لرستان در معرض سیل دوباره؛ آماده باش ستاد بحران

By | ۱۳۹۸-۱۲-۰۶

از آغاز اسفند، بیش از ۱۰۰ میلیمتر باران در لرستان باریده است. کوهدشت، پلدختر، خرم‌آباد و بروجرد در حالی با خطر روبرو هستند که خرابی‌های سیل نوروزی هنوز ترمیم نشده‌اند. از سکنه حاشیه رودها خواسته شده به نقاط امن بروند.

لرستان با دارا بودن ۱۳۰ رودخانه دایمی و فصلی، یکی از پنج استان سیل خیز ایران است. اکثر روستاها و شهرستان‌های استان نیز در کنار رودخانه‌های پرآب قرار دارند. این شهرستان‌ها با هر سیلاب، با خرابی خانه‌ها و زیرساخت‌ها از جمله راه‌ها و پل‌ها روبرو می‌شوند.

در روزهای آغازین اسفند، بیش از ۱۰۰ میلیمتر باران در لرستان باریده؛ میزانی که به گفته اداره کل هواشناسی استان برابر است با اندازه بارش‌های فروردین ۹۸. این اداره از احتمال وقوع سیل، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، رانش زمین و لغزندگی جاده‌ها خبر داده و پیش‌بینی کرده که باران‌های سیل آسا در روزهای آتی با طوفان تندری ۷۰ تا ۹۰ کیلومتری همراه باشد.

ستاد مدیریت بحران استان لرستان اعلام آماده باش کرده و از خانوارهایی که در حاشیه رودخانه‌ها سکونت دارند، خواسته تا  احشام، لوازم زندگی، اسناد و مدارک و اموال منقول و خودروهایشان را جابجا کرده و هر چه سریع‌تر به مناطق امن پناه ببرند.

کوهدشت، پلدختر، درود، الیگودرز و خرم آباد از جمله شهرهای در معرض سیل معرفی شده‌اند. فرماندار خرم‌آباد اعلام کرده که ۷۰ روستای این شهر در خطر سیلاب و رانش زمین قرار دارند. جاده قدیم خرم‌آباد- پلدختر نیز از دوشنبه پنجم اسفند تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

معاون بنیاد مسکن لرستان نیز از وجود ۱۵۳هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در استان خبر داده و نسبت به خطراتی احتمالی هشدار داده است.  اعلام شده که مردم در صورت وقوع سیل می‌توانند از سالن‌ها و اماکن ورزشی برای اسکان استفاده کنند. سالن‌های پلدختر که در سیل قبلی به شدت آسیب دیده‌اند، از چنین امکانی مستثنی شده‌اند.

فرماندار پلدختر به خبرگزاری ایسنا گفته است: «اسکان اضطراری، آذوقه و سایر موارد ضروری تامین شده و در بحث آب شرب و سوخت نیز اقدامات لازم انجام شده است.»

سیل نوروز ۹۸ در لرستان، خوزستان و گلستان بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت به جا گذاشت و جان دستکم ۶۲ نفر را گرفت.

خطر سیل و تخریب در حالی بالای سر مردم لرستان است که اخباری غیر رسمی از شیوع کرونا و بستری شدن چند بیمار مبتلا در بیمارستان‌های استان حکایت می‌کنند. استاندار لرستان می‌گوید هیچ مورد اثبات شده‌ای از ابتلا به کرونا وجود ندارد اما مردم باید مراقب باشند و به هشدارهای بهداشتی توجه کنند. خبرگزاری ایرنا اما در گزارشی میدانی، از فقدان ماسک و مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌های خرم آباد و نبود جزیی‌ترین تجهیزات و امکانات پزشکی در استان گزارش داده است.
دویچه وله :

One thought on “لرستان در معرض سیل دوباره؛ آماده باش ستاد بحران

  1. مرتضی صالحی

    ۱۵۳۰۰۰ واحد مسکونی غیر مقاوم یعنی بیش از ۷۰۰۰۰۰ انسان کم درامد و اسیب پذیر . ایا مسیولین مملکت فهم انرا دارند و میدانند که زندگی این افراد همیشه در معرض خطر میباشد. تا کی باید ساخت واحدهای مسکونی برای مردم سوریه ادامه داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *