سپاه پاسداران از شلیک «ده‌ها موشک» به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق خبر داد‎

By | ۱۳۹۸-۱۰-۱۸

سپاه پاسداران ایران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی از حمله تلافی‌جویانه خود به دو پایگاه‌ عراقی که مقر نیروهای نظامی ایالات متحده هستند، خبر داد.

این نهاد نظامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه در عملیاتی موفقیت آمیز به نام شهید سلیمانی با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین پایگاه عین الاسد را در هم کوبیدند».

پایگاه هوایی عین‌الاسد بزرگترین پایگاه نیروهای نظامی ایالات متحده در عراق محسوب می‌شود. این پایگاه در استان انبار، غرب عراق قرار دارد. دومین پایگاهی که هدف قرار گرفت در نزدیکی فرودگاه شهر اربیل کردستان عراق است.

تصویری که خبرگزاری فارس از لحظه پرتاب موشک به پایگاه عین الاسد منتشر کرده است

وزارت دفاع آمریکا تایید کرده است که بیش از دوازده موشک به پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق و یک پایگاه دیگر در اربیل شلیک شده است. گزارشی از تلفات حملات موشکی سپاه منتشر نشده است.

پایگاه عین‌الاسد که مورد حمله موشکی سپاه قرار گرفته است، همان پایگاهی است که ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸ دونالد ترامپ از آن بازدید کرده بود.

سپاه پاسداران به کشورهای منطقه هشدار داده است که اگر از پایگاه‌های آمریکا در این کشورها حمله‌ای صورت گیرد، آنها را هدف قرار خواهد داد.

اسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله سپاه، نیز به خبرگزاری مهر گفته که حمله موشکی امروز سپاه «اقدام اولیه» بوده است.

وی گفته که «آمریکا باید منطقه را خالی کند» و از مقام‌های ایالات متحده خواسته است که برای تحقق این موضوع به دونالد ترامپ فشار بیاورند.

واکنش‌ها در آمریکا به حمله موشکی

سخنگوی کاخ سفید لحظاتی پس از حملات موشکی ایران گفت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان این حملات قرار گرفته است.

استفانی گریشام گفت: «ما در جریان گزارش‌های مربوط به حملات علیه تاسیسات آمریکا در عراق هستیم. رئیس‌جمهور در جریان قرار گرفته‌اند و اوضاع را از نزدیک رصد می‌کنند و در حال مشورت با تیم امنیتی خود است».

علیرغم برخی گزارش‌ها که خبر از سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا درباره حمله موشکی داده بودند، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ در این زمینه سخنرانی نخواهد داشت.

در همین حال، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، قانون‌گذاران ارشد ایالات متحده را در جریان حملات موشکی سپاه پاسداران قرار داد.

دستیاران نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده، و چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات در سنا، گفته‌اند خانم پلوسی و آقای شومر هر دو تلفنی با آقای پنس گفت‌وگو کرده‌اند.

خانم پلوسی در حساب کاربری‌اش در توئیتر خواستار کاهش خشونت از سوی طرفین شده و نوشته است که آمریکا و جهان تاب یک جنگ دیگر را ندارد.

حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق واکنش سریع بازارهای اقتصادی را نیز در پی داشت.

هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا لحظاتی بعد از حمله موشکی ایران، ۴.۵۳ درصد ترقی کرد و به ۶۵ دلار و ۵۳ سنت رسید.

بازار سهام ژاپن، نیکی، ۲.۴ درصد یا ۵۷۶ واحد سقوط کرد و به زیر ۲۳ هزار واحد رسید.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *