تاکنون ۱۷ هزار بال پرنده در میانکاله جان باختند/ شکارچیان تهدید کرده بودند به آب منگاله سم میریزیم

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۷

اسماعیل کهرم گفت: سم بوتولیسم راهی بهانه ای برای فرار از پاسخگویی در مورد 17هزار بال پرنده در میانکاله است.

به گزارش  رکنا، مرگ و میر پرندگان مهاجر میانکاله در گلستان، باعث شد که سازمان دامپزشکی کشور به این موضوع واکنش نشان داده و دلیل مرگ و میر پرندگان میانکاله را تغذیه آن‌ها از سم بوتولیسم اعلام کرد. اتفاقی که به دلیل کاهش سطح آب تالاب میانکاله و تولید سم بوتولیسم بصورت طبیعی در این تالاب اعلام شد. برخی احتمال وقوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را عامل مرگ و میر بالای پرندگان میانکاله در برخی نقاط مشخص تالاب اعلام کردند.

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیستی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا مرگ و میر پرندگان را با این اعتقاد که نظریه اعلام شده مبنای درستی ندارد چنین توضیح داد: مرگ و میر این پرندگان نشانه های  عمدی بودن دارد و دستی در کار بوده است. کما این که این حوادث در گذشته هم اتفاق افتاده است. در سال 1373 محیط بانان تورهای صیادان را جمع کردند، صیادان نیز در برکه اصلی سم ریختند و ماهی های بسیاری تلف شد و روی آب آمد برای جمع آوری ماهی ها هلی کوپتر تور می انداخت و آنها را منتقل کردند. این سابقه را داشتیم.

این فعال محیط زیستی در پاسخ به این سوال که بوتولیسم چیست؟ گفت: باکتری کلستریدیوم بوتولینوم سمی بوتولیسم را تولید می کند و تعادل هر انسان یا حیوانی که آن را مصرف کند از بین برده و بعد از یکی دو روز می میرد. این سم آنقدر قوی است که اگر دو سه قطره از این سم را در یک استخر بریزید قادر است ده ها نفر را بکشد. سم بوتولیسم در دریاچه تشکیل نمی شود بلکه در کنسروهایی که چند سال مانده اند تشکیل می شود.

او با اشاره به سابقه سم ریختن توسط برخی، افزود: به قدری سابقه سم ریختن زیاد است که شکارچیان به اداره کل محیط زیست می روند و می گویند این محیط بان را عوض کن چرا که با شکارچیان بد رفتاری می کند در غیراینصورت سم می ریزیم! ضمن آن که مسئول سازمان دامپزشکی گفته دلیل این مرگ و میر به احتمال زیاد بوتولیسم است و ما نمونه هایی را به آزمایشگاهی در خارج از کشور فرستادیم. اگر از این گفته مطمئن نیستند چرا موضوع را بیان می کنند؟ اگر مطمئن هستند چرا هزینه می کنند و آزمایش ها را به خارج از کشور می فرستند؟ شما هیچگاه نتیجه این آزمایش را نمی شنوید چرا که بوتولیسم نیست.

کهرم با بیان این که آنها چرا حقیقت را پنهان می کنند؟، تاکید کرد: در حال حاضر 17هزار بال پرنده فلامینگو، آوست، پلیکان و… از بین رفته است. چه کسی باید پاسخگوی این حجم از مرگ و میر پرندگان باشد؟ برای آن که پای پلیس، آگاهی و دادگاه پیش کشیده نشود با بهانه سم بوتولیسم موضوع را حل و لاپوشانی کرده اند.

این فعال محیط زیستی، با اشاره به دفن بهداشتی پرندگان گفت: شیاری کندند ،پرندگان را داخل آن انداخته و  آهک روی آنها ریختند که  به آن دفن بهداشتی می گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *