آمریکا سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس آن صالحی را تحریم کرد

By | ۱۳۹۸-۱۱-۱۱

ایالات متحده سازمان انرژی هسته‌ای ایران را تحریم کرد و نام علی‌اکبر صالحی، رئیس این سازمان را در لیست افراد تحریمی قرار داد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران این اقدام را “بازی سیاسی و از روی استیصال آمریکا” دانست.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه ۳۰ ژانویه (۲۰ بهمن‌ماه) اعلام کرد که سازمان انرژی اتمی ایران را تحریم می‌کند. برایان هوک، سرپرست ویژه امور ایران در وزارت خارجه ایالات متحده، می‌گوید علت این امر آن است که “ایران به طور مداوم به تنش هسته‌ای” دامن می‌زند.

آمریکا همزمان نام علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را در لیست افراد تحریمی قرار داده است.

در اطلاعیه تأکید شده است که شرکت‌های آمریکایی اجازه هیچگونه همکاری با سازمان انرژی اتمی و رئیس آن صالحی را ندارند و چنانچه به چنین فعالیت‌هایی دست بزنند، خود مشمول تحریم خواهند شد.

سازمان انرژی اتمی که مسئولیت تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به عهده دارد، تأیید کرده که در راستای کاهش تعهدات ایران در توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ (برجام) برخی از فعالیت‌های اتمی، از جمله غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است.

آمریکا معافیت همکاری هسته‌ای با ایران را به مدت ۶۰ روز برای چند کشور خارجی تمدید کرد. بدین ترتیب به شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازه داده شده است که به همکاری‌های هسته‌ای با ایران ادامه دهند.

هدف آمریکا این است که این شرکت‌ها با حضور در سایت‌های هسته‌ای ایران، مراقبت بیشتری بر فعالیت اتمی ایران داشته باشند و از سرشت غیرتسلیحاتی آن مطمئن شوند.

با وجود تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی وضع شده است، اعضای باقیمانده برجام مانند چین و روسیه و برخی از کشورهای اروپایی در پروژه‌های بزرگی مانند رآکتور آب سنگین اراک، نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر، رآکتور تحقیقاتی تهران و دیگر بخش‌های غیرنظامی با ایران همکاری دارند.

نخستین واکنش ایران

به دنبال انتشار خبر تحریم سازمان انرژی اتمی ایران و قرار گرفتن نام علی اکبر صالحی، رئیس این سازمان، در فهرست افراد تحریم‌شده از سوی آمریکا سازمان انرژی اتمی ایران در برابر آن واکنش نشان داد.

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای ایران، به خبرگزاری فارس گفت: «قرار دادن افراد در لیست به اصطلاح تحریم، از جمله علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، نوعی بازی سیاسی از طرف آمریکایی‌ها و از روی استیصال است و هیچ‌گونه ارزشی ندارد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: «برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران بر اساس نیازهای کشور با قوت هر چه بیشتر ادامه خواهد یافت.»
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *