محکومیت تعدادی از درخواست‌کنندگان استعفای رهبر ایران به مجموعا ۷۲ سال زندان

By | ۱۳۹۸-۱۱-۱۴

هشت تن از نویسندگان نامه‌ای سرگشاده که از رهبر ایران درخواست کرده بودند از مقام خود کناره‌گیری کنند به مجموعا ۷۲ سال حبس تعزیری، ۶ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۶ سال تبعید محکوم شدند.

این احکام را شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد صادر کرده و جواد لعل محمدی، دیگر متهم این پرونده هم در انتظار است تا تعیین تکلیف شود.

احکام هاشم خواستار ۱۶ سال حبس، ۳ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور، محمد نوری زاد به ۱۵ سال حبس، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور، عبدالرسول مرتضوی به ۲۶ سال حبس، محمد حسین سپهری به ۶ سال حبس ، فاطمه سپهری به ۶ سال حبس و هاشم رجایی، محمد حسین پور و مرتضی قاسمی هر کدام به تحمل ۱ سال تعزیری است.

این افراد که تعدادی از فعالان مدنی‌ و سیاسی در داخل ایران هستند، ۲۲ خرداد امسال (۱۳۹۸) نامه سرگشاده خود را منتشر کرده بودند. در پی این اقدام آنها متهم به تشکیل “گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام” شدند. آن‌ها در این نامه خطاب به هموطنان خود، “استبداد سیستماتیک و غیرمسئول” را عامل نابسامانی‌ها و به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها برای اصلاح امور ایران دانستند و خواستار استعفای رهبر جمهوری اسلامی از قدرت و تغییر قانون اساسی شدند.

آنها دراین نامه نوشته بودند: “چانه‌زنی فعالان مدنی نیز بدون استعفای سید علی خامنه‌ای و تغییر قانون اساسی – خاصه اصل ۱۷۷ – راه به جایی نخواهد برد.”

در پی انتشار این نامه، شماری از امضا‌کنندگان بازداشت شدند. محسن سیاح، مدیرکل امنیتی استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: “تعدادی مرتبط با خارج از کشور که از نقاط مختلف ایران برای دامن زدن به اعتراضات، تحریک افکار عمومی علیه نظام و ایجاد ناامنی به مشهد عزیمت کرده بودند پس از هماهنگی محفلی، در حین تجمع غیرقانونی در مقابل دادگستری دستگیر شدند.”

محمد نوری زاد، هاشم خواستار، محمد حسین سپهری و فاطمه سپهری از امضاکنندگان این نامه همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *