محمود صادقی: نوار صوتی فردی که تایید صلاحیت از شورای نگهبان می‌گرفت موجود است

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۰

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس که پیگیر ماجرای افرادی بود که می‌گفت با دریافت رقم‌هایی تا “چهار میلیارد تومان” اقدام به گرفتن تایید صلاحیت برای انتخابات مجلس از شورای نگهبان می‌کردند، در تازه‌ترین اظهار نظر در این خصوص گفته است که “فایل صوتی فردی وجود دارد که مدعی شده بود، از فلان نماینده فعلی مجلس فلان مبلغ را گرفته و اسباب تاییدش در شورای نگهبان را فراهم کرده است”.

آقای صادقی به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که “در این فایل دقیقا اسم نماینده را آورده بود”.

وی می‌گوید: در جلسه‌ای در مرداد امسال با معاونت حقوقی و حفاظت اطلاعات شورای نگهبان “تاکید کردم در این مستندات مشخصات افرادی وجود دارد و شما هم اگر می‌خواهید تحقیق کنید، می‌توانید به عنوان ضابط قضایی یا از طرف شورای نگهبان این مساله را به شکل قضایی و قانونی پیگیری کنید”.

به گفته این نماینده مجلس، وی در جلسه مزبور نام نماینده‌ای که “با پرداخت پول تایید صلاحیت شده بود” را به مسئولان شورای نگهبان ارائه کرده اما این فرد در انتخابات آتی مجلس مجددا کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم نشده است.

آقای صادقی می‌گوید که پس از افشاگری اولیه‌اش در خصوص پرداخت پول برای تایید صلاحیت، شورای نگهبان از وی به قوه قضائیه شکایت کرد و پس از آنکه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس ایران این شکایت را وارد ندانست، شورای نگهبان خواهان برگزاری جلسه با وی شده بود.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در یک نشست خبری این مسئله را “شایعه” و “اتهام زنی”خواند و در توییترش نوشت: “نماینده ای در طول چند سال گذشته شایعاتی را دامن زده و به اتهام زنی خود ادامه می دهد! ظاهرا هر صبح آنچه را خواب می بیند بی محابا منتشر می‌کند! نه هیات نظارت رسیدگی می کند و نه ظاهرا از قوه قضائیه کاری ساخته است؟ هر بار که از او سند خواسته می شود، شنیده هایی بی اساس را تکرار می کند!”

نماینده تهران می‌گوید: “اشخاص زیادی در دور قبل انتخابات مجلس، به من اطلاع دادند که بعد از رد شدن صلاحیتشان، افرادی به آنها زنگ زده‌اند و برای رفع مشکل پیشنهاد مبالغی داده‌اند” از من خواسته شد تا “افرادی که چنین ادعایی دارند” را با خودم بیاورم و “من هم ۵ نفر از افرادی که یا نماینده ادوار مجلس بودند یا به هر حال در حال حاضر نماینده مجلس نبودند” را به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به عنوان شاهد مدعا بردم که “البته همه این پنج نفر تاکید کردند که این پیشنهاد به شکل تلفنی به آن‌ها ارائه شده، اما هیچ کدام انجام نداده‌اند”.

این نماینده مجلس می‌گوید: پس از طرح علنی ماجرای پرداخت پول برای گرفتن تایید، “افراد دیگری هم در همان زمان با من تماس گرفتند و گفتند برای ما هم چنین اتفاقی افتاده است”.

محمود صادقی در ادامه گفت: پس از اعلام ردصلاحیت‌های شورای نگهبان در هفته‌های اخیر “مجددا شاهد تماس‌هایی مشابه با تعداد بسیار زیادی از نامزدهای ردصلاحیت شده بودیم و جالب بود که ارقام مبالغ پیشنهادی بازه بسیار گسترده‌ای را هم شامل می‌شد و از ۵۰ میلیون تومان تا ۴ میلیارد تومان”.

آقای صادقی در خصوص دستگیری این افراد هم گفته است که “برخی از این افراد در صحنه مبادله چک و پول دستگیر شدند. به این صورت که نامزدها با هماهنگی نیروهای امنیتی در محل قرار با کلاهبردار حاضر شده و اسباب دستگیری در صحنه جرم را فراهم می‌کردند و “برخی از این افراد در یک هتل دستگیر شدند”.

در ۱۶ بهمن دادستانی تهران خبر از “دستگیری مدعیان نفوذ در شورای نگهبان در رابطه با تایید صلاحیت‌ انتخابات مجلس” داد و گفت: “طی روزهای گذشته ۱۲ کلاهبردار و مدعی نفوذ در شورای نگهبان، در رابطه با فرایند تایید صلاحیت‌های انتخابات مجلس، دستگیر شدند”.

محمود صادقی اما امیدوار است که پیگیری این پرونده محدود به این ۱۲ نفر نباشد و “با همه اعضای این شبکه برخورد شود”.

امروز اما سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که ۵ نفر در ارتباط با “کلاهبرداری از کاندیدا‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی برای احراز صلاحیت” بازداشت شده‌اند و تاکید کرد که “این افراد کلاهبردار هستند و هیچ ارتباطی با شورای نگهبان و بررسی صلاحیت‌ها ندارند”.

آقای صادقی امروز شنبه ۱۹ بهمن در توییت دیگری به کاهش تعداد متهمان بازداشت شده این پرونده نیز اعتراض کرد و نوشت: “در حالی که دادستانی تهران در اطلاعیه چهارشنبه ۱۶ بهمن تعداد بازداشت‌شدگان مدعی نفوذ در شورای نگهبان را ۱۲ نفر اعلام کرد، امروز از قول سخنگوی قوه قضاییه در مصاحبه با رادیو تهران تعداد بازداشت‌شدگان ۵ نفر اعلام شده است! علت اختلاف چیست؟”.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *