هشدار “فایرآی” نسبت به حملات احتمالی سایبری ایران به اهدافی در آلمان

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۵

بر اساس تحقیقات شرکت “فایرآی”، آلمان می‌تواند هدف هکرهای مورد حمایت ایران، روسیه و چین قرار گیرد. این شرکت امنیت سایبری پیش‌تر نیز جمهوری اسلامی را به حمایت از حملات سایبری به شرکت‌هایی در خاورمیانه متهم کرده بود.

شرکت “فایرآی” (FireEye) به مناسبت برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، به تجزیه و تحلیل وضعیت امنیت سایبری در آلمان در سال ۲۰۲۰ میلادی پرداخته و نسبت به حملات سایبری با حمایت‌های دولتی به این کشور هشدار داده است.

این شرکت امنیت سایبری در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که آلمان به دلیل اهمیت سیاسی و اقتصادی‌اش در اروپا و جهان، هدفی جذاب برای آن دسته از حملات سایبری محسوب می‌شود که مورد حمایت دولت‌هایی نظیر روسیه، چین و ایران هستند.

بر اساس این بررسی، خطرات بالقوه همچنین می‌توانند با انگیزه کسب منفعت‌های مالی توسط تبهکاران سایبری به وجود بیایند.

از نظر کارشناسان “فایرآی”، جاسوسی سایبری کماکان تهدیدی جدی و دائمی برای آلمان است و عوامل چینی و روس در جریان عملیات جاسوسی خود در جستجوی اطلاعات سیاسی، نظامی و اقتصادی در این کشور هستند.

این شرکت امنیت سایبری اخیرا شاهد تشدید فعالیت‌هایی از ایران هم بوده که دلیل آن “افزایش تنش‌های جهانی” عنوان شده است.

شرکت “فایرآی” که مقر آن در ایالت کالیفرنیای آمریکاست، می‌گوید که گسترش این فعالیت‌ها به تأسیسات غربی و زیرساخت‌های حساس، می‌تواند دامن نهادها و سازمان‌های آلمانی را نیز بگیرد.

“فایرآی” حتی گروه‌های هکر روسی و ایرانی APT28 ،Sandworm و Turla را به عنوان گروه‌هایی با “تهدیدهای متناوب و نسبتا شدید” طبقه‌بندی کرده که هدف آنها عمدتا تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی آلمان به نفع منافع آن کشورها است.

در تحقیات این شرکت همچنین تصریح شده است که آلمان به دلیل رفاه عمومی و سطح بالای فناوری این کشور هدفی جذاب برای هکرهایی محسوب می‌شود که انگیزه‌های صرفا مالی دارند.

طبق تحقیقات “فایرآی” انتظار می‌رود که در سال جاری میلادی فعالیت‌های مخرب سایبری علیه بخش‌های خصوصی و خدماتی افزایش یابند؛ فعالیت‌هایی که به نوعی با “پروژه‌هایی با اهمیت ژئوپولیتیک مانند نورد استریم ۲، نسل پنجم شبکه تلفن همراه و یا پروژه جدید جاده ابریشم چین مرتبط هستند”.

این نخستین بار نیست که “فایرآی” اتهام حمایت از حملات احتمالی سایبری را متوجه جمهوری اسلامی می‌کند. این شرکت امنیت سایبری، از جمله در شهریورماه سال ۹۷ نیز گزارشی را منتشر کرده بود که در آن گفته می‌شد گروهی از هکرها با حمایت دولت ایران شرکت‌های بزرگ انرژی در خاورمیانه را هدف حملات سایبری خود قرار داده‌اند.

آن زمان نیز “فایرآی” هدف هکرهای مزبور را سرقت اطلاعات از رایانه‌های این شرکت‌ها عنوان کرده و اعلام کرده بود که با تشدید تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، احتمال موج گسترده‌تری از حملات سایبری ایران علیه منافع آمریکا و هم‌پیمانانش وجود دارد.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *