گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: جمهوری اسلامی سه سایت اتمی اعلام نشده دارد؛ رافائل گروسی: ایران فعالیت اتمی مخفی داشته است

By | ۱۳۹۸-۱۲-۱۴

-گزارش محرمانه ثانویه برای اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاوی این نکته است که رژیم ایران اجازه دسترسی به برخی سایت‌ها را به بازرسان آژانس نداده.
-بر اساس گزارش آژانس، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به پنج برابر بیش از حد تعیین شده در توافق اتمی رسیده و تا ۱۹ فوریه ۲۰۲۰ به ۱۰۲۰ کیلوگرم افزایش یافته.
– گروسی مدیرکل آژانس: «ایران باید فورا درباره همکاری با آژانس برای شفاف‌سازی تصمیم بگیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سه‌شنبه ۳ فوریه (۱۳ اسفند)، اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران سه سایت اتمی اعلام نشده دارد که قبلاً در آن فعالیت اتمی داشته اما تهران درخواست آژانس برای دسترسی بازرسان به آنها را بی‌پاسخ گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که این سایت‌ها یا انبار مواد اتمی بوده و یا فعالیت‌های اتمی پنهان در آنها جریان داشته است. این نهاد در سه نامه جداگانه از رژیم ایران خواسته بود که دسترسی به این سایت‌ها را فراهم کند اما مقامات مسئول در ایران به هیچکدام از نامه‌ها پاسخ نداده‌اند.

گزارش ثانویه آژانس انرژی اتمی بر این مسئله بی‌پاسخ تأکید می‌کند که رژیم ایران به چه دلیل اجازه دسترسی به این سه سایت را نمی‌دهد. یک دیپلمات بلندپایه می‌گوید این سایت‌ها در اوایل دهه نخست سال ۲۰۰۰ فعال بودند.

گزارش محرمانه ثانویه برای اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاوی این نکته است که رژیم ایران اجازه دسترسی به این سایت‌ها را به بازرسان آژانس نداده و حاضر نشده برای شفاف‌سازی در مورد مواد هسته‌ای شناسایی شده و فعالیت‌های اتمی پنهانی مذاکره کند.

 

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته است که «در رابطه با این سه سایت اعلام نشده فوراً با آژانس همکاری کامل کند و اجازه بازرسی بدهد».

آژانس انرژی اتمی هیچگاه از سه سایت مورد اشاره بازدید نکرده و مشخص نیست دقیقاً چه اتفاقاتی داخل آنها افتاده است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل سال ۲۰۱۸ گفته بود که ایران در تورقوزآباد در نزدیکی تهران یک انبار مخفی هسته‌ای دارد، اما اکنون در گزارش آژانس آمده «این سایت‌ها متفاوت با آن سایتی است که در سال ۲۰۱۸ نتانیاهو توجه دنیا را به آن جلب کرد و آن را انبار اتمی پنهانی ایران خواند. جایی که بعدها رژیم آژانس آثاری از اورانیوم را در آن کشف کرد».

پرسش آژانس این است که آیا در یکی از این سه سایت که هنوز آژانس از آن بازدید نکرده اورانیوم طبیعی استفاده شده است؟

در گزارش آژانس همچنین آمده در یکی دیگر از دو سایت باقی‌مانده، جمهوری اسلامی از اوایل ژوئیه ۲۰۱۹ به بعد شروع به پاکسازی کرده است. از عبارت «پاکسازی» اغلب در مواقعی استفاده می‌شود که برای پاک کردن آثار مواد هسته‌ای اقدام شده باشد.

دیپلمات‌هایی که در مورد محتوای گزارش ثانویه اطلاعات نهایی را به رویترز داده‌اند می‌گویند آژانس سایت‌هایی را زیر ذره‌بین قرارداده که مربوط به فهرست سایت‌هایی است که ایران پیش از این در آنها فعالیت اتمی داشته است. این لیست مربوط به همان اطلاعاتی است که اسرائیل به عنوان «آرشیو اتمی [ایران]» از آنها یاد می‌کند. اسرائیل می‌گوید این مدارک توسط نیروهای اطلاعاتی اسرائیل از ایران به سرقت رفته است.

ماموران آژانس‌های‌ اطلاعاتی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقدند جمهوری اسلامی در ارتباط با برنامه ساخت سلاح هسته‌ای یک راز را مخفی کرده که مربوط به پیش از توافق اتمی سال ۲۰۱۵ بوده است.

افزایش پنج برابری ذخایر اورانیوم

خبرگزاری فرانسه بخش دیگری از گزارش آژانس انرژی اتمی در مورد ایران را مورد توجه قرار داده است که مربوط به نقض برجام است.

بر اساس گزارش آژانس، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به پنج برابر بیش از حد تعیین شده در توافق اتمی رسیده و تا ۱۹ فوریه ۲۰۲۰ به ۱۰۲۰ کیلوگرم افزایش یافته است. بر اساس برجام، ایران مجاز است تا سقف ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد.

برخی از کارشناسان هسته‌ای بر این باورند که ذخایر جدید ایران برای ساختن دست‌کم یک بمب اتمی کافی است. با این حال چند مرحله دیگر از جمله غنی‌سازی بیشتر برای دست یافتن به چنین هدفی مورد نیاز است.

گزارش آژانس می‌افزاید ایران سطح غنی‌سازی را بیش از ۴.۵ درصد افزایش نداده. برای تولید بمب اتمی نیاز به اورانیوم با غنای ۹۰ درصد است.

گروسی سه‌شنبه در پاریس با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کرده است. او به خبرگزاری فرانسه گفته «ایران باید فورا درباره همکاری با آژانس برای شفاف‌سازی تصمیم بگیرد».

او گفت «واقعیت این است که ما آثار اورانیوم را در [سایت تورقوزآباد] پیدا کرده‌ایم و این بسیار مهم است و این نشان می‌دهد که ایران احتمالا فعالیت‌های اعلام نشده اتمی در این مکان داشته و ما منشاء اورانیوم پیدا شده را نمی‌دانیم. این موضوع مرا نگران می‌کند.»

در گزارش آژانس صراحتاً اعلام شده رژیم ایران در مورد فعالیت‌های اتمی خود مخفی‌کاری کرده اما کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در سخنانی برعکس و عجیب مدعی شده، «این گزارش اذعان می‌دارد که ایران همچنان به اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی ادامه می‌دهد و راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد و فعالیت‌های اظهارشده در ایران، ادامه دارد!»
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *