قاسم سلیمانی «وزیر خاورمیانه‌‌» علی خامنه‌‌ای: از مذاکره مستقیم با آمریکایی‌‌ها تا ماموریت برای مذاکره با یمن و عربستان

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۱

– حسین امیرعبداللهیان می‌گوید قاسم سلیمانی از طرف علی خامنه‌‌ای مسئول مذاکره با آمریکایی‌‌ها در عراق بود!
– «زمانی که مذاکرات سه جانبه با عراق و آمریکا را داشتیم، رهبری مسئولیت مذاکرات را به سردار سلیمانی سپرد، سردار برای هر مرحله مذاکره بیش از ۱۰۰ ساعت جلسه می‌گذاشت که گاهی تا ۲ بامداد ادامه می‌یافت».
– «سلیمانی برای دعوت احتمالی ناهار از طرف آمریکایی می‌گفت دعوت آمریکا را رد نکنید اما به شرط حضور عراقی‌‌ها به عنوان طرف ثالث».
– «ترور سردار سلیمانی با هدف قدرت‌نمایی شخص ترامپ و تیم پیرامونش اتفاق افتاد!»
– «سلیمانی فقط کارهای تک‌بعدی نظامی انجام نمی‌داد و از چند ماه پیش درباره یمن پیام‌ها و رایزنی‌هایی انجام می‌شد و اینها از حوزه‌های مسئولیت‌های ایشان هم بود.»
– برخی ناظران خامنه‌ای و سلیمانی را روسوفیل و پیشبرندگان سیاست روسیه در ایران و منطقه می‌دانند و حالا بازوی «نظامی» و «دیپلماتیک» خامنه‌ای قطع و موقعیت او در حاکمیت تضعیف شده است.

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه علی لاریجانی در امور بین‌‌الملل می‌‌گوید قاسم سلیمانی با اینکه یک «ژنرال» ارشد نظامی بود اما در مذاکره نیز یک «دیپلمات» تمام‌عیار بود.

مراسم عزاداری حامیان سلیمانی در تهران ۱۸ دی ۱۳۹۸

روز یکشنبه ۲۹ دی‌ماه، در دانشکده روابط بین‌‌الملل وزارت خارجه نشست بررسی «ابعاد سیاسی و راهبردی پیامدهای ترور سلیمانی» برگزار شد. یکی از سخنرانان این نشست حسین امیرعبداللهیان بود که ادعا کرد سلیمانی «به عنوان یک مرد نظامی می‌توانست ده‌ها و صدها جلسه با وزیر خارجه داشته باشد و آقای ظریف جدای از موقعیت نظامی ایشان وقت می‎گذاشت و با او صحبت می‌کرد.»

او با اشاره به اینکه «سلیمانی ژنرال بود اما در عین حال یک دیپلمات تمام‌عیار بود» گفت: «زمانی که مذاکرات سه‌جانبه با عراق و آمریکا را داشتیم، رهبری مسئولیت مذاکرات را به سردار سلیمانی سپرد، سردار برای هر مرحله مذاکره بیش از ۱۰۰ ساعت جلسه می‌گذاشت که گاهی تا ۲ بامداد ادامه می‌یافت، حتی درباره تشریفات مثلا برای دعوت احتمالی ناهار از طرف آمریکایی می‌گفت دعوت آمریکا را رد نکنید اما به شرط حضور عراقی‌‌ها به عنوان طرف ثالث»!

اینکه سلیمانی با آمریکایی‌‌ها ناهار می‎‌خورده و گفتگو می‌‌کرده برای اولین‌بار است که بطور رسمی از زبان یکی از مسئولان جمهوری اسلامی علنی می‌‌شود.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنرانی خود افزود، «اینطور نبود که سلیمانی فقط با عراق و سوریه مواجه باشد [بلکه] با بسیاری از کنشگران بین‌‌المللی و منطقه‌‌ای در تماس بود.»

امیرعبداللهیان نقل کرد، «یکبار در زمان مذاکرات برجام سردار سلیمانی از من خواست به آقای ظریف بگویم که اطلاعاتی هست که باید حتما با جان کری مطرح کند، موضوع درباره اعزام چند فروند C-130  آمریکا به موصل و جلسه آمریکایی‌‌ها با داعش در بخش VIP بود و در این حین تخلیه تسلیحات در موصل و آقای سلیمانی گفت اگر کری مستندات خواست ما داریم‌ و می‌دهیم، بعدا آقای ظریف به کری این مطالب را گفت و مشخص شد گویا یک بخش نظامی در آمریکا آن اقدام را انجام داده بود.»

بخش دیگر سخنرانی امیرعبداللهیان در مورد «رفتارشناسی آمریکا» در حذف سلیمانی بود. او گفت: «تصمیم در مورد ترور سلیمانی را نظام آمریکا نگرفت اما تصمیم برای عدم پاسخ به موشک‌های ایران به پایگاه عین الاسد را نظام سیاسی آمریکا گرفت. بعد از ترور شهید سلیمانی ترامپ شخصا آمد بیانیه خواند اما وقتی آمدند اعلام کنند که دنبال جنگ نیستند همه ژنرال‌‌های و تصمیم‌گیران آمدند پشت سر ترامپ ایستادند. ترور سردار سلیمانی با هدف قدرت‌نمایی شخص ترامپ و تیم پیرامونش اتفاق افتاد و در سطح بالاتر با هدف قدرت نمایی ایالات متحده آمریکا انجام شد که البته با قدرت هم به آن اقدام پاسخ داده شد.»

امیرعبداللهیان در بخش پایانی سخنرانی خود نیز گفت: «سلیمانی فقط کارهای تک‌بعدی نظامی انجام نمی‌داد و از چند ماه پیش درباره یمن پیام‌ها و رایزنی‌هایی انجام می‌شد و اینها از حوزه‌های مسئولیت‌های ایشان هم بود علاوه بر مسئولیتی که وزارت خارجه در این رابطه دارد. درباره مسائل ما و عربستان دوستان ما در عراق از جمله آقای عادل عبدالمهدی سعی داشتند کمک کنند. سفر سردار سلیمانی همانطور که عادل عبدالمهدی تایید و پمپئو تکذیب کرد، در راستای بخشی از گفتگوی‌های سیاسی در رابطه با مسئله ایران و عربستان بود.»

در سال‌‌های اخیر بارها زمزمه‌‌های دیدار سلیمانی با مقامات آمریکایی در عراق با دیگر نقاط به گوش رسید اما هم رژیم ایران و هم آمریکا رد کردند. به عنوان مثال در شهریور ۱۳۹۷ روزنامه «الجریده» چاپ کویت خبر از دیدار محرمانه سلیمانی و  برت مک گورک نماینده رئیس جمهور آمریکا در عراق برای تشکیل دولت جدید در این کشور داد اما مقامات آمریکایی رسما این دیدار را تکذیب کردند.

رایان کراکر دیپلمات آمریکایی و سفیر سابق واشنگتن در خاورمیانه نیز می‌‌گفت پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱  شخصاً با نماینده قاسم سلیمانی در ژنو دیدار کرده و پیشنهادی از او در مورد طرح حمله به مقرّ طالبان در افغانستان دریافت کرده است. بین سلیمانی و کراکر پیام‌‌های زیادی رد و بدل می‌شد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست چهارم ژانویه ۲۰۲۰ در گزارشی به همکاری‌‌های سلیمانی و آمریکا در منطقه پرداخت و به نقل‌‌ قول‌هایی از کراکر و ژنرال پترائوس اولین فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق در مورد سلیمانی استناد کرد.

به نوشته این روزنامه، یکی از بزر‌گترین عملیات‌های مشترک علیه داعش، آزادسازی موصل بود که اکتبر ۲۰۱۶ آغاز شد و هشت ماه بعد در ژوئیه ۲۰۱۷ تمام شد. در این عملیات شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی، ارتش عراق و ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا و شبه‌نظامیان کُرد همزمان به موصل یورش بردند که سلیمانی نقش پر رنگی داشت . از او به عنوان یکی از فرماندهان اصلی جبهه شیعیان علیه داعش یاد می‌شد.

از سوی دیگر، دلیل اصلی استعفای اینستاگرامی ظریف دخالت‌‌های سلیمانی در سیاست خارجی بود و اکنون آنچه امیرعبداللهیان گفته است شواهدی است بر اینکه فرمانده سپاه قدس تا چه اندازه بنا به خواست خامنه‌‌ای در مسئولیت‌‌‌هایی که قانونا بر عهده وزیر خارجه است دخالت داشته است. حتی در جریان کشته شدن او حوالی فرودگاه بغداد نیز مسئولان عالی‌رتبه عراق گفتند سلیمانی برای مذاکره درباره روابط تهران و ریاض به عراق آمده بود!

کشته شدن سلیمانی خسارت جبران‌ناپذیری برای جمهوری اسلامی و شخص خامنه‌‌ای به شمار می‌رود زیرا علاوه بر اینکه خامنه‌ای به شدت به وی اعتماد داشته و روی او برای حفظ موقعیت مجتبی خامنه‌ای پس از مرگ خود حساب می‌کرده است، حالا آنطور که بیش از پیش روشن می‌شود، مجری و وزیر سیاست‌‌های خاورمیانه‌‌ای خامنه‌‌ای نیز بوده است. بر همین اساس است که اکنون تحلیلگران تردید دارند که قاآنی، جانشین سلیمانی، بتواند نقش وی را به عهده بگیرد و اعتمادی را جلب کند که در طول سالیان بین خامنه‌‌ای و سلیمانی به وجود آمده بود به ویژه آنکه برخی ناظران این دو را روسوفیل و پیشبرندگان سیاست روسیه در ایران و منطقه می‌دانند و حالا بازوی «نظامی» و «دیپلماتیک» خامنه‌ای قطع شده و موقعیت او در حاکمیت تضعیف شده است.

محمد کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه روز ۱۸ دی‌ماه در اظهاراتی گفت «دشمنان قاسم سلیمانی را مدت‌‌‌های زیاد زیر نظر داشتند و وی به سوریه و لبنان رفته بود و زمانی که به عراق رسید ترور شد و در حال بررسی است که نفوذی‌ها چه کسانی هستند.»

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی رئیس «فراکسیون مستقلین مجلس» نیز با استناد به اظهارات یک مقام آگاه در اطلاعات سپاه درباره حضور عوامل نفوذی در مجموعه تیم حفاظت سلیمانی خبر داد و گفت این مسئله در حال بررسی و شناسایی است.

در روزنامه کیهان تهران نیز روز ۲۹ دی، محمد ایمانی از نویسندگان این روزنامه‌ی وابسته به «بیت رهبری» در سرمقاله‌ای با عنوان «مهندسی قدرت در مکتب سلیمانی» به تعریف و تمجید از سلیمانی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته به کسانی اشاره کرده که در جریان کشته شدن سلیمانی در داخل کشور «از پشت خنجر زدند» ولی نوشته است که مقدمات شناسایی و شلیک چگونه فراهم شد، هنوز معلوم نیست.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *