریب‌ها داشت.”

کماکان اختلاف نظر در خصوص تعداد کشته شدگان آبان ۹۸ زیاد است و نهادهای خارج از کشور و رسانه های بیرونی آمار را پیش از ۳۰۰  نفر ذکر کرده و افرادی چون سعدالله زارعی نویسنده کیهان آن را به زیر ۲۰۰ نفر تقلیل می دهند و نهایتا هم با توجه به نبود امکان تحقیق در این خصوص از سوی رسانه ها و خبرنگاران مستقل و نبود هیات مستقل تحقیق و تفحص در این خصوص، این آمار هیچ گاه به درستی منتشر نخواهد شد و بخشی از مردم به آمار رویترز و عفو بین الملل و بخشی دیگر به آمار سعد الله زارعی و امثالهم استناد خواهند کرد و ابهامات و سوالات وجود خواهد داشت.

(خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع دولتی در ایران از کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات آبان ماه و همچنین دستور خامنه ای برای پایان دادن به اعتراض‌ها “به هر شکل ممکن” خبر داده بود.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *