ازدواج ۴۴۶۰ دختر زیر ۱۵ سال در ایران طی ۵ ماه

By | ۱۳۹۸-۱۰-۱۱

محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ایران اعلام کرد که “در سال 97 همزمان با افزایش مبلغ وام ازدواج به 15 میلیون تومان، این رقم به 3432 دختر زیر 15 سال رسیده است. براساس اعلام بانک مرکزی در سال 98 هم تا پایان مرداد ماه 4460 دختر زیر 15 سال وام ازدواج را دریافت کرده‌اند”.

به گزارش خبرگزاری “ایسنا”، این مقام ایرانی در ادامه در حالی تصریح کرده که “این آمار به معنی افزایش «کودک همسری» نیست، بلکه نشان دهنده افزایش تعداد افراد زیر 15 سالی است که متقاضی دریافت وام ازدواج شده‌اند”، که در مدارک مورد نیاز برای اخذ وام ازدواج در این کشور (1- اصل و کپی سند ازدواج و 2- اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین) جزو شرایط اصلی محسوب می‌شوند و تا سند ازدواج ارائه نشود، وام ازدواج پرداخت نمی‌شود.

تندگویان با بیان اینکه بر همین اساس اگر روند مذکور تا پایان سال با همین شیب پیش برود، بینی می‌کنیم تعداد این افراد به 12 هزار نفر نیز برسد، گفت: این رقم نسبت به کل سال 97 نشان دهنده افزایش 3 تا 4 برابری دختران زیر 15 سالی است که تقاضای دریافت وام ازدواج کرده و آن را دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری “خانه ملت”، چهارم مهرماه سال 1397، یک فوریت طرح «اصلاح ماده 1041 قانون مدنی» برای افزایش حداقل سن قانونی ازدواج در مجلس ایران به تصویب رسید؛ در صورت تصویب نهایی این طرح ازدواج دختران زیر 13 سال و پسران زیر 16 سال ممنوع می‌شود؛ به‌علاوه ازدواج دختران 13 تا 16 سال و پسران 16 تا 18 سال با اذن ولی، اجازه دادگاه و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر صحت جسمی برای تزویج میسر خواهد بود؛ این طرح از سال گذشته از جهات مختلف مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و حتی در مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز در مورد آن گزارش کارشناسی منتشر شده است.

استانبول/ خبرگزاری آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *