موازی‌کاری و نداشتن الگو علت ناتمام ماندن ۶۰۰ هزار پروژه عمرانی در ایران

By | ۱۳۹۸-۱۱-۱۶

مسئولان ایران به وجود صدها هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام اعتراف کرد‌ه‌اند. نیمه‌تمام ماندن این پروژه‌ها ناشی از دلایل متعددی و از جمله فقدان بودجه و نبود منابع مالی، پراکنده‌کاری، موازی‌کاری و نداشتن الگوی توسعه است.

پیامدهای انحلال سازمان برنامه و بودجه در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد برای توسعه و اجرای پروژه‌های عمرانی خود را در این سال‌ها نشان می‌دهد. این ارزیابی برخی از مسئولان جمهوری اسلامی است.

بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری “خانه ملت” نسبت به بی توجهی مسئولان به پروژه‌های نیمه‌تمام هشدار داده است.

این عضو کمیسیون بهداشت مشکل پروژه‌های نیمه‌تمام را تنها محدود به پروژه‌های درمانی و بهداشتی نمی‌داند و از مشکل بزرگ‌تری سخن می‌گوید. بنا بر اظهارات بهروز بنیادی: «بر اساس آمار ۶۰۰ هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که برای تکمیل آن‌ها با قیمت امروز نیاز به هزاران میلیارد بودجه وجود دارد.»

بنیادی نبود امکانات مالی و بودجه لازم برای اجرایی این کردن این پروژه‌ها را تنها بخشی از مشکلات ناظر بر نیمه‌تمام ماندن این پروژه‌ها می‌داند. او نبود برنامه دقیق را از جمله در ایجاد شدن چنین شرایطی موثر می‌داند.

این عضو کمیسیون بهداشت به خبرنگار خبرگزاری یاد شده گفته است: «در دوران احمدی‌نژاد سازمان برنامه و بودجه منحل شد و این بزرگ‌ترین اشتباه بود… مشکلات زیادی دامن‌گیر کشور شد که یکی از آن‌ها عدم تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام است.»

پراکنده‌کاری در ساختار تصمیم‌گیری

در شرایطی که برخی از مسئولان جمهوری اسلامی انحلال سازمان برنامه و بودجه را دلیل نیمه تمام ماندن پروژه‌های عمرانی کشور معرفی کرده‌‌اند، دیگر مسئولان حکومتی از پدیده موازی کاری و پراکنده کاری سخن گفته‌اند.

نبود یک نهاد ناظر بر فعالیت‌ها باعث آن شده است که موسسات دولتی بدون همکاری و مشارکت در صدد اجرای پروژه‌های عمرانی برآیند. همین موضوع باعث هدر رفتن نیروی کار و منابع مالی می‌شود.

از سوی دیگر، شماری از مسئولان جمهوری اسلامی مشکل را بزرگ‌تر از آن دانسته و از نبود الگوی پیشرفت و توسعه سخن گفته‌اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در سی و پنجمین نشست “گفت‌وگوهای راهبردی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت” به فقدان درک مشترک از این الگوی توسعه سخن گفته است.

او مدعی شده که الگوی پیشرفت نیازمند “نظریه پردازی در فلسفه سیاسی” است و خطر عدم پرداختن به چنین کاری را “سند‌نویسی انبوه و متراکم” دانسته و از آن به عنوان “آفت” یاد کرده است.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری کار ایران “ایلنا” از سخنان لاریجانی منتشر کرده، اختلاف نظر بین مسئولان جمهوری اسلامی درباره الگوی توسعه و پیشرفت از فردای پیروزی انقلاب اسلامی پدید آمده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *