دادگاه تجدیدنظر؛ یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز مجموعا به ۳۱ سال حبس محکوم شدند

By | ۱۳۹۸-۱۱-۱۷

 شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز، سه فعال مدنی محبوس در زندان اوین را مجموعا به بیش از ۳۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد. بر اساس این حکم یاسمن ‌آریانی از بابت اتهامات متعدد، مجموعا به ۹ سال و ۷ ماه حبس، منیره عربشاهی مجموعا به ۹ سال و ۷ ماه حبس و مژگان کشاورز مجموعا به ۱۲ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده اند. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال و شش ماه حبس تعزیری از بابت اتهام “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” در خصوص هر یک از متهمان قابل اجرا خواهد بود. لازم به اشاره است در جریان این پرونده، در مراحل بازپرسی در دادسرا، دادگاه بدوی و در مرحله تجدیدنظر اجازه ورود به وکلا داده نشد و دادگاه از دریافت لایحه دفاعیه وکلای مدافع متهمان نیز خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی حسن بابایی، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز، سه فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین را مجموعا به ۳۱ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

بر اساس این حکم یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز هرکدام به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” به ۳ سال و شش ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۷ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” به ۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند. علاوه بر این اتهامات مژگان کشاورز از بابت اتهام “توهین به مقدسات” نیز به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است. بر این اساس یاسمن ‌آریانی مجموعا به ۹ سال و ۷ ماه حبس، منیره عربشاهی مجموعا به ۹ سال و ۷ ماه حبس و مژگان کشاورز مجموعا به ۱۲ سال و ۷ ماه حبس تعزیری و در مجموع به ۳۱ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده‌اند.

با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال و شش ماه حبس تعزیری از بابت اتهام “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” در خصوص هر یک از متهمان قابل اجرا خواهد بود.

در جریان این پرونده، در مراحل بازپرسی در دادسرا، جلسات دادگاه بدوی و در مرحله تجدیدنظر اجازه ورود به وکلا داده نشد و دادگاه از دریافت لایحه دفاعیه وکلای مدافع متهمان نیز خودداری کرد.

امیر رئیسان، وکیل دادگستری طی یادداشتی در این خصوص گفت: “ما کماکان به این حکم اعتراض داریم و تقاضای اعاده دادرسی را تقدیم خواهیم کرد. قرار بود جلسه رسیدگی دادگاه تجدیدنظر برگزار شود که به علت مصادف شدن با تعطیلی مربوط به مراسم تشییع، برگزار نشد و بدون جلسه حکم صادر شد! حتی بدون اینکه به ما «عدول از تشکیل جلسه»ابلاغ شود!”.

جلسه دادگاه تجدیدنظر این افراد قرار بود پیشتر در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی حسن بابایی و بدون حضور متهمان و وکلای مدافع آنها برگزار شده بود.

این شهروندان  پیشتر در تاریخ  ۹ مردادماه ۹۸، در مرحله بدوی مجموعا به ۵۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند.

بر اساس رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز هرکدام به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” به ۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. علاوه بر این اتهامات مژگان کشاورز از بابت اتهام “توهین به مقدسات” نیز به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

امیر رئیسیان وکیل مدافع یاسمن آریانی و منیره عربشاهی پیشتر در این باره به گزارشگر هرانا گفته بود: “در جریان این پرونده، نه در مرحله بازپرسی در دادسرا و نه در جلسات دادگاه به هیچ عنوان اجازه ورود به وکلا داده نشده است”.

همچنین محمد مقیمی، وکیل مدافع مژگان کشاورز در این خصوص گفت: “در مرحله دادسرا به استناد ماده ۴۸ و لیست مورد تائید قوه قضاییه اجازه ورود وکیل انتخابی به پرونده داده نشده و در مراحل بعد نیز علاوه بر اینکه از ورود وکلا جلوگیری شده است. جلسات دادگاه بدون اطلاع قبلی و صرفا با انتقال متهمین به شعبه دادگاه صورت گرفته بود”. وی در ارتباط با اتهام توهین به مقدسات خانم کشاورز گفت: “مجازات در نظر گرفته شده در قانون مجازات اسلامی در ارتباط با این اتهام ۱ الی ۵ سال بوده که به دلیل تعدد جرائم، به میزان یک دوم اشد مجازات یعنی ۲ سال و نیم به ۵ سال اضافه شده است و بر این اساس مجازات این اتهام در خصوص خانم کشاورز به ۷ سال و نیم افزایش پیدا کرده است”.

مردادماه امسال و پس از صدور این حکم شماری از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای صدور احکام سنگین حبس علیه یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز به دلیل اعتراض به حجاب اجباری را محکوم کرده و خواستار آزادی بی قید و شرط آنها شدند.

بازداشت یاسمن آریانی، به روز چهارشنبه ۲۱ فروردین‌ماه ۹۸ باز‌می‌گردد، او در این تاریخ توسط مامورین نیروی انتظامی بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شده بود. وی به همراه مادرش منیره عربشاهی که یک روز بعد از فرزندش بازداشت شد، به بند ۵ زندان قرچک ورامین که عمده ساکنین آن را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند منتقل شده بود. مژگان کشاورز نیز روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه در منزل شخصی خود و توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه، به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.

کیفرخواست پرونده یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز روز چهارشنبه ۵ تیرماه ۹۸، پس از حضور در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به آنان ابلاغ شده بود. پیشتر یک منبع مطلع در خصوص برگزاری این جلسه دادگاه به گزارشگر هرانا گفته بود: “برخورد قاضی مقیسه از ابتدای جلسه با این افراد بسیار نامناسب و توهین آمیز بوده و کیفرخواست را نیز همراه با توهین و فحاشی برای متهمین خوانده است. قاضی مقیسه در جلسه دادگاه متهمین را به صدور احکام سنگین و تحمل حبس در زندان قرچک تهدید کرده و گفته بود به وکیل حق ورود به پرونده را تا پس از صدور حکم و تشکیل دادگاه تجدید نظر نخواهد داد”.

این سه فعال مدنی در تاریخ ۲۲ مردادماه ۹۸ از زندان قرچک ورامین به بند زنان زندان اوین منتقل شدند.

یاسمن آریانی، بار دیگر ساعات پایانی شب شنبه ۱۳ مهرماه ۹۸، از بند زنان زندان اوین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف این زندان منتقل شد و در تاریخ ۱۸ مهرماه ۹۸، به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد.

یاسمن آریانی پیشتر نیز در تاریخ ۱۱ مردادماه ۹۷، در جریان “اعتراضات سراسری مردادماه در تهران، در اعتراض به شرایط رو به افول اقتصادی و فساد” بازداشت و به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. وی نهایتا در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال گذشته همزمان با موج آزادی زودهنگام زندانیان از زندان اوین آزاد شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *