بریتانیا و فرانسه: نیاز به چارچوبی درازمدت برای «پیشگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای» داریم

By | ۱۳۹۸-۱۰-۲۹

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر بر تعهد کشورهای خود به توافق هسته‌ای با ایران تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر نخست‌وزیری بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای ضمن ذکر این خبر گفت که جانسون و مکرون بر نیاز به تعریف یک چارچوب درازمدت برای «پیشگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای» نیز تأکید کردند.

به نوشته این بیانیه آنها همچنین «بر اهمیت کاهش تنش‌ها و همکاری با شرکای بین‌المللی جهتِ یافتن راه دیپلماتیک برای عبور از تنش‌های فعلی توافق کردند».

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه (سمت راست) و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که این دو کشور به همراه آلمان روز سه‌شنبه، ۲۴ دی‌ماه، خبر دادند که مکانیسم حل اختلاف را علیه تهران فعال می‌کنند، مکانیسمی که می‌تواند در نهایت باعث اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بشود.

فرانسه و بریتانیا همچنین حل بحران هسته‌ای ایران را در گرو مذاکرات فراگیر با آمریکا برای امضای قرارداد جدید هسته‌ای که موضوع موشکی ایران و نقش این کشور در خاورمیانه را شامل شود، پیش کشیده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی این اقدام را «مردود» و «تصمیمی غلط در زمانی اشتباه» توصیف کرده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز در واکنش به این اقدام، این کشورها را «پادوی آمریکا» و «حقیر»خواند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به این سخنان نوشت که رهبر جمهوری اسلامی باید مراقب حرف‌هایش باشد.

در همین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، روز یکشنبه گفت که اگر اروپا «رفتار غیرعادلانه» درباره اختلافات درباره برجام داشته باشد، ایران «تصمیم جدی» درباره ادامه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد گرفت.

جمهوری اسلامی ایران روز ۱۵ دی‌ماه «گام پنجم و نهایی» کاهش تعهدات برجامی‌اش را اعلام کرد و توضیح داد که در گام پنجم «آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می‌گذارد».

ایران از ۱۸ اردیبهشت سال جاری، در سالگرد خروج آمریکا از برجام، رسماً کاهش «برخی» تعهداتش در «چارچوب این توافق» را در قالب چند «گام» اعلام کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *