ابتلای بیش از ۲۲ هزار نفر به شپش در خراسان رضوی/ ۷۰ درصد آمار متعلق به مشهد است

By | ۱۳۹۸-۱۰-۲۳

از ابتدای سال تا کنون بیش از 22 هزار نفر به شپش در خراسان رضوی مبتلا شده‌اند که این روند همه ساله با سرد شدن هوا گسترش می‌یابد لذا مسئولان باید توجه جدی‌تری به شیوع شپش در مدارس مشهد داشته باشند.

به گزارش صبح توس؛ شپش سر، حشره‌ای است کوچک و دارای دندان که بین موهای سر انسان زندگی و زاد و ولد می‌کنند و از مکیدن خون انسان از طریق پوست سر تغذیه می‌کنند. متأسفانه همه ساله با شروع فصل سرما شاهد شیوع و گسترش شپش در مراکز عمومی مانند مدارس، مهدکودک‌ها و برخی مؤسسات هستیم که مشکلات فراوانی را برای مبتلایان و خانواده آن‌ها ایجاد می‌کند.

محمد رضایی یکی از مخاطب‌های صبح توس با ارسال پیامی از ما خواست تا وضعیت کنترل شپش در مدارس حاشیه شهر مشهد را دنبال کنیم و در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: فرزندم علی 10 ساله که تازه امسال به کلاس چهارم رفته است چند روز پیش به خانه آمد و گفت در کلاس ما چند نفر مدام سرشان را می‌خارانند، به‌طوری‌که بقیه بچه‌ها آن‌ها را مسخره می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه منزل ما در بلوار سوم طبرسی و یکی از مناطق کم برخوردار مشهد است، گفت: متأسفانه پس از یک روز فرزند من نیز دچار شپش شد و زمانی که فرزندم به مربی بهداشتشان مراجعه کرده، مربی به او گفته باید سریعاً به یکی از مراکز بهداشت مراجعه کنید.

رضایی تصریح کرد: من یک کارگر ساده هستم و پول کافی برای خرید شامپوهای گران قیمت خارجی را ندارم و علاوه بر آن مرکز بهداشت از ما بسیار دور است لذا مجبور شدم موهای فرزندم را بتراشم تا از گسترش شپش جلوگیری کنیم.

این شهروند افزود: چرا مربی‌های بهداشت مدارس به صورت جدی به این موضوع ورود نمی‌کنند و از طرف دیگر چرا مسئولان بهداشت از مدارس سر نمی‌زنند.

دکتر محمد جعفر صادقی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با صبح توس پیرامون مشاهده «شپش» در مدارس حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده، شپش در مدارس مشهد کنترل شده است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

وی افزود: شپش مختص انسان است و به غیر از انسان جاندار دیگری به شپش سر انسان مبتلا نمی‌شود لذا تنها راه انتقال آن از انسان به انسان است از طرف دیگر این حشره به دلیل همزیستی که با انسان دارد نمی‌توان آن را به کل در جوامع نابود کرد و هدف ما در بهداشت کنترل شپش است.

صادقی با تأکید بر اینکه با سرد شدن هوا میزان ابتلا به شپش در مدارس افزایش می‌یابد، گفت: همه ساله صدها هزار نفر در سراسر دنیا به شپش مبتلا می‌شوند و در کشورهای پیشرفته‌ای همچون آمریکا و اروپا نیز با آن سطح بهداشت، باز هم شاهد بروز شپش در این جوامع هستیم.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همه ساله انتظار داریم یک درصد از جمعیت ما به شپش مبتلا شوند که به طور میانگین این آمار در خراسان رضوی به بیش از 35 هزار نفر می‌رسد و از ابتدای سال تا کنون 22 هزار مورد در استان گزارش شده است.

وی با بیان اینکه حدود 70 درصد آمار شپش‌ها متعلق به مشهد است، گفت: اقدامات قابل توجهی در جهت مقابله با حشره شپش در استان انجام شده است که می‌توان به ابلاغ دستورالعمل مبارزه با شپش به سراسر استان، آموزش پرسنل بهداشتی و درمانی، آموزش مربی‌های بهداشت مدارس، مهدکودک‌ها، داوطلبین سلامت، مدیران، معاونین و معلمان مدارس و توزیع دارو و شامپو برای نابودی این حشره اشاره کرد.

صادقی خاطرنشان کرد: متأسفانه امسال به دلیل کمبود بودجه و گرانی داروی از بین برنده شپش، با کمبودهایی مواجه بودیم اما علی‌رغم این کمبودها اجازه نداده‌ایم که در روند مبارزه با این حشره کمبودی احساس شود اما با این وجود نیازمند داروهای بیشتری هستیم.

درمان شپش در مراکز بهداشت به صورت کاملاً رایگان

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد درمان و داروی شپش در مراکز بهداشت به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود، گفت: سال‌های گذشته شامپو ضد شپش 3 الی 4 هزار تومان بود اما امسال این شامپو 15 هزار تومان شده است که این امر ما را با مشکلات و کمبودهایی مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: آمار و میزان پخش شپش در مدارس مشهد همانند سال گذشته است و بر آمار ما افزوده نشده لذا جای هیچ‌گونه نگرانی برای والدین وجود ندارد و این بیماری وارد مرحله اپیدمی و واگیری همگانی نشده است.

صادقی با بیان اینکه هر جا که شست‌وشو کم باشد و افراد بهداشت فردی را رعایت نکنند شاهد رشد شپش هستیم، افزود: به دانش آموزان توصیه می‌شود که موهای خود را کوتاه نگه‌دارند و بهداشت فردی خود را رعایت کنند و در صورت مشاهده شپش سریعاً به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: شپش در سر انسان حدود یک ماه و در وسایل شخصی افراد مبتلا حدود 48 ساعت زنده می‌ماند لذا افراد در صورت آلوده شدن سریعا تمامی وسایل خود را شست‌وشو و اتو کنند و سر خود را به صورت مرتب با شامپوهای مخصوص بشویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *