نیروی دریایی آمریکا قایق حامل سلاح‌های ایرانی را توقیف کرد

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۵

فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) پنجشنبه ۱۳ فوریه/ ۲۴ بهمن با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در تاریخ ۹ فوریه/ ۱۸ بهمن کشتی یو‌اس‌اس نورمندی در چارچوب مأموریت دریایی خود برای تأمین امنیت ناوبری در منطقه تحت پوشش سنتکام یک قایق را توقیف و تفتیش کرده و مقادیر زیادی سلاح ساخت ایران در آن قایق کشف کرده است. همزمان هیأت آمریکا در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای خواهان جلوگیری از اتمام تحریم تسلیحاتی ایران شد.

ویدئو: توقیف قایق حامل سلاح

 

کشتی یو‌اس‌اس نورمندی همان ناوی است که بعد از ترور قاسم سلیمانی در خلیج فارس به حالت آماده‌باش درآمد. بر اساس اطلاعیه‌ای که فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در توییتر منتشر کرده کشتی یو‌اس‌اس نورمندی از قایق توقیف شده در شمال دریای عرب اینها را توقیف کرده است: ۱۵۰ موشک ضد تانک «دهلاویه» ساخت ایران که از موشک کورنت روسی کپی‌برداری شده؛ چندین موشک زمین به هوای ساخت ایران؛ سلاح تصویربرداری حرارتی که آن هم ساخت ایران است و در ساخت پهپاد و قایق‌های بدون سرنشین به کار گرفته می‌شود و  مقادیری مهمات و سلاح‌های پیشرفته دیگر.

سنتکام در بیانیه خود می‌گوید سلاح‌های کشف شده مشابه سلاح‌هایی هستند که پیش از این ناوشکن یو‌اس‌اس فورست شرمن در تاریخ ۲۵ نوامبر ۲۰۱۹ کشف و توقیف کرده بود.

بر اساس بیانیه سنتکام سازمان‌های بین‌المللی و متحدان آمریکا برای بازدید و ارزیابی این سلاح‌ها دعوت شده‌اند.

همزمان با انتشار اطلاعیه سنتکام، هیأت آمریکا در سازمان ملل، تهران را یک بار دیگر به حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، فعالیت‌های تروریستی در منطقه، اخاذی هسته‌ای و رفتارهای بی‌ثبات‌کننده در منطقه متهم کرد و بر آن اساس از سازمان ملل متحد خواست که از لغو تحریم تسلیحاتی ایران جلوگیری کند.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران اکتبر ۲۰۲۰ لغو می‌شود. هیات آمریکایی در سازمان ملل در بیانیه خود گفته است:

«با نتیجه‌گیری‌های هیات کارشناسان سازمان ملل، شورای امنیت اکنون کمتر از ۳۶ هفته تا اکتبر که موعد انقضای تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل و تمدید تحریم‌ها برای جلوگیری از فروش سلاح‌هایی خاص به ایران است، فرصت دارد.»

بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران اجازه ندارد سلاح یا قطعاتی از سلاح را به خارج از آن کشور صادر کند مگر آنکه شورای امنیت با صدور آن سلاح‌ها یا قطعات موافقت کرده باشد.

آمریکا و متحدانش در خلیج فارس همواره ایران را متهم به ارسال سلاح برای حوثی‌های یمن در جنگ نیابتی با عربستان سعودی کرده‌اند.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *