مصائب زندگی در خوزستان: گازهای سمی مرگ زودرس را تحمیل می‌کنند

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۷
۸۰ درصد نفت ایران در استان خوزستان استخراج می‌شود. آلودگی‌های ناشی از صنعت نفت، پالایشگاه‌ها و دیگر صنایع زیست در خوزستان را دشوارتر کرده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان می‌گوید: ساکنان استان به بیماری‌های مزمن مبتلا می‌شوند. مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نسبت به سطح آلودگی آب آشامیدنی در ماهشهر و شادگان هشدار می‌دهد و کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان هم می‌گوید: ساکنان خوزستان در خطر مرگ زودرس قرار دارند.

خوزستان برای ایران گنج است و منبع درآمدهای سرشار نفتی. به روایت مسئولان دولتی ۸۰ درصد نفت ایران در خوزستان استخراج می‌شود. ۲۴ پتروشیمی بزرگ و چند ده کارخانه، از جمله فولاد و نیشکر و سیمان هم در این منطقه مستقرند.

کودکان اهوازی روزهای پرشماری در سال با آلودگی هوا سر می‌کنند

پیامد این وضعیت برای ساکنان خوزستان اما نه بهبود معیشت، رفاه و سلامت بلکه آلودگی هوا، آب و خاک و بیماری بوده است. آنطور که خوزستان به یکی از استان‌های مهاجرفرست تبدیل شده و حال ساکنان آن در بیرون از شهرهای آلوده به گازهای سمی و گرد و غبار بهتر است.

محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، یکشنبه ششم بهمن گفت: «آلاینده‌های فسیلی با توجه به ماهیتشان می‌توانند بیماری‌های مزمن که زمان‌بر هستند را برای مردم خوزستان در پی داشته باشند».

موضوعی که کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت نه تنها آن را تایید کرد، بلکه از وخامت اوضاع نیز خبر داد. کوروش نعمانی گفت که مرگ زودرس در استان خوزستان با گزارش‌های آلودگی هوا مرتبط است.

به گفته نعمانی ساکنان کارون، ماهشهر، رامشیر، اهواز، رامهرمز، هویزه، مسجدسلیمان، هفتکل و آبادان و دزفول شهرهایی هستند که بیشترین احتمال مرگ زودرس را دارند.

او شاخص مرگ‌های زودرس در استان خوزستان را ۱۸ درصد عنوان کرد. شاخص کل مرگ‌های زودرس در ایران ۱۳ درصد، یعنی ۵ درصد کمتر از شاخص استان خوزستان، گزارش شده است.

مشکل خوزستان اما تنها به هوا و آلودگی آن که موجب افزایش بیماری‌های تنفسی و ریوی شده، محدود نمی‌شود. آنطور که فرهاد صفدری، مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت استان در جلسه شورای سلامت گفت؛ وضعیت آلودگی میکروبی آب در برخی نقاط خوزستان نگران کننده است.

به گفته صفدری، در ماهشهر و شادگان وضعیت آب شهری به دلیل نامطلوبیت میکروبی نگران کننده است. در حمیدیه نیز آلودگی میکروبی بالا است.

او وضعیت آب آشامیدنی در مناطق روستایی را هم نگران کننده توصیف کرد و گفت: «عدم فیلتراسیون در آب روستایی، بحث مهمی است که نیاز به مداخله جدی دارد».

طی سال‌های گذشته نهادهای حکومتی در ایران شیوع و گسترش بیماری‌های تنفسی و سرطان در خوزستان را به دلیل آلودگی هوا تایید کرده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها خوزستان رتبه نخست بیماری‌های تنفسی و سرطان ریه را دارد.

خوزستان با اینکه یکی از برخوردارترین استان‌های ایران به شمار می‌رود، سومین رتبه نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است و پس از تهران و خراسان رضوی بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین را دارد.

براساس گزارش‌های رسمی حدود ۸۵۰ هزار تن در مناطق حاشیه‌ای استان خوزستان سکونت دارند که غالب  آنان از دسترسی به آب آشامیدنی، خدمات بهداشتی و امکانات شهری محروم‌ند. اکثریت حاشیه‌نشینان در اهواز سکونت دارند و فرمانداری این شهر برنامه جابه‌جایی اجباری آنها در دو نقطه منبع آب و حصیرآباد را در دستور کار دارد.
رادیو زمانه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *