دومین هفته جمهوری اسلامی بدون نماز جمعه

By | ۱۳۹۸-۱۲-۱۵

– بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کُرونا این هفته نماز جمعه در تمام مراکز استان‌های کشور برگزار نمی‌شود.
– تعطیلی نماز جمعه که یکی از رویدادهای «عبادی- سیاسی» مهم برای جمهوری اسلامی به شمار می‌رود طی چهار دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

به دلیل شیوع گسترده ویروس کُرونا در کشور برای دومین هفته پیاپی برگزاری نماز جمعه لغو شد.

محمدجواد حاج‌ علی‌اکبر رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور روز چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ اعلام کرد بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کُرونا این هفته نماز جمعه در تمام مراکز استان‌های کشور تعطیل است و برگزار نمی‌شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه همچنین اعلام کرده که برگزاری نماز جمعه در سایر شهرستان‌ها تابع تصمیم کمیته‌ای متشکل از نماینده رهبر جمهوری اسلامی، استاندار و مدیرکل بهداشت و درمان آن شهرستان خواهد بود.

لغو نماز جمعه که یکی از رویدادهای «عبادی- سیاسی» مهم برای جمهوری اسلامی به شمار می‌رود طی چهار دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

اکنون با شیوع ویروس کُرونا هفته گذشته و در حالی که تنها شهر قم دارای وضعیتی بحرانی اعلام شده بود، در مراکز استان‌های مبتلا به کُرونا لغو شد.

شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه روز پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ در اطلاعیه‌ای از تعطیلی نماز جمعه در مراکز ۲۳ استان درگیر با ویروس کُرونا و همه شهرستان‌های دیگر درگیر با کُرونا خبر داده بود اما این هفته نماز جمعه کلیه استان‌ها لغو و ساز و کاری برای لغو نماز جمعه در شهرستان‌های استان‌های مختلف نیز در نظر گرفته شده است.

هفته گذشته در پی اعلام این خبر برخی از ائمه جمعه نسبت به این تصمیم واکنش نشان دادند. آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد و محمد سعیدی تولیت آستان «حضرت معصومه» نه تنها با تعطیلی نماز جمعه و هر نماز جماعت دیگری مخالفت کردند بلکه به خواسته کارشناسان برای بسته شدن «حرم معصومه» در قم نیز واکنش نشان دادند. علم‌الهدی گفته بود تعطیلی نماز جمعه در مراکز ۲۳ استان ایران را غیرقابل توجیه می‌داند اما از این تصمیم اطاعت می‌کند.

محمد سعیدی امام جمعه قم نیز از مخالفان سرسخت تعطیلی نماز جمعه و «حرم معصومه» است. او هفته گذشته دونالد ترامپ را مقصر شیوع ویروس کُرونا در ایران دانسته و گفته بود که دشمن می‌خواهد قم را ناامن نشان دهد و انتقام بگیرد ولی این آرزو را به گور خواهد برد!

علی‌اکبر حسینی‌نژاد مشاور محمد سعیدی هم گفته بود تعطیل کردن حرم «پیام تلخ دارد» و «این تصمیمات را باید نظام بگیرد».

گفتنی است تعدادی در قم با وجود اعلام تعطیلی نماز جمعه از سوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، هفته گذشته به صورت «خودجوش» یک نماز جمعه برگزار کردند!

حالا با گذشت دو هفته پس از اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به ایران، پس از آنکه دست‌کم دو هفته درباره آن پنهانکاری و دروغگویی شد، این ویروس در همه استان‌ها بجز استان بوشهر گسترش پیدا کرده و به گفته وزارت بهداشت تا ظهر چهارشنبه ۱۴ اسفندماه، ۲۹۲۲ نفر بطور قطع به این ویروس مبتلا شده و ۹۲ نفر بر اثر ابتلا به این کُرونا جان باخته‌اند.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *