بن‌علوی در تهران؛ دو دیدار با ظریف طی پنج روز

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۷

وزیر خارجه عمان در بازگشت از داووس، برای ششمین مرتبه ظرف ده ماه به تهران رفت. محور مذاکرات امنیت دریانوردی در هرمز عنوان شده اما بسیاری با توجه به سوابق میانجی‌گرانه عمان می‌پرسند ماموریت اصلی بن‌علوی چیست.

یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان، در راه بازگشت از نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، در تهران توقف کرد و به دیدار محمدجواد ظریف رفت.

این ششمین سفر بن علوی به ایران ظرف یازده ماه گذشته است. او پنج روز قبل نیز در تهران بود و تکرار سفرها از دید رسانه‌ها پنهان نمانده است.

خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر به مناسبات حسنه عمان با تهران و واشنگتن و نقش میانجی‌گرانه مسقط اشاره کرده است. خبرگزاری فارس نیز در خبر مربوط به این دیدار، پرسیده که ماموریت بن علوی در سفر به تهران، در بازگشت از داووس به مسقط چه می‌تواند باشد: «آن هم در شرایط کنونی پس از ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و پاسخ موشکی ایران، تشدید تنش بین ایران و آمریکا، ورود ایران به گام پنجم کاهش تعهدات برجامی و کلید زدن مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام از سوی سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس…»

حساب‌های توییتری وزارت خارجه عمان و ایران نوشته‌اند که موضوع تازه‌ترین ملاقات، امنیت دریانوردی در تنگه هرمز، تداوم همکاری‌ها و رایزنی‌ها با هدف تضمین ایمنی دریانوردی و امنیت انرژی برای همگان بوده است.

ناظران گمانه‌زنی کرده‌اند که بن علوی حامل پیام‌هایی برای تهران باشد. در سفر قبلی بن علوی، محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی، چنین چیزی را رد کرده و گفته بود: «عمان در یک طرف تنگه هرمز قرار دارد و ایران نیز در طرف دیگر،  تعامل ما با آنها باید زیاد باشد زیرا براساس شعار و ایده‌ای که ما مطرح کرده‌ایم که کشورهای منطقه باید امنیت منطقه را حفظ کنند، حفظ و تقویت این امنیت بدون گفت‌وگو و رایزنی نمی‌شود.»

خبرگزاری فرانسه اما با تاکید بر دو ملاقات در یک فاصله پنج روزه، یادآوری می‌کند که عمان اغلب به عنوان واسطه بین ایران و رقبای منطقه‌ای عمل کرده و نقشی اساسی نیز در تسهیل مذاکرات مقدماتی منجر به توافق اتمی داشته است.

دوئل توییتری 

این دیدار به موازات جدال توییتری ظریف و ترامپ و رد نظر وزیر خارجه ایران مبنی بر اصلاح رفتار دولت ترامپ، لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به میز مذاکره انجام گرفته است.

ظریف در مصاحبه با هفته‌نامه اشپیگل در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات با آمریکا پس از کشته شدن سلیمانی نیز ادامه خواهد یافت گفته بود: «برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی در کاخ سفید حاکم است. نکته مهم رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند رفتار خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را لغو کند و به میز مذاکره بازگردد. ما هنوز پای میز مذاکره‌ایم، اما آنها این میز را ترک کرده‌اند. ایالات متحده رنج بزرگی را به مردم ایران تحمیل کرده است. روزی فرا می‌رسد که آنها مجبور به جبران آن هستند. ما صبوریم.»

رئیس جمهور آمریکا در توییتی به زبان فارسی نوشت: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی!»

ظریف هم در جواب، توییت کرد که ترامپ برای مطلع شدن از ماوقع، می‌تواند تمام مصاحبه‌اش با اشپیگل را بخواند و نوشت اگر طولانی است، همان بخشی را بخواند که تصویرش بازنشر شده است.

وزیر خارجه ایران نوشت: «بهتر است به دونالد ترامپ توصیه شود تصمیم‌ها و اظهارات سیاست خارجی خود را بر پایه واقعیات استوار کند، نه سرخط‌های خبری فاکس‌نیوز و مترجمان فارسی‌اش.»

دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *