پرتاب گاز اشک‌آور به معترضان حمله موشکی سپاه به هواپیمای اوکراینی در تهران

By | ۱۳۹۸-۱۰-۲۱

بر اساس گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، در برخی دانشگاهای ایران، از جمله صنعتی شریف، تهران و امیرکبیر تجمع‌ها و تظاهراتی در اعتراض به سرنگونی هواپیمای اوکراین با آتش پدافند موشکی سپاه بر پا شد.

روز شنبه ۲۱ دی‌ماه  (۱۱ ژانویه) ساعاتی پس از اعتراف مسئولان و مقام‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی به هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری اوکراین در آسمان جنوب تهران، اعتراض‌های خودجوش در داخل و مقابل دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر شکل گرفت و معترضان علیه “دروغ‌گویی” و “پنهانکاری” مسئولان حکومت شعار دادند.

براساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با پرتاب گاز اشک‌آور به برخورد با معترضان پرداخته‌اند.

تجمع‌ها و تظاهرات در دو نقطه یاد شده تهران به تدریج گسترش پیدا کرده و شمار معترضان بیشتر شد. تصاویری از تجمع‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا نوشته که جمعیت معترضان در حال افزایش است. به نوشته این خبرگزاری حضور زیاد معترضان در تهران موجب شده تا جمعیت به سمت چها راه ولیعصر حرکت کنند. این گزارش اضافه می‌کند: «جمعیت از تقاطع خیابان طالقانی و حافظ تا تقاطع انقلاب حافظ و به سمت چهارراه ولیعصر در حرکت است و هر لحظه بر تعداد آنان افزوده می‌شود.»

بر اساس تصاویر ویدیویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درگیری‌هایی میان تجمع کنندگان در تهران و نیروهای انتظامی رخ داده است.

در دانشگاه صنعتی شریف دانشجویان پلاکاردی به دست گرفته و اعلام کردند: «غلط کردید اشتباه کردید». مخاطب این شعار مسئولان جمهوری اسلامی و اشاره‌ای به اظهارات علی خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی در سال ۱۳۷۰ در واکنش به هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران از سوی ناو جنگی آمریکا در آسمان خلیج فارس است.

در ویدئوهایی از این تجمع‌ها و تظاهرات منتشر شده شعارهای زیر به گوش می‌خورند:

«کشته ندادیم که سازش کنیم/ رهبر قاتل رو ستایش کنیم»

«مرگ بر دروغگو»

«این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت»

«به من نگو فتنه‌گر، فتنه تویی ستمگر»

«فرمانده کل قوا، استعفا استعفا»

خبرگزاری “رکنا” از تهران گزارش داده عصر روز شنبه ۲۱ دی ماه، جمعی از مردم تهران، اعم از دانشجویان و هنرمندان و شهروندان ، مقابل دانشگاه امیرکبیر تجمع کردند تا مراسم یادبودی برای جانباختگان انی حادثه برگزار کنند.

بنابر گزارش این خبرگزاری، تجمع کنندگان که به شدت از مرگ تلخ هموطنان خود غمگین بودند وخواستار استعفا مسئولانی شدند که در وقوع این حادثه سهم داشته و مقصر بودند.

هم‌زمان با گسترش اعتراض‌ها در مناطق مرکزی تهران، برخی کاربران از اختلال در اینترنت موبایل خبر داده‌اند.

دعوت هنرمندان به تجمع در میدان آزادی برای روز یکشنبه

رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سینما، از تجمع در میدان آزادی در روز ۲۲ دی به یاد داغداران این “افتضاح سخت” خبر داده است. خانم اعتماد نوشت: «ما مردم ایران خواهان پایان‌دادن به جنگ‌افروزی بوده و به حرمت داغداران این افتضاح سخت و به حرمت انسان، غروب فردا یکشنبه ۲۲ دی‌ماه ۹۸ در میدان آزادی تهران و میدان آزادی تمام شهرهای ایران یاد و خاطره‌ی آن نازنینان آسمانی را گرامی می‌داریم.»

جمع دیگری از هنرمندان نیز با بازماندگان فاجعه اعلام همدردی کرده و خواهان پیگیری رخداد شده‌اند. سید علی صالحی، نیکی کریمی، منیژه حکمت، بهمن فرمان‌آرا، پرویز پرستویی، تهمینه میلانی، شهره سلطانی، ماهایا پتروسیان در میان این جمع هستند. نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان، شعری از شاملو را بازنوشته است: «نه عادلانه نه زیبا بود این روزهای جهان.»
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *