وزیر خارجه فرانسه, ژان-ایو لو دریان: با فروپاشی برجام رژیم ایران به سرعت قادر به تولید بمب اتمی است

By | ۱۳۹۸-۱۰-۲۰

وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که اگر ایران خروج از برجام را به شکل کنونی ادامه دهد ظرف یک تا دو سال قادر به تولید بمب اتمی خواهد بود.

به گزارش دویچه وله، ژان-ایو لو دریان این پیش‌بینی را امروز جمعه در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی فرانسه بیان کرد.

خروج مرحله‌ای ایران از برجام یکی از موضوعات اصلی جلسه اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز جمعه است. اتحادیه اروپا می‌کوشد ضمن حفظ برجام راه‌حلی را جستجو کند که ایران و آمریکا از مسیر تنش و مناقشه به گفت‌وگو سوق پیدا کنند، چرا که هر اشتباه محاسبه‌ای از طرف هر کدام از این دو کشور می‌تواند به جنگ یا شکست کامل قراردهای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بیانجامد و شکل‌گیری دوری از رقابت اتمی در منطقه دامن بزند.

جمهوری اسلامی ایران روز ۱۶ دی در پنجمین گام از کاهش تعهدات برجامی خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی در این توافق را هم ملغی کرد.

بر این اساس، ایران محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را هم کنار می‌گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته‌ای این کشور دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

با این همه تهران می‌گوید که به همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد.

اتحادیه اروپا بیم دارد که با خروج کامل جمهوری اسلامی از برجام این همکاری که ضامن مطمئنی در برابر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی است هم، متوقف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *