اعلام آماده‌باش در کرمانشاه در ارتباط با احتمال ورود ویروس کرونا

By | ۱۳۹۸-۱۱-۱۰

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از اخباری مبنی بر مشاهده موارد بیماری کرونا در اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت: «با وجود این اخبار عملاً ویروس کرونا پشت مرزهای غرب کشور رسیده و هم‌اکنون آماده‌باش کامل در مرزها و مراکز بهداشتی و درمانی استان وجود دارد.»

ابراهیم شکیبا، امروز پنج‌شنبه ۱۰ بهمن، افزود که یکی از علائم این ویروس، تب و «در همین راستا دستگاه‌های تب‌سنج در مرزها مورد استفاده قرار می‌گیرد.» او گفت که مراقبت‌ها در مرز تشدید شده و تمام مسافران ورودی کشور بررسی می‌شوند.

او به خبرگزاری صدا و سیما نیز گفت که «برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به کشور اقداماتی چون کنترل ورود و خروج مسافران در فرودگاه تهران اجرا شده و در این مدت دو گروه گردشگر چینی به استان کرمانشاه وارد شدند که تمام نکات ایمنی و معاینات لازم از لحظهٔ ورود تا هنگام خروجشان از استان تحت کنترل بود.»

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه تأکید کرد که «تاکنون گزارشی از ورود این ویروس به کشور نداشته‌ایم» و گفت: «در حال حاضر تنها دو اصل مهم از جمله شست‌وشوی مکرر دست‌ها و خودداری از دست دادن، روبوسی و در آغوش گرفتن افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، در اولویت است.»

ابراهیم شکیبا به خبرگزاری مهر نیز گفت که «بنابر آمار آکادمی گردشگری چین، سالانه ۱۲۰ میلیون گردشگر چینی به جهان سفر می‌کنند و سهم ایران از این رقم، چیزی حدود هزار و ۷۰۰ نفر است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین صادق، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه، نیز گفته‌است: «به دنبال احتمال انتشار ویروس کرونا در کشور عراق و اقلیم کردستان به تمام دستگاه‌های مربوطه تأکید می‌شود که تمهیدات لازم از طریق تشدید نظارت‌ها و آمادگی کامل … اتخاذ شود. او از مردم نیز خواست در صورت امکان سفرهای خود به این کشورها را لغو کنند.

مرادعلی تاتار، فرماندار قصرشیرین، هم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، با تکذیب حضور نداشتن نمایندگان بهداشت در مراکز قرنطینه‌ای بهداشت در مرزهای خسروی و پرویزخان گفت: «هم‌اکنون قرنطینه‌های بهداشتی در مرزهای خسروی و پرویزخان فعال است و تیم‌های بهداشتی در این مرزها برای غربالگری و پایش افراد آلوده و انجام اقدام‌های پیشگیرانه برای مقابله با بیماری‌ها حضور دارند.»

این اظهارات مقام‌های ایرانی مربوط به خبری است از یک «سرمایه‌دار» اهل اقلیم کردستان عراق که از چین بازگشته بود و خبر ابتلای او به این ویروس منتشر شده بود.

روز پنج‌شنبه اما سامان برزنجی، وزیر بهداشت اقلیم کردستان عراق با رد این خبر گفت که «هیچ موردی از ویروس کرونا در اقلیم کردستان ثبت نشده است.»

همزمان، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، نیز روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، با بیان اینکه طبق اخبار واصله ۴ نفر مبتلا به کرونا ویروس در امارات شناسایی شده‌اند، گفت که در حوزه مدیترانه شرقی در کشورهای دیگری نیز موارد مشکوک گزارش شده و «شکی در ورود ویروس کرونا به منطقه خاورمیانه و نزدیک شدن به مرزهای ما وجود ندارد.»

کرونا ویروسی مشترک میان انسان و حیوان است که به دستگاه تنفسی حمله می‌کند و به شش‌ها آسیب می‌زند. این ویروس بسیار واگیردار است و از طریق تماس با هر چیزی که به آن آلوده شده باشد، تنفس، سرفه یا عطسه، قابل انتقال است.

نشانه‌های این ویروس از جمله آبریزش بینی، سردرد، سرفه، تب، تنگی نفس، لرزش و درد بدن و در موارد شدیدتر، عفونت درست شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا است.

شمار جان‌باختگان بر اثر این بیماری در چین اکنون به ۱۷۰ نفر رسیده و روز پنج‌شنبه، کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کرد که در این کشور بیش از ۷۰۰۰ نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. در خارج از چین، در ماکائو و هنگ‌کنگ حداقل ۸۰ مورد تأیید شده گزارش شده است.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *