از پایگاه عین‌الاسد عراق چه می‌دانیم؟

By | ۱۳۹۸-۱۰-۱۸

پایگاه «عین‌الاسد» یا الاسد، پایگاه ارتش عراق در غرب آن کشور است و طی سال‌های گذشته از مهم‌ترین پایگاه‌های مورد استفاده ارتش ایالات متحده به‌شمار می‌رود؛ پایگاهی که هم دونالد ترامپ و هم مایک پنس، رئیس‌جمهور آمریکا و معاون او با نیروهای آمریکایی در آن دیدار کرده‌اند.

پایگاه عین‌الاسد در ۱۶۰ کلیومتری بغداد، پایتخت عراق، در استان عمدتاً سنی‌نشین انبار قرار دارد. این پایگاه در اصل قادسیه نام داشت و ساخت آن به پایان دهه ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰ باز می‌گردد.

به گفته نشریه «ایرفورس تکنالجی» این پایگاه بزرگ‌ترین پایگاه ائتلاف به رهبری آمریکا در جریان جنگ عراق در غرب آن کشور، و به‌طور کلی دومین پایگاه بزرگ این نیروها در عملیاتی که به سرنگونی صدام حسین انجامید، بود.

بنا بر برخی گزارش‌ها این پایگاه از نظر موقعیت و نیز راحتی دسترسی، پایگاهی است بسیار مهم، که در عین حال نیروهای آمریکایی و ائتلافی که واشینگتن رهبری می‌کند را در خود جای داده است. در جریان جنگ عراق نیز «مهم‌ترین» پایگاه تدارکاتی، تأمین سوخت و خودروهای نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا بود.

عین‌الاسد یک باند فرود آسفالت دارد که طول آن ۳۹۰۰ متر است.

تا سال ۲۰۱۰ این پایگاه مقر نیروی دوم تفنگداران اعزامی آمریکایی در عراق بود.

پایگاه الاسد در سال ۲۰۱۱ به‌طور کامل به دولت عراق بازگردانده شد، و پس از آن به مرکز لشکر هفتم ارتش عراق تبدیل شد.

در سال‌هایی که ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق و سوریه وارد عملیات شد، پایگاه الاسد بار دیگر نقش کلیدی، از جمله در عملیات آزادسازی موصل بازی کرد. تفنگداران دریایی ایالات متحده از سال ۲۰۱۴ دوباره به این پایگاه بازگشتند.

ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۶ نیز صدها نیروی تازه‌نفس به این پایگاه فرستاد تا به ارتش عراق در حملات به نفرات داعش یاری برسانند. این پایگاه توسط نیروهای بریتانیایی و دیگر متحدان ایالات متحده نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق بامداد چهارشنبه هدف حمله موشکی سپاه قرار گرفتند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنجم دی‌ماه ۱۳۹۷ به طور غیرمترقبه برای دیدار کریسمس با سربازان آمریکایی به این پایگاه هوایی رفت. در این سفر ملانیا ترامپ، همسر آقای ترامپ، نیز او را همراهی می‌کرد.

یک سال بعد در آذر ۱۳۹۸ نیز مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، و همسرش به این پایگاه رفتند.

هر دو سفر به‌طور غیرمنتظره انجام شده بود.

سال پیش وزیر خارجه آمریکا شمار نیروهای آن کشور در عراق را در حدود پنج هزار نفر عنوان کرده بود. شمار دقیق نیروهای آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد و دیگر مراکز مشخص نیست.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *