سخنگوی شورای نگهبان حسن روحانی را به پیشگامی در ‘پروژه ضدملی’ متهم کرد

By | ۱۳۹۸-۱۰-۲۵

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به انتقاد حسن روحانی از رد صلاحیت‎ها واکنش نشان داده و او را به شرکت در یک پروژه ضد ملی متهم کرده است.

آقای کدخدایی در توییتر خود نوشته “جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رییس جمهوری در این پروژه ضدملی تاسف بار است”.

او همچنین نوشته “نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است”. مشخص نیست که اشاره آقای کدخدایی مشخصا به آقای روحانی و رد صلاحیت داماد او بر می‌گردد یا نه.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران امروز در جلسه هیات دولت گفت “مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد”.

رئیس جمهوری ایران گفت “به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ و یا۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند ، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، ۲ هزار عدد وجود داشته باشد”.

این نخستین بار نیست که اظهارات آقای روحانی درباره انتخابات با واکنش تند سخنگوی شورای نگهبان مواجه می‌شود.

۱۷ مهر امسال آقای روحانی از شیوه نظارت شورای نگهبان بر انتخابات انتقاد کرده و مجلس اول و انتخابات آن را “بهترین انتخابات و بهترین مجلس” تاریخ جمهوری اسلامی خوانده بود. آقای روحانی گفته بود “در آن زمان نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناح‌های مختلف آمدند”.

در آن زمان نیز آقای کدخدایی اظهارات آقای روحانی را که مجری قانون اساسی است “نادیده انگاشتن قانون اساسی” و “فراخوانی برای عدم رعایت قانون” خواند.

مطابق قوانین ایران وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات است و شورای نگهبان ضمن بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی و تایید نهایی صحت برگزاری انتخابات (به جز شوراهای شهر و روستا) باید با تاریخ برگزاری آن هم موافقت کند.

در انتخابات‌های گذشته، شورای نگهبان جمع گسترده‌ای از داوطلبان نامزدان طیف‌های مختلف سیاسی به خصوص اصلاح‌طلبان و منتقدان نظام را رد صلاحیت کرده است. در این انتخابات نیز شورای نگهبان نیز ده‌ها نماینده مجلس کنونی و برخی فعالان سیاسی و اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت کرده است.‌

دیگر جریان‌های مخالف جمهوری اسلامی می‌گویند هیچ شانسی ندارند تا از فیلتر شورای نگهبان بگذرند.

انتخابات مجلس یازدهم قرار است دوم اسفند سال ۱۳۹۸ برگزار شود.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *