“دکترین نظامی ایران جنگ نامتقارن است”

By | ۱۳۹۸-۱۰-۱۹

ظریف می‌گوید حمله به عین‌الاسد پاسخ متناسبی به آمریکا بود. خامنه‌ای این را یک سیلی خواند و خواستار اتمام حضور ایالات متحده در منطقه شد. یک کارشناس امور نظامی می‌گوید جنگ‌های نامتقارن از گزینه‌های ایران در این راستاست.

روابط عمومی سپاه پاسداران می‌گوید نیروی هوافضای سپاه در یک عملیات تلافی‌جویانه با پرتاب “ده‌ها موشک” به پایگاه عین‌الاسد در استان انبار، که بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق محسوب می‌شود این پایگاه را “در هم کوبیده” است. وزیر خارجه ایران، این حمله را پاسخ متناسبی به حمله نظامی علیه مقامات ارشد جمهوری اسلامی دانسته و به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل استناد کرده است. خامنه‌ای که پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، آمریکا را به انتقامی سخت تهدید کرده بود، این حمله را یک سیلی خواند و گفت انتقام چیز دیگری است و کارهای نظامی به این شکل کفایت آن را نمی‌کند. او مسئله مهم را اتمام حضور آمریکا در منطقه دانست.

حسین آرین، کارشناس امور نظامی در نیوکاسل بریتانیا در گفت‌وگو با دویچه وله فارسی با اشاره به خسارت محدود حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد عراق، می‌گوید انتقام نهایی مورد تاکید ایران، به دلیل گستردگی حضور نظامی آمریکا در منطقه، نشدنی است. او یادآور می‌شود که گزینه اصلی ایران برای ضربه زدن به امریکا، جنگ نامتقارن است و اضافه می‌کند که سیاست خارجی ایران دستکم تا انتخابات بعدی آمریکا تغییری نمی‌کند.

دویچه‌وله: آیا حمله به پایگاه نظامیان آمریکا در عراق همان انتقام سختی بود که مقامات ایرانی گفته بودند؟

حسین آرین: خیر؛ به آن درجه و معنا نیست و حتی در سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای دیدیم که گفت این فقط یک سیلی است و موضوع انتقام مطرح نیست و انتقام نهایی را گذاشته‌اند برای این که جمهوری اسلامی آمریکا را از منطقه بیرون کند. چیزی که در حال حاضر نشدنی است زیرا امریکا حضور نظامی گسترده‌ای در منطقه دارد

آن پاسخ سخت چه خواهد بود؟ ایران چه گزینه‌هایی دارد؟

ایران به باور من، گزینه‌های زیادی ندارد و همین کار هم خسارت آن چنانی نداشته است، هر چند باید منتظر بیانیه پرزیدنت ترامپ باشیم. به باور من با توجه به فضای احساسی که در ایران هست و مردم، در حال حاضر تمام گرفتاری‌ها و جنبش اعتراضی آبان را کنار گذشته ‌و رفته‌اند پشت دولت و حکومت، خواسته‌اند کاری انجام داده باشند… اما در مجموع یکی از مهم‌ترین گزینه‌های ایران اگر درگیری ادامه پیدا کند و کار به جای باریک بکشد، در چارچوب یک جنگ نامتقارن خواهد بود. جنگ نامتقارن در دکترین نظامی ایران لحاظ شده و ایران از این طریق با ابزارها و سلاح‌هایی که دارد به آمریکا ضربه می‌زند.

فکر می‌کنید با توجه به خصوصیات و ارتباطات قاسم سلیمانی، آیا می‌توانند کس دیگری را جایگزین او کرده و این ضربه را جیران کنند؟

فکر نمی‌کنم تمام سررشته کارهای نیروی قدس به یک نفر وصل بود که با رفتن سلیمانی از هم پاشیده باشد. درست است که او شخصیت کاریزماتیک داشت، رفت و امدهایی داشت و خودش را در خیلی موارد به خطر انداخته بود اما باید در نظر گرفت که سپاه قدس نفرات و منابع دارد و اسماعیل قاآنی می‌تواند آن را اداره کند و البته طول خواهد کشید. این که سلیمانی رفته و همه چیز از هم می‌پاشد درست نیست. کما اینکه مجلس ۲۰۰ میلیون دلار بودجه بیشتر برای سپاه قدس در نظر گرفت.

سلیمانی به شدت مخالف رابطه با آمریکا بود. فکر می‌کنید در دراز مدت، حذف او کمکی به دیالوگ ایران و آمریکا بکند؟

همیشه این امکان هست، اما مسئله فقط این نیست. مسئله سیاست خارجی ایران است… مانع اصلی، دشمنی با اسرائیل و آمریکا در چهل سال گذشته و تقویت موقعیت خودش به عنون یک رژیم متکی به اسلام شیعی و ایجاد نیروی مقاومت است. اگر تغییراتی در این سیاست خارجی ایجاد شود طبعا روی نظامیان و مابقی افرادی که سررشته دست‌شان است تاثیر می‌گذارد.

در شرایط فعلی و در کوتاه مدت چنین چیزی نخواهیم دید زیرا یک سال دیگر به انتخابات آمریکا مانده و ایران تا آن موقع دستکم به همین سیاست ادامه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *