رویترز: رویگردانی ایرانیان خسته از بحران از صندوق‌های رأی

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۹

با نزدیک شدن تاریخ انتخابات مجلس یازدهم در ایران، خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن به تحلیل وضعیت و چشم‌انداز میزان مشارکت ایرانیان در این انتخابات پرداخته است.

در این مطلب که با عنوان «از بد به بدتر – امیدهای بر باد رفته ممکن است بسیاری از ایرانیان را از رأی دادن بازدارد» منتشر شده می‌خوانیم:

«رویارویی با آمریکا، مشکلات اقتصادی و فاجعه هواپیمای مسافربری، اعتماد ایرانیان به رهبران کشور را خدشه‌دار کرده است و این امر احتمالاً برای مسئولان، در انتخابات پارلمانی این هفته، مشکل‌ساز خواهد شد.

با نزدیک شدن به رأی‌گیری ۲۱ فوریه (دوم اسفند)، ایرانیان با روحیه‌ای غمزده دست و پنجه نرم می‌کنند. مردم این کشور که تنها چهار سال پیش امیدهایی برای زندگی بهتر در دل داشتند، خسته و فرسوده از بحران‌های پیاپی، شاهدند که چطور بروز این بحران‌ها، امیدهایشان را بر باد می‌دهند.

این مسئله برای رهبران جمهوری اسلامی که به‌دنبال حضور گسترده شهروندان در صندوق‌های رأی هستند نویدبخش نیست: از نظر آنها، مراکز شلوغ رأی‌گیری پیامی به واشینگتن می‌دهد که ایران علی‌رغم فشار تحریم‌ها و کشته شدن نظامی ارشد خود به دست ایالات متحده، خسته نیست.»

اشاره این خبرگزاری به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است که ۱۳ دی‌ماه امسال با حمله پهپادهای آمریکایی به دستور دونالد ترامپ کشته شد.

رویترز ادامه می‌دهد که:

«متحدان آیت‌الله علی خامنه‌ای صحنه را طوری ترتیب داده‌اند تا تندروها بر عرصه تسلط داشته باشند – به این معنی که، جدای از میزان حضور رأی‌دهنده‌ها، تندروهای امنیتی که به دنبال رویارویی بیشتر با واشینگتن هستند، بتوانند در هر صورت کنترل خود را بر قوه مقننه تنگ‌تر کنند.

اما حضور کم مردم در انتخابات می‌تواند تزلزلی در موقعیت رهبران ایران ایجاد کند و موضع منتقدان داخل و خارج را تقویت کند که معتقدند جمهوری اسلامی باید سیاست داخلی و خارجی خود را تغییر دهد.

یک پزشک در تهران که درمانگاهش برای تأمین داروهای ویژه به مشکل برخورده است می‌گوید: «من فردی هستم که قبلاً رأی می‌داد. امیدم این بود که با رأی دادن، امور کمی بهتر شود. اما الان از همه خطوط قرمز عبور کرده‌اند.»

این پزشک که نخواسته نامش فاش شود در تماس تلفنی با رویترز توضیح داد که «این بار هیچ امیدی ندارم و قطعاً رأی نخواهم داد.»

چهار سال پیش، همه چیز بسیار متفاوت به نظر می‌رسید. روحانی و متحدانش در انتخابات پارلمان دستاوردهای بزرگی کسب کردند و بسیاری امیدوار بودند که توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵، ایران را از انزوای سیاسی بیرون بکشد و اقتصاد را رونق ببخشد.»

«هیچ پیشرفتی ندیدیم»

در ادامه تحلیل رویترز آمده است:

«این آرزوها پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم را برگرداند نقش بر آب شد. دونالد ترامپ از برجام خارج شد تا فعالیت هسته‌ای ایران را محدود کند، برنامه موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی را مهار کند و جمهوری اسلامی را از جنگ‌های نیابتی در منطقه بازدارد.

علی، فروشنده تلفن همراه در اصفهان، که نخواسته نام خانوادگی‌اش ذکر شود در تماس تلفنی به رویترز می‌گوید: «ریشه اصلی همه چیز اقتصاد است.»

پیش از این، فروشگاهی که علی در آن کار می‌کند ظهرها برای استراحت می‌بست اما الان رئیس او به امید مشتری بیشتر، فروشگاه را باز می‌گذارد و ساعات کاری علی را افزایش داده است.

علی به رویترز می‌گوید: اگر پول و نانی نباشد که برای زن و فرزند به خانه ببریم دیگر دعا و اعتقادات هم از دست می‌رود. علی می‌گوید که قصد ندارد هفته آینده رأی بدهد.

او اضافه می‌کند که من چندین سال رأی دادم و هیچ تغییری ایجاد نشد. ما هیچ پیشرفتی ندیده‌ایم که حالا بخواهیم بگوییم این یا آن کاندیدا بیاید فرقی می‌کند.

یکی از شهروندان خانه‌دار تهرانی که قصد رأی دادن ندارد و او هم خواسته است که نامش فاش نشود، به رویترز گفت: امسال اوضاع از بد به سوی بدتر می‌رود.

به گفته او پس از سقوط هواپیما، حکومت بسیاری از هواداران خود را از دست داد. این شهروند اضافه می‌کند که پس از این رشته از بحران‌ها حکومت به انتخابات نیاز دارد تا به جهانیان نشان دهد که چه تعداد هوادار دارد.»

رویترز در پایان می‌نویسد:

«حتی پیش از این مشکلات تازه، تحریم‌هایی که صادرات نفت خام ایران را بیش از ۸۰ درصد کاهش داده، سطح زندگی در ایران را به طرز دردناکی تحت فشار گذاشته بود.

به گزارش وب‌سایت ارز خارجی Bonbast.com، ارزش ریال کاهش یافته است و در بازار آزاد حدود ۱۴۰٬۰۰۰ تومان در برابر یک دلار معامله می‌شود، در حالی که نرخ رسمی آن ۴۲۰۰۰ دلار است.

سقوط ارز، تجارت خارجی ایران را مختل کرده و تورم را افزایش داده است و صندوق بین‌المللی پول می‌گوید تورم در ایران امسال ۳۱٪ خواهد بود.

در حومه شهر بیرجند، حامد به رویترز می‌گوید که دیگر برای شرکت در انتخابات وقت ندارد زیرا الان بیشتر با وضع وخیم کسب‌وکار خود دست به گریبان است.

او که از عروسی‌ها فیلم و عکس می‌گیرد توضیح می‌دهد که از سال ۲۰۱۸ که قیمت کاغذ عکس شش برابر شده از هر ۱۰ مشتری فقط یک مشتری سفارش آلبوم می‌دهد.

حامد از طریق تلفن به رویترز می‌گوید: «تمرکز ما الان روی قیمت‌ها است و مجبوریم دنبال مشتری‌ها بیفتیم تا پول را پرداخت کنند.»

او که نخواسته نام خانوادگی‌اش ذکر شود تأکید می‌کند که «ما هیچ ارتباطی با سیاستمداران و سیاست نداریم.»

رویترز در ادامه می‌نویسد که علی خامنه‌ای کوشیده تا با دست گذاشتن روی احساسات ملی‌گرایانه، تعداد بیشتری را جلب رأی دادن در این انتخابات کند ، اما این خبرگزاری می‌افزاید که «به گفته تحلیل‌گران انتظار می‌رود درصد مشارکت در انتخابات پارلمانی امسال کمتر از ۶۲ درصد مشارکت انتخابات ۲۰۱۶ باشد.»

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *