تازه‌ترین اخبار از سیلاب هرمزگان| ‌محور جاسک ــ بشاگرد بسته شد / ‌آبگرفتگی شدید معابر ‌بندرعباس / سوء‌مدیریت شهری نمایان شد

By | ۱۳۹۸-۱۰-۲۰

پس از ‌اعلام وضعیت فوق‌العاده در استان ‌هرمزگان در پی بارش‌های سیل‌آسا، ‌مرخصی تمامی فرمانداران و اعضای ستاد مدیریت بحران ‌لغو شد.

خبرگزاری تسنیم، از صبح امروز جمعه 20 دی ماه با توجه به ورود موج بارشی تقریباً شدیدی به هرمزگان، این استان به حالت آماده‌باش کامل درآمده و ‌بنادر مسافربری تعطیل شده و هواشناسی هشدار داده که در مناطق دریایی استان وزش تندبادهای شدید جنوب‌شرقی موجب مواج شدن دریا خواهد شد و شرایط ترددهای دریایی ایمن نخواهد بود.‌

لغو مرخصی تمام‌ فرمانداران

استاندار هرمزگان به‌دنبال ورود سامانه بارشی به هرمزگان، مرخصی تمامی فرمانداران و اعضای ستاد مدیریت بحران این استانداری را لغو کرد و بنادر مسافری هرمزگان از جمله بزرگ‌ترین پایانه مسافری جنوب کشور (بندر شهید حقانی) به‌دلیل بارش شدید باران تعطیل اعلام شد.‌

رئیس ستاد مدیریت مقابله با بحران استان هرمزگان گفت: دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی از امروز تا پایان روز شنبه برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی بارش باران در هرمزگان در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفتند.

‌فریدون همتی ظهر امروز در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان در بندرعباس افزود: دهیاران، بخشداران، فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند.

وی گفت: سامانه بارشی جدید در هرمزگان برکات فراوانی برای این استان دارد، اما باید همه مدیران و مردم به‌گونه‌ای مدیریت کنند تا میزان خسارت‌های احتمالی کاهش یابد.
استاندار هرمزگان تأکید کرد: از مردم انتظار داریم هشدار‌های هواشناسی و پیام‌های صداوسیما را لحظه به لحظه پیگیری و از تردد‌های غیرضروری در شهر‌ها، روستا‌ها و جاده‌ها در روز‌های جمعه و شنبه پیشِ‌رو خودداری کنند.

اعلام وضعیت فوق‌العاده در استان هرمزگان

رضا مدرس ‌‌معاون عمرانی استاندار‌ هرمزگان با ‌اعلام وضعیت فوق‌العاده در استان ‌گفت:‌ بارندگی شب گذشته بیشتر در مناطق مرکزی هرمزگان به‌ویژه ‌بندرعباس در جریان بوده و تاکنون بالغ بر 98 میلی‌متر باران در استان باریده است.‌

وی همچنین گفت:‌ در حال حاضر و با تقویت سامانه بارشی در اقصی نقاط هرمزگان شهرستان‌های واقع در مناطق شرقی استان به‌ویژه میناب، با بارش شدید باران مواجه هستند.

وی اضافه کرد:‌ بر اساس گزارشات واصله از سازمان هواشناسی در حال حاضر شهرستان بندرعباس شاهد بارش شدید باران طی شب گذشته به‌میزان 67 میلی‌متر تا ساعت 6 و 30 دقیقه است.

مدرس در مورد میزان بارش باران خاطرنشان کرد:‌ طبق اطلاعات رسیده به مرکز ستاد بحران استانداری هرمزگان بارندگی بیشتر در مناطق واقع در مرکز استان در جریان بوده و تاکنون بالغ بر 98 میلی‌متر باران در شهرستان‌های مرکزی باریده است.

وی با اعلام اینکه تمام دستگاه‌های خدماتی آماده مقابله با هرگونه بحران هستند بیان داشت: طی روز گذشته و با برگزاری جلسات مدیریت بحران در تمام فرمانداری‌های استان هرمزگان وظایف هر کدام از دستگاه‌ها به آنان اعلام شده است.

احتمال تعطیلی مدارس

‌ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان هرگونه تصمیم برای تعطیلی مدارس و ادارات استان را به عصر امروز (جمعه) و برآورد اوضاع موجود محول کرده است.

آبگرفتگی بافت مسکونی قدیمی قشم

براثر بارندگی شدید تعدادی واحدهای مسکونی در قشم دچار آبگرفتگی شد. بنا بر گزارش اداره هواشناسی از شب گذشته تاکنون 101 میلی‌متر در قشم باران باریده است که بر اثر بارندگی بافت قدیمی شهر قشم دچار آبگرفتگی شده است. باران موجب جاری شدن سیلاب در کوچه‌ها و خیابان‌ها شد.

دریا مواج است و در حالت مد قرار می‌گیرد

مدیرکل هواشناسی هرمزگان ‌گفت: بارندگی شب جمعه تا صبح شنبه در بندرعباس و دیگر شهرستان‌ها شدت بیشتری دارد و پیش بینی شده ‌در این مدت بیش از 70 میلی‌متر باران ببارد.

سعید رنجبر افزود: در این مدت در ساعاتی از روز و شب تندباد شدید پیش‌بینی شده است که دریا مواج و در حالت مد قرار می‌گیرد.

تعطیلی اسکله‌های هرمزگان

مدیر‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام اینکه به‌علت وزش باد شدید و مواج شدن دریا اسکله‌های مسافری هرمزگان تعطیل است، گفت: اسکله‌های شهید حقانی، قشم، هرمز و لارک تعطیل است.

عفیفی‌پور با ابراز اینکه اسکله چارک به کیش نیز به‌علت مواج شدن دریا تعطیل است، اضافه کرد: اسلکه پهل باز است و هموطنان می‌توانند از این اسکله رفت‌وآمد کنند.

سیلاب محور سوزا ــ رمکان را مسدود کرد‌

‌رئیس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قشم از مسدود شدن محور مواصلاتی سوزا ــ رمکان جزیره قشم به‌دلیل بارندگی و سیلاب خبر داد.

محمد دهقانی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قشم اظهار کرد: محور مواصلاتی سوزا ــ رمکان جزیره قشم تا اطلاع ثانوی مسدود است.

وی علت آن را بارندگی و سیلاب عنوان کرد و افزود: در حال حاضر آب از سطح جاده بالاتر آمده و امکان عبور و مرور وجود ندارد.

رئیس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قشم تصریح کرد: سایر محورها در حال پایش است و تاکنون گزارشی مبنی بر انسداد دریافت نشده و تردد برقرار است.

تداوم بارش‌های سیل‌آسا در مناطق شرقی، مرکزی و شمالی هرمزگان

کارشناس اداره‌کل هواشناسی هرمزگان از تداوم بارش‌های سیل‌آسا در مناطق شرقی، مرکزی و شمالی هرمزگان خبر داد.‌

مجتبی حمزه‌نژاد گفت: با ورود سامانه کم‌فشار فصلی به استان بارش باران از عصر دیروز آغاز شده است.

‌کارشناس اداره‌کل هواشناسی هرمزگان اضافه کرد: امروز از شدت این سامانه در مناطق غربی استان کاسته شده ‌و در بارش مناطق شرقی، مرکزی و شمالی استان ادامه دارد.

وی گفت: با توجه به سیلابی شدن رودخانه‌ها مردم از رفتن به کنار رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

طغیان رودخانه‌ها در هرمزگان / جاده جاسک ــ بشاگرد بسته شد

کارشناس مدیریت بحران استانداری هرمزگان از طغیان رودخانه‌ها در هرمزگان خبر داد و گفت: جاده جاسک ــ بشاگرد بسته شد.

محمد بابری با اشاره به طغیان رودخانه‌ها اظهار داشت: جاده رویدر به بندرخمیر و راه‌های روستایی بخش فین و تخت بندرعباس هم به‌علت طغیان رودخانه‌های فصلی بسته شده است.

‌‌وی با ابراز اینکه راه‌های روستایی بخش سندرک و جاده چارک به بندرلنگه نیز بسته است، افزود: باتوجه به هشدار‌های هواشناسی، شهروندان تا پایان فعالیت این سامانه از رفت‌وآمد‌های غیرضروری خودداری کنند و در صورت نیاز با آگاهی از مسیر‌ها از طریق راهداران و پلیس راه‌ها حرکت کنند.

آبگرفتگی شدید معابر شهر بندرعباس در پی بارش‌های سیل‌آسا‌

در پی بارش‌های شدید باران از شب گذشته در بندرعباس، معابر این شهر دچار آبگرفتگی شدند.‌ علت اصلی این آبگرفتگی‌ها عدم تعبیه شیب مناسب برای خیابان‌ها است، حتی در برخی خیابان‌ها از جمله خیابان شهید تندگویان که نزدیک به محل تخلیه آب‌های سطحی هستند تخلیه آب‌ها انجام نشده و تردد مردم با مشکلات جدی روبه‌رو شده است.

جاری‌شدن سیل در معابر جزیره قشم

در پی بارندگی شدید در جزیره قشم بسیاری از معابر این جزیره دچار آبگرفتگی شده است. با توجه به بارندگی شدید که از شب گذشته در جزیره قشم آغاز شده است سطح آب در اغلب مسیل‌ها و نهرهای شهر بالا آمده و باعث آبگرفتگی و جاری شدن سیل در کوچه و خیابان مناطق مسکونی شده  و زندگی روزمره ساکنان این جزیره را مختل کرده است.

این درحالی است که هشدار جاری شدن سیل از دو روز قبل براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی صادر شده بود و بسیاری از مسئولان منطقه‌ای خبر از آمادگی کامل برای مقابله با این مشکل داده بودند.

تشدید آبگرفتگی در معابر بندرعباس‌‌

علی‌رغم هشدارهای روز گذشته سازمان هواشناسی و اعلام آمادگی مسئولان برای مقابله با هرگونه مشکل، امروز پس از چند ساعت بارندگی شدید، اغلب معابر شهر بندرعباس دچار آبگرفتگی شد.

در این زمینه بسیاری از کارشناسان معتقدند سوءمدیریت شهری، طراحی نامناسب شیب‌بندی خیابان‌ها و بی‌توجهی به پاکسازی کانال‌های تخلیه آب از سطح معابر اصلی‌ترین عواملی هستند که امروز مشکلات قابل توجهی برای شهروندان ایجاد کرده است.

پارک آزادگان بندرعباس غرق در آب شد

شدت بارش‌ها در قشم، بندرعباس و رودان بیش از سایر مناطق است و موجب شده این شهرها در تخلیه آب‌های سطحی با مشکل مواجه شوند و همین امر سبب بروز آبگرفتگی‌های شدید در شهر بندرعباس و قشم شده است.

بر اثر شدت بارش‌ها پارک آزادگان بندرعباس واقع در کوی آزادگان غرق در آب شده و امکان تخلیه آب‌های سطحی واردشده به این پارک وجود ندارد، خیابان مجاور پارک نیز دچار آبگرفتگی شدید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *