پزشکی قانونی: اعلام آمار کشته‌شدگان آبان بر عهده دولت است

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۸

رئیس پزشکی قانونی ایران گفته است همه اطلاعات مربوط به کشته‌شدگان آبان در اختیار شورای عالی امنیت ملی است. روز گذشته حسن روحانی گفت آمار کشته شدگان آبان‌ماه در اختیار پزشکی قانونی است و آنها باید آن را اعلام کنند.

آمار کشته شدگان اعتراضات آبان‌ماه مانند گوی داغی است که هرکدام از مقام‌های حکومت ایران آن را به دیگری پاس می‌دهند. روز دوشنبه ۲۸ بهمن عباس مسجدی آرانی، رییس پزشکی قانونی ایران به خبرگزاری ایلنا گفت که دولت باید این آمار را اعلام کند و پزشکی قانونی “نکته‌ای در این رابطه” ندارد.

این واکنش پزشکی قانونی به اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهوری در نشست خبری روز یکشنبه ۲۷ بهمن است که در پاسخ به خبرنگارانی که پرسیده بودند چرا آمار کشته شدگان آبان اعلام نمی‌شود، گفته بود «این آمار در اختیار پزشکی قانونی است و اگر برای آنها روشن است که باید روشن شده باشد، باید اعلام کنند.»

اما به گفته رئیس پزشکی قانونی اعلام این آمار براساس مصوبه شورای امنیت ملی وظیفه دولت است. او به ایلنا گفته است: «ما به مراجع ذیصلاح اعلام کردیم و هیچ وظیفه‌ای مبنی بر اعلام عمومی آن نداریم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا افراد مجهول‌الهویه نیز در ارتباط با کشته شدگان آبان ماه وجود داشته، پاسخ داده است: «همه اطلاعات در اختیار شورای عالی امنیت ملی است. تمام اطلاعات در این رابطه را می‌توانید از آقای وزیر کشور سوال کنید».

اما ظاهرا وزیر کشور هم مانند رئیس جمهور و رئیس پزشکی قانونی و دیگر مسئولان حکومتی علاقه‌ای به اعلام این آمار ندارد. حسن روحانی در نشست خبری روز یکشنبه خود مدعی شد که رسانه‌های خارجی در مورد عده کشته‌های اعتراضات آبان “مبالغه عجیب و غریبی کردند”. او گفت: «صد نفر صد نفر بالا بردند تا هزار نفر را رد کردند.» او هم‌چنین گفت گروهی از کشته شدگان از “نیروهای خودی، بسیج، انتظامی” بودند.

رویترز در گزارشی در این درباره به نقل از چندین مقام ایرانی، شمار گشته‌شدگان آبان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد. دیگر مقا‌م‌های جمهوری اسلامی این رقم “اغراق‌آمیز” می‌دانند اما از اعلام واقعی آمار قربانیان خودداری می‌کنند.

در پی اعلام سه برابر شدن قیمت بنزین در ۲۴ آبان سال جاری شهرهای ایران صحنه اعتراض‌های مردم از جمله در اهواز، شوشتر، دزفول، گچساران، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شیراز، بندرعباس، گرگان، ‌خرم‌آباد،‌قم، ‌ایلام ، کرج، سنندج، ‌دورود، قزوین، اراک، مهدیشهر،‌ گرمسار و شاهرود و بسیاری شهرهای دیگر شد. شمار زیادی از بانک‌ها و پمپ بنزین‌ها به آتش کشیده شدند. جمهوری اسلامی مدعی شد که این تخریب توسط معترضین انجام شد. اما در بسیاری از ویدیوهای مربوط به این اعتراضات به وضوح دیده می‌شود که نیروهای امنیتی و آتش به اختیاران جمهوری اسلامی دست به این اعمال زده‌اند.

به گفته شاهدان عینی، خانواده قربانیان و بسیاری اسناد دیگر نیروهای انتظامی به سر و قلب هر کس که در تیررس آنها قرار گرفته بود شلیک کرده‌اند. بسیاری از کشته شدگان عابران معمولی، شاگردان مدرسه و افرادی بودند که در تظاهرات یا تجمعات شرکتی نداشتند.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *