«واکنش‌های حیوانی و غیرعمدی انسانی» دلیل فوت شرکت‌کنندگان در مراسم قاسم سلیمانی اعلام شد

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۱

گروهی از خانواده‌های قربانیان مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی در کرمان اعلام کردند که دلیل فوت این افراد «واکنش‌های حیوانی و غیرعمدی انسانی» اعلام شده است.

به گزارش شماره روز بیستم بهمن روزنامه «شهروند»، ۲۰ نفر از خانواده افراد فوت شده در این حادثه به تهران آمده‌اند تا این «پرونده بلاتکلیف» را پیگیری کنند.

بر اساس این گزارش، آنها «در تلاش برای شهید اعلام‌شدن فرزندان، همسران و پدر و مادران‌شان‌‌ هستند و می‌خواهند بدانند چرا تا به حال کسی مسئولیت این حادثه را نپذیرفته است».

به گفته روزنامه شهروند، سه نفر از اعضای این خانواده‌ها به نمایندگی از بقیه در دفتر رهبر جمهوری اسلامی حضور یافته‌اند.

رضا تیرگر که همسرش الهام پی‌پر و زهرا دختر ۶ ساله‌اش را در مراسم تشییع از دست داده، یکی از افرادی است که با «کارشناسان» دفتر رهبر جمهوری اسلامی صحبت کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه شهروند، در گواهی فوت صادرشده از سوی اداره ثبت احوال کرمان، علت مرگ این افراد «واکنش‌های حیوانی و غیرعمدی انسانی» اعلام شده است.

به نوشته این روزنامه، پس از اعتراض تعدادی از خانواده‌ها، مسئولان ثبت احوال با مراجعه به خانه‌های آنان گواهی‌های قبلی را گرفته و گواهی فوت جدید صادر کردند که در آنها علت مرگ «خفگی یا ازدحام جمعیت» اعلام شده است.

همسر مهناز رضایی حقیقی، یکی از افراد فوت شده، در مصاحبه با این روزنامه گفت که هنوز دلیل فوت همسرش «واکنش‌های حیوانی» نوشته شده است.

او تاکید کرد: «متوجه منظورشان از واکنش‌های حیوانی نمی‌شوم. هر کس در روزهای اول گواهی فوت گرفت، همین را به‌عنوان دلیل فوت اعلام کردند».

پدر متین مشارقی، یکی از افراد فوت شده، نیز گفت در آمبولانسی که پسرش به آن منتقل شده کپسول اکسیژن وجود نداشته و تکنیسین اورژانس به او گفته، «ما برای مانور آمده بودیم، اینجا اکسیژن نداریم».

در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در کرمان بر اثر «ازدحام جمعیت» و زیر دست‌وپا ماندن تعدادی از شرکت‌کنندگان، دستکم ۶۱ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

برخی از خبرنگاران در توئیتر اعلام کرده‌اند که برای بیشتر نشان داده شدن جمعیت در این مراسم، ورودی خیابان‌های فرعی به خیابان اصلی بسته شده بود و این موضوع یکی از دلایل ازدحام جمعیت و فوت این افراد بوده است.

مقامات جمهوری اسلامی هنوز مقصران این حادثه را معرفی نکرده و گزارشی نیز درباره دلایل این حادثه منتشر نکرده‌اند.

در همین حال خانواده‌های تعدادی از این افراد در مصاحبه با روزنامه شهروند خواستار برخورد با مقصران این حادثه شده‌اند.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله‌ هوایی آمریکا به خودروهای حامل او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *