وال استریت جورنال: اروپا در صورت توقف افزایش فعالیت اتمی ایران، تحریم‌ها را از سر نمی‌گیرد

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۴

به گفته دیپلمات‌ها در صورتی که ایران افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند، قدرت‌های اروپایی تحریم‌های بین المللی را از سر نخواهند گرفت و برجام نیز لغو نخواهد شد. چنین راهکاری می‌تواند تنش بین اروپا و دولت آمریکا را تشدید کند.

روزنامه وال استریت جورنال نوشته است که فرانسه، بریتانیا و آلمان هفته گذشته روند حل اختلاف در برجام را به جریان انداختند که به طور بالقوه می‌تواند زمینه از سرگیری تحریم های اروپا و سازمان ملل متحد علیه ایران را فراهم کند.

این سه کشور با اشاره به عدول مرحله به مرحله تهران از تعهدات برجامی‌اش گفته بودند که «به دلیل اقدام‌های ایران چاره‌ای نمانده» جز این‌‌که مکانیسم حل اختلاف را فعال کنیم.

براساس توافق هسته‌ای در ۱۳۹۴ در وین ایران برخی از فعالیت های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد.

به گزارش وال استریت جورنال، رهبران اروپایی رسما از ایران خواسته‌اند لغو تعهدات خود بر اساس این توافق را که در ماههای اخیر آغاز کرده متوقف کند. اما دیپلمات های اروپایی بعید می دانند که ایران در تصمیم خود تجدید نظر کند و به طور خصوصی می‌گویند حاضرند نقض تعهدات ایران را تحمل کرده و گفت‌وگو با آن کشور را تا مدتی ادامه دهند. آنها آماده اند مذاکرات با ایران را برای مدتی بیشتر از مهلت ۶۰ روزه که در روند حل اختلاف برجام در نظر گرفته شده ادامه دهند.

طبق این گزارش، مقامات اروپایی امیدوارند پیشرفت‌های ایران در تولید سوخت هسته ای لازم برای یک سلاح هسته ای را کند کنند و از این طریق تا زمان برگزاری گفتگو مستقیم بین ایران و آمریکا زمان بخرند.

برخی معتقدند که تشدید تنش و درگیری در ماه جاری که به مرز یک رویارویی نظامی بین دو کشور رسید فرصت جدیدی برای مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا فراهم کرده است.

روز ۱۳ دی قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بر اثر حملات پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد. ایران در واکنش به این حمله چند روز بعد دو پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در خاک عراق را هدف حملات موشکی قرار داد.

روزنامه وال استریت جورنال می افزاید، با وجود فشارهای دونالد ترامپ بر اروپا، روسیه و چین برای خروج از برجام پس از درگیری های نظامی هفته های اخیر اروپا هنوز هم برای نجات این توافق تلاش می‌کند.

ونالد ترامپ از منتقدان توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران است و این توافق را «بدترین» توافق در تاریخ آمریکا توصیف کرده است. امریکا اردیبهشت سال گذشته از این توافق خارج شد و تحریم های خود را بازگرداند.

آمریکا می‌گوید، برجام راه را برای دستیابی ایران به سلاح های هسته ای در آینده باز گذاشته است.

آمریکا خواهان پیوستن اروپا به سیاست فشار حداکثری اقتصادی به ایران با هدف وادار کردن آن کشور به پذیرش یک توافق جدید با واشنگتن است.

ایران همواره تاکید کرده که برنامه های هسته ای آن کشور اهداف غیر نظامی دارد و حاضر به مذاکره مجدد درباره برجام نیست.

منابع وال استریت جورنال و رادیو فردا؛ ش.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *