پاسخ حامد اسماعیلیون به شهاب حسینی: نانَت را در خون ما نزن، خودمان راه سوگواری را بلدیم 

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۱

حامد اسماعیلیون، نویسنده ایرانی که همسرش پریسا اقبالیان و دخترش ری‌را اسماعیلی بر اثر اصابت موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی همراه دیگر سرنشینان پرواز ۷۵۲ تهران‌کیف کشته شدند، در صفحه فیس‌بوک خود به شهاب حسینی نوشت: «نانت را در خون ما نزن، ما خودمان راه سوگواری را بلدیم.»

به گزارش ایران اینترنشنال، اسماعیلیون در صفحه فیس‌بوک خود در «تذکری» خطاب به شهاب حسینی، نوشت: «شهاب حسینی! لازم است تذکر بدهم که بهتر است بعد از راه رفتن بر فرش قرمز و لذت بردن از اکران فیلمت در جشن‌واره اسمی از آن ۱۷۶ بی‌پناهِ بی‌گناه نبری. من نماینده‌ی همه نیستم ولی دست‌کم دوست ندارم اسم دو عزیز من در میانِ آدم‌هایی باشد که تو غصه‌شان را می‌خوری. نانَت را در خونِ ما نزن رفیق! ما خودمان راه سوگواری را بلدیم.»

پیام حامد اسماعیلیون، واکنشی است به اظهارات روز یک‌شنبه شهاب حسینی در جشنواره فیلم فجر. حسینی که در سال‌های اخیر بخشی از سال را در لس‌آنجلس اقامت دارد، بعد از مخالفت‌ با انصراف شماری از چهره‌های سرشناس سینمای ایران از شرکت در جشنواره فجر، راهی تهران شد تا در جریان اکران فیلمی که تهیه کنندگی آن را دارد در بخش خارج از مسابقه این جشنواره شرکت کند.

حسینی روز یک‌شنبه در نشستی که برای فیلمش در جشنواره برگزار شد، به شدت مسعود کیمیایی، کارگران موج نوی سینمای ایران، را به خاطر اینکه اولین کسی بود که از شرکت جشنواره فیلم فجر انصراف داد به شدت مورد حمله قرار داد و گفت که کیمایی فیلم ضعیفی ساخته و از ترس برخورد بد تماشاگران با انصراف از جشنواره «روغن ریخته را نذر امامزاده کرده است.» او مسعود کیمیایی را به دلیل انصراف از شرکت در جشنواره به ایجاد تفرقه و نفرت پراکنی متهم کرد.

موج انصراف هنرمندان از جشنواره‌ها از جمله جشنواره فیلم فجر به ویژه پس از هدف قرار دادن پرواز شماره ۷۵۲ و کشته شدن ۱۷۶ تن با دو موشک شلیک شده از پدافند سپاه پاسداران گسترش یافت و مسعود کیمیایی، کارگردان سرشناس سینما، از اولین هنرمندانی است که در این موج از شرکت در جشنواره فیلم فجر انصراف داد و با انتشار ویدیویی گفت: «دلم نمی‌خواهد فیلمم در جشنواره فجر نشان داده بشود به دلیل تسلیتی که به این همه آدم دارم.»

شهاب حسینی اما روز یک‌شنبه ۲۰ بهمن علاوه بر حمله به مسعود کیمایی، از «همه اتفاقات تلخی که در کشور افتاده و در مورد کشته‌شدگان همه اتفاقات اخیر» ابراز تاسف کرد و گفت این اتفاقات از جمله «سقوط، سرنگونی، حادثه، سانحه و اتفاق عمدی، که نمی دانم آن را چه بنامم» که منجر به کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیمای اوکراینی شد، متاسف است اما تاکید کرد که نمی‌داند چه کاری می‌تواند انجام دهد جز ادامه دادن راه آنها انجام دهد. حسینی با تاکید براینکه جشنواره فیلم فجر برای جوانانی که فیلم ساخته‌اند، مهم است و به همین دلیل با انصراف و تحریم این جشنواره مخالف است، گفت که دوست ندارد کشورش تکه‌تکه شود.

علاوه بر حامد اسماعیلیون که به صراحت اقدام شهاب حسینی را «زدن نان در خون» کشته‌شدگان و خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی توصیف کرد، کانون کارگردانان سینمای ایران نیز در واکنش به اظهارات حسینی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بی احترامی، اتهام و اظهارات ناشایست علیه ابراز عقیده و نظرشخصی مسعود کیمیایی، فیلم‌ساز برجسته موج نوی سینمای ایران، را شدیدا محکوم می‌کنیم.»

در بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران همچنین تاکید شده است که «بسیار متاسفیم که در تریبون رسمی جشنواره فجر فرصت این بی‌حرمتی‌‌ها داده می‌شود و جشنواره این چنین جولانگاه تخریب هنرمندان شده است.»

با هنربند حکومتی جشنواره فجر آشنا شوید

روز گذشته هنربند حکومتی شهاب حسینی با حضور در جشنواره فجر به تحریم‌ کنندگان حمله کرد.

به گزارش رادیو فرانسه، مسعود کیمیایی، از کارگردان‌های مشهور سینمای ایران، روز یکشنبه در اعتراض به «روزگار سخت مردم» ایران از حضور در جشنواره دولتی فیلم فجر خودداری کرد. اما شهاب حسینی با حضور در این جشنواره به کسانی که این جشنواره را تحریم کرده‌اند، شدیدا حمله کرد.

به دنبال انهدام هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران، بسیاری از هنرمندان ایرانی در رشته‌های مختلف به نشانه اعتراض به وضعیت موجود و همدلی با خانواده‌های قربانیان حوادث اخیر، از حضور در جشنواره‌های فجر انصراف دادند.

کیمیایی از جمله اولین هنرمندانی بود که با انتشار ویدیویی کوتاه به انهدام این هواپیما اعتراض کرد و از حضور در این دوره از جشنواره فیلم فجر انصراف داد. او با تاکید بر «روزگار سخت مردم» ایران، گفت که «سمت و سویم همیشه مردم» است. کیمیایی حتی گفت که «دلم نمی‌خواهد فیلمم در جشنواره فجر نمایش داده شود.»

تحریم جشنواره‌های فجر از سوی جمعی از هنرمندان در حالی است که شهاب حسینی با حضور در جشنواره فجر به تحریم‌کنندگان حمله کرد و گفت: «ما هنرمندیم؟ ادعایمان می‌شود؟ پس صدای مردم باشیم تا خسارات را کم کنیم و کاری کنیم بدون خسارت حرف آنها را بزنیم. یکی می‌گوید به جشنواره نمی‌آیم، خب نیا.»

برخی از کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی نوشتند: دوستانی که از خیانت این هنربند حکومتی اخیرا تعجب کرده بودند، از وی انتظار زیادی داشتند، او در دست و پابوسی دیکتاتور اعظم پیشینه ای طولانی دارد!

فیلم زیر: هنربند حکومتی شهاب حسینی در حضور رهبرش ده سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *