ویروس کرونا: هیئتی از سازمان جهانی بهداشت به ایران می‌رود

By | ۱۳۹۸-۱۲-۰۶

مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تیمی از این نهاد بین‌المللی روز ششم اسفند ماه به تهران می‌رود تا بر شرایط و رخدادهای ناشی از ویروس کرونای جدید نظاره کند.

ایران تا کنون دست‌کم ۱۲ مورد از تلفات انسانی را در قبال ۶۴ مورد ابتلا گزارش داده‌است. این ارقام بیش از آمار درصدی تلفات انسانی در قبلا مبتلایان است که تا کنون در کشورهای دیگر گزارش شده است.

درصد جان‌باختگان در مقابل کسانی که به ویروس کرونای جدید مبتلا و رویت شده‌اند، به‌طور میانگین بین دو تا دو نیم درصد گزارش شده است.

مایک رایان، مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید این‌که موج نخست مبتلایان در کشوری با ارائه رقم بیشتری از جان‌باختگان آغاز شود، هنوز چیزی نیست که ایران را از دیگر کشورها متمایز کند.

آقای رایان گفته است: در نخستین موجی که از یک کشور گزارش می‌شود، ممکن است تنها جان‌باختگان شمرده شوند و در نتیجه شماری که ارائه می‌شود به مراتب بیشتر باشد.

این مقام سازمان جهانی بهداشت اما این احتمال را هم مطرح کرده که ویروس کرونا مدت‌ها قبل به ایران سرایت کرده است؛ «احتمالا مدت‌ها قبل از آن‌که ما پیشتر گمان می‌بردیم».

مایکل رایان می‌گوید «این‌که گاهی شتاب ناگهانی و گسترش موارد را می‌بینید، لزوما به معنی این نیست که ماهیت و روند طبیعی انتقال ویروس تغییری کرده است».

او البته تاکید کرده سازمان جهانی بهداشت می‌خواهد تصویر روشن‌تری از روند و نحوه شیوع ویروس، مکانیسم این روند و آنچه که در ایران رخ داده، داشته باشد.

مقام سازمان جهانی بهداشت افزوده خیلی وقت‌ها این روند به پس‌زمینه‌ها مربوط می‌شود، برای نمونه تجمعات دینی.

توصیه‌های معمول پزشکی

شیوع ویروس کرونای جدید با نام «کووید-۱۹» از ماه دسامبر گذشته (نزدیک به سه ماه پیش) از شهر ووهان چین آغاز شد. برخی توصیه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری:

دست‌های خود را با آب پاکیزه و مواد شوینده مانند صابون بشویید و بر تعداد شستن‌ دست‌ها بیفزایید.

در صورت در دسترس نبودن صابون، از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنید.

هنگام عطسه و سرفه حتما دهان خود را بپوشانید؛ اگر دستمالی در دست ندارید این کار را با حائل کردن بازو انجام دهید و نه کف دست که تماس بیشتری با محیط و دیگران دارد.

دستمال‌های استفاده‌شده را نگه ندارید و بلافاصله دور بیندازید.

از دست زدن به صورت خود، به‌ویژه دهان، بینی و چشم، خودداری کنید.

از دست دادن و روبوسی پرهیز کنید.

از حضور در اماکن عمومی و شلوغ که احتمال شیوع ویروس در آنها هست تا جای ممکن پرهیز کنید.

ویروس کرونای جدید که به گفته بسیاری از پژوهشگران به یک همه‌گیری جهانی نزدیک شده، بیش از ۷۹ هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و بیش از ۲۶۰۰ قربانی گرفته است.

مقام‌های رسمی وزارت بهداشت ایران تا روز دوشنبه ابتلای ۶۴ نفر به ویروس کرونا و درگذشت ۱۲ نفر را تایید کرده‌اند.

در تهران تعطیلی مدارس تا روز سه‌شنبه تمدید شده است.

اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران اعلام کرده که «با توجه به لزوم پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، مدارس شهرستان‌های استان تهران روز سه‌شنبه ششم اسفند تعطیل است».

گزارش‌ها و پژوهش‌های کنونی نشان می‌دهد پیامدهای ویروس کرونا بر جوانان و کودکان به‌مراتب کم‌تر از افراد سالخورده‌تر است. با این حال کودکان می‌توانند ویروس را به دیگران انتقال دهند.

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش تهران گفته «در صورت آماده نشدن محیط مدارس برای حضور توام با سلامت برای دانش‌آموزان، در مورد تعطیلی در روزهای آتی تصمیم‌گیری و متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد».

وزیر کشور ایران روز دوشنبه در مورد تعطیلی‌ها گفته بود مقرر شده «وزارت بهداشت دستور‌العمل‌هایی برای تمام استانداری‌ها و مراکز دستگاه‌های اجرایی مثل آموزش و پرورش تنظیم و ارسال کند و متناسب با آن عمل شود».

منابع: اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، ایسنا، فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *