بستری شدن یک کارمند فرودگاه در اصفهان، مشکوک به ابتلا به کرونا

By | ۱۳۹۸-۱۱-۱۳

آرش نجیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از شناسایی و بستری شدن یک مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در یکی از بیمارستان‌های این شهر خبر داد.

نجیمی، روز یکشنبه ۱۳ بهمن، به ایرنا گفت: «این فرد شب گذشته با علائم تب و سرفه که بین این بیماری و بیماری‌های هم‌خانواده آن مشترک است در بیمارستان فارابی بستری شد و نمونه‌گیری از این فرد انجام شده و برای تشخیص به آزمایشگاه ویروس شناسی تهران ارسال شده است.»

به گفته او، این فرد «کارمند فرودگاه و با گردشگران چینی در تماس بوده» است. مشخص نیست که این فرد کارمند کدام فرودگاه بوده است.

پیشتر محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران، پیش‌بینی کرده بود که ویروس کرونا به زودی به ایران هم سرایت می‌کند.

او روز شنبه ۱۲ بهمن به خبرگزاری صداوسیما گفت: «اینکه تصور کنیم این ویروس وارد کشور ما نخواهد شد، یعنی ما می‌توانیم کاری کنیم که این اتفاق بیفتد، درست نیست. هیچ کشوری در دنیا نیست که بتواند کاری کند که اصلا ویروس وارد این کشور نشود.»

گویا افزود: «شما می‌بینید که کشورهای پیشرفته دنیا هم موارد ابتلای به این بیماری را گزارش کردند. احتمالا ظرف روزهای آینده ما هم مواردی از ابتلای به این بیماری داشته باشیم.»

همچنین پیشتر رسانه‌های ایران از بستری و البته ترخیص یک مورد مشکوک به کرونا در مشهد خبر داده بودند، اما پروازها از چین، به عنوان کانون شیوع ویروس کرونا، به ایران با وجود گذشت دو روز از ابلاغ دستور معاون اول حسن روحانی ادامه دارد و روز یک‌شنبه نیز خبرگزاری مهر از ورود سه هواپیمای مسافربری از چین به ایران خبر داد.

این درحالی است که کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت، شامگاه شنبه دوازدهم بهمن ماه با اعلام تعیین بیمارستان شهدای یافت‌آباد به عنوان محل بستری و نگهداری به موارد ابتلا به ویروس کرونا، تاکید کرد که «در حال حاضر از نظر وزارت بهداشت پروازهای ایران‌چین باید متوقف شود.»

دو روز پس از صدور دستور توقف تمامی پروازهای رفت و برگشت ایران‌-چین از سوی اسحاق جهانگیری، خبرگزاری مهر گزارش داد که روز یک‌شنبه سیزدهم بهمن نیز ۳ پرواز از چین وارد ایران شده است.

اسحاق جهانگیری عصر جمعه از برگزاری جلسه فوق‌العاده بررسی راه‌های مقابله با ویروس کرونا به درخواست وزیر بهداشت خبر داد و تاکید کرد که دستور توقف پروازهای رفت و برگشت ایران‌چین را به وزیر راه و شهرسازی ابلاغ کرده است. جهانگیری البته همان روز گفت که «گسترش و تقویت روابط راهبردی» با چین اهمیت دارد و «اعمال برخی محدودیت‌های موقت فقط برای اطمینان و حفاظت از سلامت مردم است که بر هر موضوعی ارجحیت دارد.»

روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی، روز شنبه ۱۲ بهمن، اعلام کرده بود که «دو پرواز [از شانگهای و گوانک‌ژو] آخرین پروازهای چین بود که انجام شد و دلیل آن هم این بود که شرکت هواپیمایی ماهان این پروازها را پیشتر به چین انجام داده بود و نمی‌توانستیم هواپیماها را در چین نگه داریم.»

با این حال خبرگزاری مهر صبح یک‌شنبه سیزدهم بهمن گزارش داد که در حالی که ۴۸ ساعت از صدور دستور توقف پروازهای رفت و برگشت به چین از سوی معاون اول رییس جمهور به وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد، امروز سه پرواز از چین به ایران وارد شد.

به نوشته این خبرگزاری «پرواز شماره ۵۰۷۸ ماهان ساعت ۴:۳۰ دقیقه یک‌شنبه ۱۳ بهمن از پکن به تهران و پرواز شماره ۵۰۷۶ ماهان از شانگهای به تهران ساعت ۴:۴۶ دقیقه در فرودگاه خمینی  فرود آمدند و پرواز شماره ۵۰۸۰ ماهان نیز از مبدا گوانگ ژو ساعت ۵:۱۹ دقیقه یک‌شنبه ۱۳ بهمن در فرودگاه خمینی به زمین نشست.»

از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی روز شنبه در جمع خبرنگاران از توقف کامل پروازهای رفت و برگشت چین خبر داده بود.همزمان سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: «پروازهایی که از چین به ایران در حال حاضر انجام می‌شود و در هفته جاری ادامه خواهند داشت مانند پروازهای عادی نبوده و به منظور انتقال ایرانیان مستقر در شهر های  مختلف چین در حال انجام است اما بلیتی به صورت برنامه‌ای و سیستمی فروخته نخواهد شد.»

مجموع دانشجویان ایرانی که در شهر ووهان، کانون شیوع ویروس کرونا، اقامت دارند به گفته مقام‌های دولت ایران نزدیک به ۷۰ تن هستند.

همزمان کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت، شامگاه شنبه گفت که در تهران بیمارستان شهدای یافت‌آباد بخش ایزوله منفی دارد و برای بستری و قرنطینه موارد ابتلا به ویروس کرونا آماده شده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد، روز شنبه شناسایی یک مورد مشکوک به کرونا در این شهر را تایید کرد اما اعلام کرد «این بیمار که مسافر اصفهان بود با علائمی شبیه به بیماری کرونا از جمله تب در بیمارستان امام رضای مشهد بستری شد که پس از مداوا از بیمارستان مرخص شد.»

رسانه‌های اصفهان گزارش دادند که «این بیمار مرد چون به کشورهای تاجیکستان و پاکستان سفر و در آنجا با چینی‌ها مراوده داشته است آزمایش کرونا از او گرفته شد و هم اکنون از بیمارستان مرخص شده و به شهر اصفهان بازگشته است.»

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *