گزارشی از اعدام مسئول نمایندگی ولی فقیه بسیج جلفا در زندان تبریز

By | ۱۳۹۸-۱۲-۱۴

بایرام قلی خانی، نماینده سابق ولی فقیه و رئیس بخش عقیدتی بسیج شهرستان جلفا حدود ۴۰ روز قبل در زندان تبریز اعدام شد. وی که روحانی و در استخدام سپاه بود توسط دادگاه ویژه روحانیت از بابت اتهام قتل محاکمه و به اعدام محکوم شده بود. تاکنون هیچگونه اطلاع رسانی رسمی در خصوص اعدام این روحانی از سوی ارگانهای مسئول صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بایرام قلی خانی، ۴۵ ساله و اهل شهرستان پلدشت واقع در استان آذربایجان غربی مورخ ۱ بهمن ماه امسال در حالی که ملبس به لباس روحانیت بود در زندان تبریز اعدام شد، با گذشت چهل روز از اعدام این زندانی، جزییات بیشتری از سوابق و پرونده وی مشخص شده است.

بر اساس جدیدترین گزارشات و مستندات دریافتی، بایرام قلی خانی در کسوت روحانیت از چند سال پیش به استخدام سپاه پاسداران در آمده بود و تا زمان دستگیری بعنوان نماینده ولی فقیه در بسیج شهرستان جلفا، همچنین مسئول بخش عقیدتی این نهاد فعالیت می کرد.

از اظهار نظرات و فعالیت های آقای قلی خانی در سمت های مورد اشاره گزارشات متعددی در رسانه های رسمی و کشوری و محلی وجود دارد که نشان دهنده اهمیت موقعیت شغلی نامبرده است.

این روحانی حدود ۵ سال پیش متهم شد که در یک نزاع خانوادگی باجناق خود را به قتل رسانده است. دادگاه او در دادگاه ویژه روحانیت استان آذربایجان شرقی برگزار و حکم اعدام برای نامبرده صادر شد.

در تمام ۵ سال گذشته آقای قلی خانی در زندان تبریز به سر برد و تا زمان اجرای حکم امید داشت با مساعدت همکاران سابق خود از خانواده اولیای دم که آنها نیز روحانی بودند رضایت گرفته و از اعدام رهایی یابد.

برخی منابع نزدیک به این روحانی اعدام شده به هرانا گفتند به باور آنها “محتمل است چشم بستن بر وضعیت این روحانی در آستانه اعدام از سوی همکاران سابق خود و انفعال آنها در برخورد با موضوع او ریشه های سیاسی یا اختلافی داشته باشد و به نوعی از خدا خواسته! او را حذف کرده باشند”

یک منبع نزدیک به خانواده آقای قلی خانی درخصوص موقعیت شغلی و چگونگی اجرای حکم به هرانا گفت:” آقای قلی خانی روحانی و به مدت چند سال رئیس بخش عقیدتی بسیج در شهرستان جلفا بود. مسئولان تنها دو روز پیش از اجرای حکم به خانواده وی موضوع را اطلاع دادند. در نتیجه هیچ فرصتی برای اخذ رضایت از خانواده مقتول هم نبود. پیشتر فردی برای رضایت گرفتن تلاش می‌کرد اما او هم ناگهان دست از تلاش کشید. وکیل وی نیز اهمیتی به پرونده نمی‌داد. باید بگویم که مسئولان زندان حتی اجازه آخرین ملاقات پیش از اجرای حکم را  هم ندادند. بایرام قلی خانی با لباس روحانیت برای اجرای حکم رفته بود. در این مدت حتی یکبار هم همکاران او در سپاه به هم لباسی خودشان هم کمکی برای رضایت گرفتن نکردند.”.

این منبع مطلع همچنین ادامه داد: “آقای قلی خانی در پی یک مشکل خانوادگی با برادران خانمش که آنها هم روحانی هستند، به منزل آنها رفته بود. اما گویا باجناقش به او توهینی کرده و همین امر منجر به درگیری و در نهایت کشته شدن باجناقش می‌شود. برای اجرای حکم نیز برادران خانم آقای قلی خانی مبلغ مورد نیاز را به خانواده مقتول می‌دهند، چرا که آنها از خانواده متمولی نبودند”.

بایرام قلی خانی، ۴۵ ساله و اهل شهرستان پلدشت واقع در استان آذربایجان غربی بود.

لازم به ذکر است، اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *